پایگاه خبری راه پرداخت دارای مجوز به شماره ۷۴۵۷۲ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بخشی از «شبکه عصر تراکنش» است. راه پرداخت فعالیت خود را از دوم اردیبهشتماه ۱۳۹۰ شروع کرده و اکنون پرمخاطبترین رسانه ایران در زمینه فناوریهای مالی، بانکداری و پرداخت و استارتآپهای فینتک است.
پای صحبت ابراهیم شیبانی / از برجام و بیتکوین تا FATF و بانک مرکزی
ابراهیم شیبانی رئیسکل اسبق بانک مرکزی معتقد است بسیاری از مشکلات تعاملی بانکی با بخش خارجی بیش از آنکه ریشه در قوانین داشته باشد به دشمنیها با ایران بازمیگردد. او میگوید اگر مشکل دشمنی نداشتیم و بحث برجام نبود، برخی ضعفهای بانکی اصلاً دیده نمیشد.
به گزارش ایرنا، او که اکنون ریاست کمیسیون اقتصادی شورای راهبردی روابط خارجی را به عهده دارد، گفت: «که بانکها باید مشکلاتشان را حل کنند ولی پیش از این، حتی بدون برخی از قوانینی که اکنون تصویب شده، بسیاری از درها به روی بانکهای ایران باز بود.»
اگر مشکل دشمنی نداشتیم کاستیهای بانکی ما اصلاً دیده نمیشد
شیبانی اظهارکرد: «این نکته که گفته میشود ما خودمان هم مشکلات بانکی داریم و باید حل کنیم، قسمتی از آن ممکن است درست باشد چرا که ما هم بالاخره یکسری مقررات داریم و آنها نیز تقاضاهایی دارند ولی واقعیت امر این است که من فکر کنم اگر ما مشکل دشمنی را نمیداشتیم و بحث برجام نبود، اینها اصلاً دیده نمیشد.»
او ادامه داد: «مثلاً از زمانی که من خودم از بانک مرکزی رفتم تاکنون که یک قرن نگذشته است، چطور آن موقع همهچیز باز بود؟ تازه این قوانین الان را ما نداشتیم، در میان قوانینی که الان تصویب کردهایم، پولشویی هم وجود دارد، یک قانون در این زمینه را هم آن موقع نداشتیم فقط، آییننامه بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار تصویب شده بود.»
رئیس کمیسیون اقتصادی شورای راهبردی روابط خارجی اضافه کرد: «ما فعالیتمان را میکردیم و اعلام میکردیم آییننامهای تصویب کردهایم. تمام اینها برای ما باز بود. درست است که باید قانون تصویب کرد ولی ما که دیگر آنقدر تغییر نکردهایم که اکنون بگویند هیچکدام را قبول نداریم. چطور آن موقع همهچیز روبهراه و باز بود؟»
شیبانی یادآور شد: «حالا ممکن است یک مقدار قوانین هم مطرح باشد ولی اینکه ما بگوییم قوانینمان باعث شده که ما نتوانیم، من این را باور ندارم چون به هر حال سیستم بانکی ما دیگر اینطور عقبمانده نیست که مثلاً فرض کنید کشوری مثل نپال بیاید در فهرست خوب قرار بگیرد.»
او تاکید کرد: «بانکها باید مقرراتشان را اصلاح کنند ولی واقعیت همین است قدیم هم حسابرسی بانکها بود. با همین قوانین و مقررات ما 10 سال پیش همهچیز را داشتیم. حالا یکدفعه همهچیز که عوض نشده است یعنی بانکهایمان یکدفعه عقب رفتهاند؟ من باور نمیکنم.»
رئیس کمیسیون اقتصادی شورای راهبردی روابط خارجی ادامه داد: «واقعاً بانکها را یک عده تحصیلکرده اداره میکنند و همواره خودشان را به هنگام میکنند لذا به نظر من همه اینها بهانهجویی است ولی البته باید اصلاح هم بشویم، نه اینکه این موضوع اصل و مقدم بر همه قضایا باشد.»
سفیر پیشین کشورمان در وین یادآور شد: «موسسه Rand Corporation گزارشی منتشر کرده و در این گزارش رسماً میگوید ما ایران را رها نمیکنیم. اصلاً میگوید سه کشور شامل روسیه، ایران و چین را زیر فشار میگذاریم که یکی از ابزارهای فشار مالی و بانکی است.»
