راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

گزارش سازمان فناوری اطلاعات از توسعه استارت‌آپ‌های IT ایرانی

برمبنای آماری که از سوی مرکز کسب‌وکارهای نوپای سازمان فناوری اطلاعات منتشر شده است، استارت‌آپ‌های ایرانی حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات، سهم ۶ دهم درصدی در بازار جهانی دارند.

به گزارش خبرگزاری مهر، روند رشد و وضعیت توسعه کسب‌وکارهای نوپای حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات برمبنای شاخص‌هایی چون بلوغ، حوزه فعالیت و محدوده بازار آنها از سوی مرکز توسعه کسب‌وکارهای نوپای سازمان فناوری اطلاعات اعلام شد.

 

نیم درصد استارت‌آپ‌ها به بلوغ رسیدند

برمبنای این گزارش که در همایش مدیران وزارت ارتباطات منتشر شد، ۴۹ درصد استارت‌آپ‌های ایرانی آماده ورود به بازار بوده و یا وارد بازار شده‌اند؛ اما تنها نیم درصد این استارت‌آپ‌ها به بلوغ رسیده‌اند.

درحال حاضر ۲۳.۴ درصد استارت‌آپ‌های حوزه فناوری اطلاعات به رشد و درآمد رسیده‌اند و ۱۱.۵ درصد استارت‌آپ‌ها نیز در حال گسترش در بازارهای جدید هستند. همچنین ۱۵.۶ درصد استارت‌آپ‌ها در حال ارائه نمونه اولیه ایده خود برای شکل‌گیری در بازار هستند.

 

خریدوفروش؛ بیشترین حوزه فعالیت استارت‌آپ‌ها

در بخش فعالیت استارت‌آپ‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات در ایران نیز ۱۷.۸ درصد استارت‌آپ‌ها در حوزه خریدوفروش و به اشتراک‌گذاری آنلاین کالا فعال هستند، ۱۲.۲ درصد در حوزه ارائه خدمات فنی و ۱۰.۸ درصد در حوزه مشاوره آموزشی و سرگرمی فعالیت می‌کنند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که در حوزه بانک اطلاعاتی از افراد یا کسب‌وکار، استارت‌آپ‌ها سهم ۷.۵ درصدی، در حوزه گردشگری سهم ۳.۸ درصدی، در حوزه حمل‌ونقل و تحویل کالا و لجستیک سهم ۵.۶ درصدی و در حوزه خدمات مالی و فین‌تک سهم ۶.۶ درصدی دارند.

در همین حال ۴.۴ درصد استارت‌آپ‌های ایرانی حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات در زمینه تبلیغات و تحقیقات و ۷.۵ درصد در زمینه اطلاع‌رسانی و درج آگهی فعالیت می‌کنند و ۳.۴ درصد حوزه فعالیت استارت‌آپ‌ها نیز به مقوله سلامت مربوط است.

 

سهم ۶ دهم درصدی استارت‌آپ‌های ایرانی از بازار جهانی

در خصوص محدوده بازار فعالیت استارت‌آپ‌ها نیز بررسی‌ها نشان می‌دهد که ۱.۱ درصد استارت‌آپ‌های ایرانی دارای بازار منطقه‌ای و ۶ دهم درصد آنها دارای بازار جهانی هستند. در این میان ۵۱.۴ درصد استارت‌آپ‌ها در بازار کشوری و ۳۹.۵ درصد در بازار استانی سهم دارند. در همین حال ۷.۳ درصد استارت‌آپ‌ها دارای بازار محلی هستند.

بررسی از چالش‌های محیطی استارت‌آپ‌ها از نگاه این کسب‌وکارها حاکی از آن است که چالش‌های تأمین مالی و سرمایه‌گذاری مخاطره پذیر، مهم‌ترین معضل بر سر راه این کسب‌وکارها است؛ به‌نحوی‌که ۳۲.۱ درصد این چالش‌ها را شامل می‌شود. در همین حال ۱۴.۲ درصد چالش‌های این بخش به کمبود مهارت و نیروی انسانی متخصص، ۱۴.۶ درصد به مسائل حقوقی و قانونی و ۱۱.۳ درصد نیز به عدم وجود همکاری‌های بین سازمانی مربوط می‌شود.

از سوی دیگر ۱۰.۴ درصد چالش کسب‌وکارهای نوپا در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات مربوط به شرایط نامناسب دسترسی به بازار، ۲.۳ درصد مربوط به چالش زیرساخت فنی، ۵.۲ درصد مربوط به مسائل فرهنگی و اجتماعی و ۹.۹ درصد مربوط به ضعف سیاست‌گذاری‌های دولت است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.