راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

دیلویت با تدبیر در ایران / گفت‌وگو با ایمان برادری، مدیرعامل شرکت تدبیر

ماهنامه عصر تراکنش/ شرکت توسعه دانش و بینش روشنگر که با نام تدبیر شناخته می‌شود، دارای سوابق موفقی در پیاده‌سازی پروژه‌های حوزه استراتژی و تحول اقتصادی و بهبود فرایندهای فناوری اطلاعات است. این شرکت همچنین نماینده رسمی شرکت دیلویت لوکزامبورگ (یکی از چهار شرکت برتر دنیا در حوزه مشاوره مدیریت) در ایران است و اهداف و چشم‌انداز بلندی در سر دارد که انتقال دانش روز دنیا در زمینه مشاوره در حوزه‌های خدمات مالی (بورس، بانک، هلدینگ‌های سرمایه‌گذاری و…) مهم‌ترین آن محسوب می‌شود. با توجه به شروع همکاری شرکت تدبیر با شرکت دیلویت گفت‌وگویی با ایمان برادری، مدیرعامل این شرکت انجام داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

فایل گزارش «استراتژی دیجیتال برای بانک‌ها» را می‌توانید از اینجا دانلود کنید.

.
چه چیزی باعث شد به این نتیجه برسید که نیاز به حضور یک شرکت مشاوره بین‌المللی در کشور وجود دارد؟

در حوزه مشاوره مدیریت، زحمات زیادی در کشور توسط مشاوران داخلی کشیده شده است. بنده شخصا بیش از 12 سال است که در این حوزه مشغول به فعالیت هستم و به کمک همکارانم، پروژه‌های زیادی را در حوزه‌های مختلف مشاوره مدیریت برای سازمان‌های ایرانی انجام داده‌ایم. اما سه عامل اصلی باعث شد که به تکاپو بیفتم تا بتوانیم از مشارکت یک مشاور حرفه‌ای بین‌المللی در کشور استفاده کنیم.

اولین عامل این بود که دانش مدیریت در برخی از حوزه‌ها به‌صورت کامل در کشور وجود دارد و حتی ما می‌توانیم صادرکننده خدمات مشاوره در این حوزه‌ها باشیم. به‌طور مثال، در حوزه مدیریت خدمات فناوری اطلاعات و حاکمیت فناوری اطلاعات هیچ دانش، مهارت و تجربه‌ای نیست که ما نیازمند ورود آن به کشور باشیم. ما در سال‌های گذشته تجارب موفق بسیاری داشتیم و مشاوران خبره کشور در این حوزه بسیار فعال بودند. یا مثلا در حوزه مدیریت پروژه باعث افتخار است که در ایران مدرسان، مولفان و مشاورانی داریم که عضو تیم نویسندگان کتاب‌های مرجع هستند، اما در برخی حوزه‌ها واقعا دانش و تجربه مناسبی در کشور وجود ندارد؛ به‌طور مثال، در حوزه حاکمیت شرکتی، مباحث مرتبط با استراتژی‌های دیجیتال، مبحث کلیدی ادغام و تملیک (M&A)، بحث‌های مرتبط با مدیریت ریسک و اعتبارات و بسیاری از حوزه‌های دیگر، فاصله بسیاری با جهان داریم. متاسفانه در کشور هر گاه به‌دنبال جبران عقب‌افتادگی‌ها نسبت به جهان هستیم، همه حواس‌ها به پیشرفت تولید محصولات می‌رسد و کسی به توسعه و پیشبرد دانش‌های کلیدی مثل مدیریت توجهی ندارد. بنابراین انتقال دانش در حوزه‌های کلیدی به کشور، مهم‌ترین علت بنده برای ایجاد همکاری با یک شرکت برتر در حوزه مشاوره مدیریت بود.

دومین عامل کلیدی نحوه حضور و انجام پروژه‌های پراکنده توسط مشاوران خارجی در ایران بود. بنده خودم در طول 10 سال گذشته حداقل با چهار شرکت معتبر بین‌المللی که پروژه‌هایی بسیار کلیدی در ایران داشتند، در سمت‌های مختلف اعم از ناظر، عضو تیم مشاور یا عضو تیم کارفرما تعامل داشتم. متاسفانه اکثریت این پروژه‌ها به نتایج قابل انتظار دست نیافتند و مهم‌تر اینکه هیچ‌وقت دانش حاصل از آن پروژه به کشور منتقل نشد. علت این بود که در تمامی این پروژه‌ها تیم خارجی به‌صورت مستقیم با کارفرما در ارتباط بود و کارفرمای پروژه تنها به‌دنبال دستیابی به خروجی‌های حاصل از پروژه بود، نه متدولوژی و دانشی که این خروجی‌ها را تولید کرده بود. مهم‌ترین علت شکست این دست پروژه‌ها را می‌توان در تعریف نادرست نیازمندی‌ها توسط طرف ایرانی، عدم ارائه اطلاعات صحیح و کامل به مشاور خارجی و البته شناخت ناکافی طرف خارجی از محیط، قوانین نوشته و نانوشته کشور و همچنین عدم احاطه به محدودیت‌های موجود در کشور توسط مشاور خارجی دانست.