شیبانی رسانهها و فضای مجازی را دومین راهکار فشار بر ایران عنوان کرد و افزود: «نباید چنین فکری به ذهن ما متبادر شود که فردا مثلاً فلان بانک آلمان (کامرز) یا مثلاً یک بانک اتریش با ما شروع به کار خواهد کرد، چنین اتفاقی نخواهد افتاد؛ چون اولاً همه این بانکهای بزرگ با آمریکا مراوده چندین میلیاردی دارند و آمریکا هم تمام مراکز مالی را زیر سیطره خودش دارد و عمده کسانی که این بانکها را اداره میکنند، یهودی هستند.»
بانکهای بزرگ با ما راه نخواهند آمد
رئیس کمیسیون اقتصادی شورای راهبردی روابط خارجی گفت: «به هر صورت باید در نظر داشت که بانکهای بزرگ با ما راه نخواهند آمد و این شامل همکاریهای دوجانبه و همکاری با بانکهای کوچک حتی کشوری مانند چین هم میشود و ما باید گلیم خودمان را طوری از آب بکشیم.»
او خاطرنشان کرد: «این خیال واهی است که تصور کنیم مثلاً با یک مذاکره میتوانیم حتی بانکهای چینی را هم با خود همراه کنیم چون چین نزدیک به 450 تا 500 میلیارد دلار به آمریکا صادرات دارد، درحالیکه میزان مبادلاتش با ما 15 میلیارد دلار است.»
شیبانی با اشاره به تلاشهای وزارت امور خارجه و بانک مرکزی برای پیشبرد امور اظهار کرد: «آقای دکتر ظریف در این خصوص زحمت میکشد، هر موقع هم ما ایشان را میبینیم اینقدر خسته است که دل ما به حالش میسوزد و همراه با ایشان آقایان دیگر هم زحمت میکشند، بانک مرکزی هم دارد کار خود را واقعاً انجام میدهد و آنها وسط گل آتش نشستهاند و دارند زحمت میکشند.»
در FATF از خط قرمزها عبور نمیکنیم
رئیس کمیسیون اقتصادی شورای راهبردی روابط خارجی در خصوص نحوه تعامل ایران با گروه ویژه اقدام مالی (FATF) گفت: «کلیاتی را که میتوانیم شفافسازی میکنیم ولی قسمتهایی را که بهاصطلاح ما میگوییم خط قرمز است از آن عبور نمیکنیم و البته آنها هم عبور نمیکنند.»
شیبانی در پاسخ به سؤالی درباره گروه ویژه اقدام مالی (FATF) و اینکه چرا ایران تاکنون عضو این نهاد نشده است، گفت: «درواقع FATF نه یک سازمان بینالمللی بلکه بین دولی در بین هفت کشور بود که قراردادی بین خود تنظیم و توصیههایی به نام چهل توصیه به دنیا ارائه کردند که اجباری و لازم الاتباع هم نیست.»
او با بیان اینکه اصلاً ما قرار نبود عضو این نهاد شویم و ما جزو G7 نبودیم افزود: «سازمان مزبور یک سازمان بینالمللی مثل بانک جهانی یا سازمان ملل متحد نبود که ما به آن بپیوندیم.»
رئیسکل اسبق بانک مرکزی ادامه داد: «بعد از حادثه 11 سپتامبر 2001 کشورهای عضو گروه هفت بندهایی را در ارتباط با تروریسم به توصیههای قبلی خود اضافه و آن را تقویت کردند که باز هم مشابه توصیههای قبلی و درباره مسائل کلی بین کشورها بود و به ما ارتباط چندانی پیدا نمیکرد.»
او با بیان اینکه فقط 36 کشور در گروه ویژه اقدام مالی عضویت دارند اظهار کرد: «با توجه به اهمیت توصیههای این سازمان و عمل به آنها از سوی برخی کشورهای قوی و قدرتمند تاکنون 180 کشور توصیههای آن را قبول کردهاند و همین امر یک حالت روانی و رعب در بین دیگر کشورها غیر عضو ایجاد کرده است مبنی بر اینکه باید همه کشورها در آن حضور داشته باشند.»
