راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

آینده پول نقد به کدام سو می‌رود؟ / چکیده‌ای از نتایج تحقیقات موسسه Paysafe

نویسنده: اسکار نیبور؛ مترجم: هاله دمیرچی؛ ماهنامه عصر تراکنش / بر کسی پوشیده نیست که کسب‌وکارها بر اساس میزان سازگاری‌شان با محیط به حیات خود ادامه می‌دهند. آن‌هایی که خود را با تغییرات جدید سازگار کنند، در‌هایی از موقعیت‌های جدید به رویشان باز می‌شود و آن‌هایی که با زمان همراه نشوند، چاره‌ای جز از بین رفتن نخواهند داشت.

در بحث پرداخت، پیش‌بینی آینده کار دشواری است. نه‌تنها بازار به‌صورت مرتب با تغییرات جدیدی مواجه است؛ بلکه رفتار و نیاز مشتری نیز با سرعت بالایی در حال تغییر است.

با داشتن این پس‌زمینه ذهنی، موسسه Paysafe تحقیقاتی مستقل برای بررسی عادات خرید مشتریان، نگرش‌ها به پول نقد و شیوه‌های پرداخت موردعلاقه در بریتانیا، آمریکا و کانادا انجام داده است. هدف این تحقیقات ساده است: رسیدن به انتهای ماجرای پرداخت و دست یافتن به این نتیجه که کدام روند پرداخت برای مدت بیشتری ادامه خواهد داشت؟ این‌ها نتایج تحقیقات ما است:

 

اعتماد به عرصه دیجیتال در حال افزایش است

تعداد بیشتری از مشتریان، بیش از هر زمان دیگری در حال انجام تراکنش‌های دیجیتال هستند؛ روندی که پیش‌بینی می‌شود تا سال‌های آتی ادامه‌دار باشد. بخشی از این موضوع به این خاطر است که کاربران راحتی و داشتن انتخاب‌های بیشتر را ترجیح می‌دهند و از سوی دیگر خرید از موبایل به یک پدیده همه‌گیر تبدیل شده است. زمانی که از جامعه هدف این پرسش صورت گرفت که آیا با خرید توسط موبایل احساس راحتی می‌کنند یا نه، ۳۶ درصد موافق و ۲۶ درصد به‌شدت موافق بودند.

ولی این تغییر در نگرش مشتریان صرفاً به شیوه پرداخت محدود نشده است و کل فرایند خرید را تحت تأثیر قرار داده است.

 

ظهور بررسی دوگانه هنگام خرید!

مشتریان هم‌زمان با حرکت در راهروهای فروشگاه‌های زنجیره‌ای بزرگ، به‌دنبال قیمت‌های مناسب‌تر برای محصولات مشابه در گوشی‌های موبایل‌شان می‌گردند. نتیجه این تغییر رفتار پدید آمدن مشتریانی است که نسبت به قیمت‌ها حساسیت بسیار بالایی دارند و دمدمی هستند. آن‌ها دیگر نسبت به خروج از در فروشگاه‌ها بدون تکمیل خرید و یافتن قیمت مناسب‌تر در وب، تردیدی ندارند.

این بدان معناست که کسب‌وکارها باید از تفکر مغازه‌های فیزیکی سنتی به‌سرعت عبور کنند. فروشگاه‌های آینده علاوه بر اینکه کاملاً پرداخت تحت شبکه خواهند داشت، تلاش خواهند کرد تجربه‌ای کاملاً متفاوت و شخصی‌سازی‌شده به مشتریان خود ارائه دهند.

 

شفافیت به مهم‌ترین اصل تبدیل می‌شود!

مشتریان به اندازه‌ای که در فضای آفلاین دمدمی‌مزاج شده‌اند، در خریدهای آنلاین نیز همین‌گونه‌اند. به‌طور میانگین هر شخص ماهانه دو بار سبد خرید خود را نیمه‌کاره رها می‌کند.

پاسخ‌دهندگان به سؤالات این تحقیق، دلایل مختلفی را برای این موضوع مطرح کرده‌اند؛ از مشکلات فنی سایت گرفته (مانند سرعت پایین یا عدم امکان کار در موبایل) تا معضلات ارسال، همچون تحویل کالا در زمان نامناسب. با این حال دلیل اصلی هزینه‌های اضافی و پنهانی بوده است که هنگام پرداخت متوجه آن می‌شوند. از هر ۱۰ نفر، چهار نفرشان صرفاً اذعان کرده‌اند به‌خاطر هزینه‌های اضافی که در فرایند خرید آنلاین تحمیل می‌شوند، از ادامه خرید منصرف شده‌اند و این نشان‌دهنده آن است که شفافیت در امور مالی در آینده به موضوعی رقابتی تبدیل خواهد شد.

بسیاری از مشتریان هزینه‌های پنهان را آزاردهنده تلقی می‌کنند و حاضرند به‌خاطر آن‌ها پس از پیشرفت بسیار در فرایندهای خرید، سبد خرید خود را ناقص رها کنند. مهم‌تر از همه اینکه همه مردم در هر جایی، با هر سن و جنسیتی رفتار مشابهی در این زمینه دارند.

 

ارتباط مردم با پول نقد در حال تغییر است

پول سنتی محبوبیت خود را در بازارهای مختلف از دست داده است. در مجموع، بیشتر افراد پول نقد بسیار کمتری نسبت به سال‌های گذشته با خود حمل می‌کنند و بسیاری معتقدند که می‌توان کمتر از این نیز با خود حمل کرد. از میان پول‌های نقد، این سکه‌های پول و چک کاغذی است که هنوز در میان آمریکایی‌ها طرفدار دارد.

همان‌طور که قابل پیش‌بینی است، پول نقد در میان افراد زیر ۳۴ سال از محبوبیت کمتری برخوردار است و رفته‌رفته که این گروه پا به سن بگذارند و قدرت پرداخت بیشتری به دست آورند، کاهش هرچه بیشتر محبوبیت پول نقد در مقابل دیگر شیوه‌های پرداخت اتفاق خواهد افتاد.

کیف‌های پول موبایلی به‌عنوان محبوب‌ترین جایگزین پول نقد در حال ظهور هستند. بالاخص در میان نسل جوان ۸۶ درصد از جمعیت ۱۸-۲۵ سال و ۸۹ درصد از جمعیت ۲۶-۳۴ سال انتظار دارند که در طول دو سال آینده از کیف پول موبایلی خود بیش از پیش استفاده کنند.

با این حال، مسیر به سمت رواج جایگزین‌های پرداخت چندان هم هموار نیست. تعداد قابل‌توجهی از مردم هنوز هم دغدغه‌های امنیتی دارند؛ بالاخص زمانی که بحث پرداخت بدون تماس از طریق موبایل مطرح می‌شود. این در حالی است که نوآوری‌های جدید ازجمله ارزهای رمزپایه و بیومتریک‌ها به‌سرعت در حال جایگزینی با پیشگامان اولیه این حوزه هستند و نیز به‌سرعت همه‌گیر خواهند شد.

هر قدر که مشتریان با نوآوری‌های جدید احساس راحتی بیشتری بکنند، مطمئناً نسبت به استفاده از آن‌ها نیز مشتاق‌تر خواهند شد. به همین دلیل فروشندگان امروز باید گستره وسیعی از شیوه‌های پرداخت را ارائه دهند تا بتوانند کماکان برای مشتریان قابل‌دسترس باقی بمانند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.