سفیر پیشین ایران در وین در بخش دیگر از سخنان خود به لیست سیاه (FATF) اشاره کرد و گفت: «آمریکا از این ابزار برای پیشبرد اهداف و سیاستهای خود استفاده میکند.»
شیبانی خاطرنشان کرد: «همه این سیاستها و اقدامات علیه ما به خاطر این است که برای ما با آنها همگام و همراه نیستیم و میخواهیم مستقل باشیم که اینها انواع کارها را علیه ما انجام میدهند.»
باید حواسمان را جمع کنیم؛ چک سفید به ما نمیدهند
رئیس کمیسیون اقتصادی شورای راهبردی روابط خارجی در خصوص ضرورتهای نحوه تعامل ایران با گروه ویژه اقدام مالی گفت: «ما باید خیلی حواس خود را جمع کنیم و درعینحال کارهایی را که لازم است، انجام دهیم تا در این دام اسیر نشویم چون اینطور نیست که اگر این اقدام را انجام دهیم، یک چک سفید به ما بدهند و بگویند دیگر تمام شد. میخواهند با ما از این طریق تسویهحساب کنند.»
او یادآور شد: «باید مراقب باشیم که ما نمیتوانیم همه خواستههای آنان را انجام دهیم نه اینکه ما نمیتوانیم بلکه کشورهای دیگر هم نمیتوانند تمام اسناد مالی هر شرکت یا هر شخصی را که گروه مزبور بخواهد به آن بدهند.»
شیبانی گفت: «ما میتوانیم قسمتهایی را قبول کنیم و نسبت به برخی قسمتهای دیگر ملاحظات خود را داشته باشیم. واقعیت این است که ما هیچوقت از تروریسم حمایت مالی نکردهایم. واقعیت هم همین است. نمونهاش کاری که داریم برای منطقه میکنیم.»
رئیسکل اسبق بانک مرکزی ادامه داد: «ما جاهایی را که میتوانیم، تعهد دادهایم و عمل هم میکنیم. ولی قسمتهایی که خیلی ریز وارد میشود آنجا را میشود مذاکره کرد؛ بنابراین بستگی به میزان ایستادگی و استدلال ما دارد و سیاه یا سفید نیست.»
او در خصوص واکنش برخی منتقدین به نحوه تعامل ایران با گروه ویژه اقدام مالی گفت: «اینطور نیست که یکی بگوید اصلاً تعهد ندهیم و دیگری بگوید هر آنچه را که میخواهند باید قبول کنیم؛ کلیاتی را که میتوانیم شفافسازی میکنیم ولی قسمتهایی را که بهاصطلاح ما میگوییم خط قرمز است ما از آن عبور نمیکنیم و آنها هم عبور نمیکنند.»
رئیس کمیسیون اقتصادی شورای راهبردی روابط خارجی تصریح کرد: «اگر جایی پولشویی، انسداد کانالهای پولی گروههای تروریستی یا برای مواد مخدر یا افراد جانی باشد ما همه اینها را قبول داریم ولی بعضی جاها که میخواهند برای خودشان تعریف کنند و آن تعریف را بخواهند تعمیم دهند طبیعتاً ما نمیپذیریم.»
48 کشور باهم پیمانهای پولی منعقد کردهاند
وی در بخش دیگر از اظهارات خود به پیمانهای پولی بین کشورها اشاره کرد و در تبیین ریشههای شکلگیری چنین پیمانهایی در جهان گفت: «سیطرهای که الان سیستم بسیار وسیع اطلاعاتی که آمریکا روی گردش دلار دارد بسیار نجومی و باورنکردنی است بهطوریکه در یک روز چندین میلیارد دلار آمریکا در گردشهای مالی جهان دادوستد میشود و آمریکا از این گردش اطلاع دارد.»
شیبانی گفت «اینکه یک کشور اینهمه گردش مالی در جهان را کنترل کند، سر انسان قدری داغ میشود، که اینقدر تمام گردش جهانی را زیر نظر خودشان گرفتهاند. هرکسی میخواهد معامله دلاری کند باید گردش کار آن در نیویورک انجام شود و هر چکی اگر بخواهد وصول شود باید از نیویورک هماهنگ شود.»
پیمانهای پولی
او خاطرنشان کرد: «آخرین آمار حاکی از آن است که حدود 48 یا 47 کشور در حال حاضر با هم پیمان پولی دارند که این شامل کشورهای اروپایی تا آسیایی است برای مثال یکی از بزرگترین پیمانهای پولی اخیراً بین روسیه و چین امضا شد که 400 میلیارد دلار ظرف 10 سال مبادله میکنند.»
شیبانی با اشاره به تلاشهای وزارت امور خارجه و بانک مرکزی بر اجرای مکانیسم پیمانهای پولی با کشورها اظهار کرد: «کشورهایی که میخواهند چنین پیمانهایی باهم منعقد کنند باید بهاصطلاح اقتصادشان باهم بخواند. علاوهبر این باید پول هر دو کشور به پولهایی مثل یورو یا طلا یا SDR قابل تبدیل باشد.»
او مدیریت مطلوب ارز را از دیگر شروط موفقیت پیمان پولی بین دو کشور ذکر کرد و گفت: «اگر ارز مرتب بالا و پایین برود، نمیشود این کار را کرد مگر اینکه به یک وسیلهای شما ارز و پولتان را به قول اقتصاددانها میخکوب یا ثابت کنید.»
رئیس کمیسیون اقتصادی شورای راهبردی روابط خارجی روسیه ترکیه و مالزی را از جمله کشورهایی عنوان کرد که ایران میتواند با آنها پیمانهای پولی داشته و تجارت خارجی خود را بدون نیاز به دلار پیش ببرد.
شیبانی در ادامه از یوترن گفت و اظهار کرد: «هر چکی که ما دریافت میکنیم اگر به دلار است برای وصول باید به نیویورک برود. به این اقدام «یوترن» میگویند که در فارسی «دوربرگردان» میشود.»
او با بیان اینکه ما تمام معاملات ارزیمان از بعد از جنگ جهانی دوم تا سال 1387 به دلار بود، ادامه داد: «ما در آن زمان نه تهدیدی و نه تعلیقی داشتیم. زمانی که ما این کارها را میکردیم این تحریمها چه سازمان ملل و چه دیگر تحریمها اصلاً وجود نداشت و همه ارزهای ناشی از فروش نفت را که معادل چند صد میلیارد دلار بود را از این طریق دریافت میکردیم.»
هر هفته نزدیک 8 تا 9 میلیارد دلار تراکنش ارزی داشتیم
رئیسکل اسبق بانک مرکزی از چهار و نیم برابر شدن ذخایر ارزی کشور در دوره مدیریت خود خبر داد و گفت: «در آن دورهای که من بودم تراکنش ارزی ما به دلار در هر هفته نزدیک 8 تا 9 میلیارد دلار بود که این رقم در طول یک ماه و یا یک سال قابل توجه است و ما شاید چند صد میلیارد دلار پول نفتمان را همه با دلار و بهصورت یوترون میگرفتیم.»
او افزود: «زمانی که در 16 شهریورماه سال 1386 پرونده پیترسون در ارتباط با بحث هستهای ایران مطرح شد من دیگر در بانک مرکزی حضور نداشتم و این مصادره و غارت به خردادماه سال بعد مربوط میشود.»
شیبانی اضافه کرد: «از موقع شروع پرونده تا آن موقع 10 ماه طول کشید. درحالیکه شما 10 دقیقه وقت لازم دارید تا مثلاً اوراق قرضه خود را بفروشید.»
رئیس کمیسیون اقتصادی شورای راهبردی روابط خارجی درخصوص اقداماتی که دولت وقت برای جلوگیری از مصادره اموال ایران انجام داد است گفت: «البته آنان اقداماتی کردهاند و چون در شمار اسناد محرمانه است من نمیتوانم وارد جزییات آن شوم. به گفته سفیر پیشین کشورمان در وین مقامات وقت بانک مرکزی این اوراق را جابجا و به یک بانک ایتالیایی منتقل کردهاند با این حال فکر نمیکردند که بانک ایتالیایی دوباره این اوراق را جایی میگذارد که آمریکا یا با اطلاع و یا بدون اطلاع آن را غارت کند و موضوع جابجایی به آنان گوشزد شده بود.»
شیبانی در بخش دیگری از سخنانش گفت: «در آمریکا تا حکم برای اجرا ارسال شود زمان میبرد چرا که حکم دادگاه در خارج از ایالت لازمالاجرا نیست و در مرحله بعد حکم باید به دادگاه فدرال ارسال شود و بعد از آن هم رئیسجمهور آن را امضا کند.»
او اظهار کرد: «ما میبینیم که رئیسجمهوری آمریکا یعنی اوباما در بهمنماه این حکم را امضا کرد تا اوراق ما مصادره شود و این بهمنزله شش ماه فاصله است.»
تغییرات در بانک مرکزی
رئیسکل اسبق بانک مرکزی در بخش دیگر از اظهارات خود با اشاره به بیثباتیهای مدیریتی در بانک مرکزی در دولت وقت گفت: ی «کی از بخشهایی که خیلی تغییرات انقلابی و حالا شاید کلمه انقلابی خیلی هم درست نباشد، شامل آن شد بانک مرکزی بود؛ یعنی در مدتی کوتاه مدیران کل بانکها را عوض کردند و این بیثباتی مدیریتی هم احتمال دارد در چنین مصادرهای بیتأثیر نباشد.»
رئیسکل اسبق بانک مرکزی خاطرنشان کرد: «خرید اوراق قرضه در بانک مرکزی توسط کمیسیون ذخایر انجام میشود و رئیس کمیسیون ذخایر معاون ارزی بانک مرکزی است. در همین دوره (تغییرات) بود که معاون ارزی تغییر کرد و قرار شد تا معاون قبلی نماینده ایران در IMF شود.»
رئیس کمیسیون اقتصادی شورای راهبردی روابط خارجی ادامه داد: «نمیخواهم روی اشخاص خیلی دست ببرم میگویم شاید علت این مشکل تغییر و تحولات باشد و من از حقیقت موضوع اطلاعی ندارم.»
او افزود: «اینکه چرا اوراق را خارج و در یک بانک ایتالیایی گذاشتند احتمالاً فکر نمیکردند که مثلاً آمریکاییها متوجه این موضوع بشوند درحالیکه علیالقاعده آمریکا جابجایی اوراق قرضه خود را کاملاً مانیتور میکند.»
رئیس کمیسیون اقتصادی شورای راهبردی روابط خارجی درعینحال گفت: «اصل این موضوع را باید از کسانی پرسید که در جریان امور در همان زمان بودهاند و آنها باید از خودشان دفاع کنند و بگویند که چرا به اینجا رسید.»
شیبانی با اشاره به جلسه خداحافظی خود از ریاست کل بانک مرکزی گفت: «موقعی که من خداحافظی میکردم نزدیک شاید 800 یا 900 نفر در جلسه از جمله رئیسجمهور، وزرا، مسئولان بانکی و نمایندگان مجلس حضور داشتند و من در آن جلسه گفتم در دورهای که من بودم ذخایر چهار و نیم برابر و سرمایه بانک مرکزی ده و نیم برابر شده است و الان که دارم اینجا را ترک میکنم یک ریال یا معادلش از داراییهای ما بلوکه و تهدید نیست.»
سعی کردم همه ذخایر بانک مرکزی را غیردلاری کنم
شیبانی ادامه داد: «زمانی که من در بانک مرکزی بودم سعی کردم همه ذخایر را غیردلاری کنم چون خیلی از ذخایر ما به دلار بود. موقعی که من رفتم فکر کنم حدود 75 درصد یا بیشتر ذخایر ما دیگر دلاری نبود. 25 درصد هم برای این نگه داشتم چون پرداختهای ما دلاری بود.»
او گفت: «اگر شما بخواهید همه ذخایر خود را تبدیل کنید، ضرر میکنید چون از شما پول تبدیل میگیرند؛ یعنی آن 25 درصد را هم گذاشتیم برای پرداختهای دلاریمان بنابراین همه را به یورو و حتی طلا تبدیل کردیم.»
رئیسکل اسبق بانک مرکزی خاطرنشان کرد: «ما ذخایر بزرگی از طلا ایجاد کردیم و در داخل کشور آوردیم که بعداً کشور خیلی از آن نفع میبرد چون دیگر اجازه ورود طلا هم نمیدادند. هیچوقت اینقدر ذخیره نداشتیم که بهاصطلاح مملکت بتواند در صورت لزوم خودش را تأمین کند.»
سازوکار مبادلات مالی فروش نفت در بانک مرکزی
رئیس کمیسیون اقتصادی شورای راهبردی روابط خارجی درباره سازوکار مبادلات مالی فروش نفت در بانک مرکزی گفت: «پولی که ما از نفت میگیریم در کل تابع یک روال مشخص است؛ هر سیاهه نفتی را که ما میفروشیم سه برگ برای آن تنظیم میشود. یکی نسخه از آن به خزانهداری و خزانه کشور در وزارت دارایی، نسخه دیگر به بانک مرکزی و یک نسخه هم برای وزارت نفت و شرکت نفت ارسال میشود و این حتماً هم باید همان روز انجام شود.»
رئیسکل اسبق بانک مرکزی ادامه داد: «شما نمیتوانید حتی حساب الف دولت را در حساب ب واریز کنید. ما یک مدت مشکلی با دیوان محاسبات داشتیم و فکر میکردیم که امکان این کار وجود دارد ولی آنها گفتند هر واریزی در حساب خودش باشد. یک درگیری در همین ارتباط بین ما ایجاد شد و مدتها هم طول کشید و در آخر به ما گفتند این کار ممنوع است.»
او گفت: «بنابراین ما دو حساب شامل حساب الف و حساب ب داریم و باید در همان حسابی که ذکر شده مبالغ ریخته شود و دیوان محاسبات هم روی این موضوع کنترل شدید دارد.»
شیبانی تصریح کرد: «اینها روز به روز سند میشود نه که جمع شود و در سر هفته یا ماه رسیدگی شود. امروز مثلاً ما اینقدر نفت فروختیم. این سیاههاش میآید برای ما که بانک مرکزی هستیم. چون دولت اگر بخواهد پول معادل ریال آن را میگیرد و بعد ریالش را تحویل خزانه میدهد. آن طرف هم خزانهداری میگیرد و همه این امور روزانه است.»
الان اعتقادی به ارزهای دیجیتال ندارم
رئیس کمیسیون اقتصادی شورای راهبردی روابط خارجی درباره استفاده از ارزهای دیجیتال گفت: «تاکنون این حرکت هنوز پا نگرفته و ما هم در ارتباط با آن وارد نیستیم، من خودم هم الان به آن اعتقادی ندارم؛ شاید ما دیگر مال نسل گذشته هستیم، من خودم بدبین هستم نسبت به این مطلب و هنوز هم قضیه در دنیا جا نیفتاده است.»
شیبانی یادآور شد: «وقتی یورو اول به بازار آمد بسیاری از روسای بانک مرکزی در شک و تردید نسبت به اعتبار و ذخیرهسازی آن احتیاط میکردند ولی الان شما یورو را اینطور میبینید. حتی سؤالهایی هم آن زمان در خصوص پایداری یورو، نوسانات آن مطرح شد، اگر یادتان باشد اول یورو با یک دلار معرفی شد و مساوی بود.»
او ادامه داد: «یکی از خصوصیات بانک مرکزی حساس بودن و بهاصطلاح محافظهکاری نسبت به ارزهای جدید است یعنی در بانک مرکزی شما نمیتوانید یکذره ریسک کنید. بانکها میتوانند این کار را بکنند ولی بانک مرکزی نمیتواند.»
رئیس کمیسیون اقتصادی شورای راهبردی روابط خارجی گفت: «اگر بهعنوان مثال ارز یا اوراقی در بانک مرکزی ذرهای خدشه داشته باشد و روشن نباشد، آن را کنار میگذارد تا موقعی که جا بیفتد. برای مثال اگر کشوری مثل پاکستان بخواهد اوراق قرضه منتشر کند من اگر رئیس بانک مرکزی باشم نمیخرم، برای اینکه مطمئن نیستم سر موقع بتواند اصل آن را به من بدهد.»
شیبانی یادآور شد: «استفاده از ارزهای دیجیتال تا این جا نیفتاده و قوانین بینالمللیاش تهیه نشده و بنابراین تا زمانی که ردوبدل کردن آن بهصورت کامل مشخص نشود، بانک مرکزی معمولاً وارد نمیشود و این موضوع هم طول میکشد تا جا بیفتد.»
او با بیان اینکه تقریباً 18 سال است که یورو وارد بازار شده است گفت: «با اینکه یک بلوک بزرگی پشت یورو قرار دارد و خیلیها هم دنبالش هستند، هنوز هم خیلی از ایرانیها اگر امکان داشته باشند بیشتر به سمت دلار میروند تا یورو.»
رئیس کمیسیون اقتصادی شورای راهبردی روابط خارجی در پاسخ به این سؤال که در شرایط کنونی صرافیها چقدر میتوانند کمککننده مبادلات مالی کشور باشند، گفت: «صرافیها میتوانند مقداری مشکل را جبران کنند. من همیشه مثال میزنم در قلب انسان وقتی کمی سن او بالا میرود همان موقع رگهای بزرگ میگیرد رگهای کوچک کار همان رگ بزرگ را میکنند.»
او یادآور شد: «بنابراین صرافیها مقداری میتوانند به مبادلات کمک کنند ولی مثل بانکهای بزرگ نیستند و فقط میتوانند برای ما مشکلگشا باشند.»
رئیسکل اسبق بانک مرکزی پیمانهای پولی و همکاری با بانکهای کوچک را از راهکارهای پیش روی کشور در شرایط کنونی عنوان کرد و افزود: «بانکهای بزرگ با توجه به اینکه با آمریکا کار میکنند اگر بخواهند با ایران همکاری کنند بلافاصله مورد تحریم واقع میشوند. همانطور که بانک فرانسوی را 9 میلیارد دلار جریمه کردند اما بانکهای کوچک این مشکل را ندارند.»
شیبانی ادامه داد: «بانکهای کوچکتر مستقلتر هستند و برایشان خیلی سخت نیست با ما کار کنند لذا اتفاقاً اگر بخواهیم ما کارمان را پیش ببریم باید سعی کنیم روی بانکهای کوچک و بهصورت متنوع با همه آنها کار کنیم.»
میخواهند ما را زیر فشار قرار دهند
شیبانی تاکید کرد: «دولتهای بزرگی که دشمن ما هم هستند به اهمیت وجود ما در منطقه واقفاند و میخواهند تابع آنها باشیم. مسئله آنان استقلال ما است که البته ما به آن دل بستهایم.»
او افزود: «آنها میدانند که نظم منطقه به وجود جمهوری اسلامی ایران بستگی دارد. لذا آنها فشار میآورند تا ما را تابع خود کنند. باید هوشیار باشیم.»
رئیس کمیسیون اقتصادی شورای راهبردی روابط خارجی تصریح کرد: «الان شما به موضوع فروش نفت نگاه کنید، مثلاً میگویند خب حالا شما پولش را بگیرید ولی با آزار و اذیتی که ما میدهیم، مثلاً این تیکهاش را میدهند، آن تیکهاش را نمیدهند و در این خصوص بیشتر آمریکا و بعد انگلیس دخالت دارند.»
او ادامه داد: «این دو کشور سعیشان این است که جمهوری اسلامی زیر فشار باشد و نتواند کارهایش را پیش ببرد.»
رئیس کمیسیون اقتصادی شورای راهبردی روابط خارجی گفت: «آنها مزیتهای کشور ما را میدانند منتهی چون ما اصلاً از آنان متابعت نمیکنیم، فقط آزار میدهند و فشار میآورند که شما کوتاه بیایید.»
با راهاندازی دفتر اتحادیه اروپا احساس امنیت نمیکنم
شیبانی در بخش دیگر از اظهارات خود به موضوع درخواست اتحادیه اروپا برای گشایش دفتر این اتحادیه در تهران اشاره کرد و گفت «من خودم با راهاندازی دفتر اتحادیه اروپا در تهران احساس امنیت نمیکنم، باید خیلی مراقب بود. نمیگویم نباید باز شود ولی نگران هستم.»
او برجام را سندی پیچیده و خانه به خانه عنوان کرد و گفت: «چون واقعاً آدم وقتی داخل برجام ورود میکند و میخواهد خارج شود خیلی مشکل است. دوستان ما زحمت کشیدهاند و آقایان کار کردهاند اما بعضی جاهای آن ازنظر من روشن نیست یعنی آن چیزی که باید باشد نیست.»
رئیس کمیسیون اقتصادی شورای راهبردی روابط خارجی یادآور شد: «بعضی جاها همانطور که رهبری فرمودند خلل و فرج دارد و این بهترین جملهای است که من یادم میآید. در برجام جاهایی است که انسان در آن گیر میافتد، عمداً هم اینطور است، متن انگلیسیاش متن بسیار پیچیدهای است.»