به جرات می‌توانم بگویم بالغ بر یکصد میلیون دلار در این سال‌ها صرف تدوین استراتژی‌هایی شده است که توسط برترین شرکت‌های بین‌المللی ارائه شده، اما هیچ‌کدام حتی پنج درصد عملیاتی نشده‌اند. این مساله نیز عامل مهمی بود که نشان می‌داد اگرچه به حضور مشاوران برتر خارجی در کشور نیاز داریم، اما باید به‌صورت هوشمندانه از آنها استفاده نکنیم.
سومین عاملی که سبب شد در این مسیر قدم برداریم، توسعه بازار خدمات مشاوره مدیریت در کشور است. نگاه کوتاهی به صنعت مشاوره در ایران نشان می‌دهد که این صنعت در کشور بسیار کوچک و عقب‌افتاده است. ما تقریبا هیچ شرکت بزرگی در این حوزه نداریم و بیش از 90 درصد این شرکت‌ها زیر 20 نفر پرسنل دارند. در صورتی که با نگاهی به دنیا می‌بینیم که شرکت‌های مشاوره در دنیا، هم درآمد بالایی دارند و هم اشتغال‌زایی مناسبی ایجاد می‌کنند.

[mks_pullquote align=”left” width=”600″ size=”18″ bg_color=”#444444″ txt_color=”#ffffff”]

دیلویت

دیلویت یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های مشاوره، خدمات حسابداری و حسابرسی در جهان است. شرکت دیلویت در سال ۱۸۴۵ توسط ویلیام ولش دیلویت، در شهر لندن تاسیس شد. امروزه دفتر مرکزی این شرکت در ساختمان جی‌ئی، واقع در شهر نیویورک، ایالات متحده آمریکا مستقر است. شرکت دیلویت خدماتی همچون حسابرسی، مشاوره، مدیریت ریسک سرمایه‌گذاری، مشاور مدیریت و مشاوره مالی را در بیش از ۱۵۰ کشور ارائه می‌کند.

[/mks_pullquote]

 

چهار شرکت بزرگ مشاوره مدیریت دنیا مجموعا بیش از 100 میلیارد دلار در سال درآمد دارند. در نظر بگیرید شرکت دیلویت لوکزامبورگ در کشوری که حدود 500 هزار نفر جمعیت دارد، بالغ بر دو هزار نفر پرسنل دارد. این نشان می‌دهد که در صنعت مشاوره کشوری مانند ایران که تولید ناخالص داخلی قابل توجهی دارد و حدود 80 میلیون نفر جمعیت دارد، فرصت بزرگی برای تولید ارزش و اشتغال وجود دارد که به آن توجه نشده است.

اما برای دستیابی به رشدی در سطح شرکت‌های مشاوره بزرگ جهان باید بتوانیم نوع کسب‌وکار آنها را بیاموزیم. این آموزش ابعاد مختلفی دارد؛ مانند نحوه بازاریابی، جذب مشتری، مدیریت دارایی‌های انسانی و مهم‌تر از همه مدیریت دانش. شما در نظر بگیرید شرکتی مانند دیلویت حدود 150 شعبه در دنیا دارد، ولی مدیریت دانش آن به‌صورت یک سیستم یکپارچه انجام می‌شود. بنابراین سومین عامل محرک برای همکاری با یک شرکت خارجی یادگیری نحوه کارکرد یک شرکت مشاوره بین‌المللی و توسعه بازار خدمات مشاوره در ایران بود.

.

چرا در میان شرکت‌های مشاوره به‌‌دنبال دیلویت رفتید؟

دیلویت یکی از چهار شرکت برتر دنیا در حوزه مشاوره مدیریت معروف به Big Four و از لحاظ مجموع درآمد هم بزرگ‌ترین آنهاست. نکته دیگر دامنه و عمق خدمات دیلویت است؛ به این معنا که دیلویت از لحاظ دامنه، خدمات متنوعی را در حوزه‌های مختلف، اعم از استراتژی، تکنولوژی، ریسک و عملیات ارائه می‌کند. یک نکته بسیار مهم دیگر در رابطه با دیلویت این است که بر خلاف سایر شرکت‌های بزرگ، علاوه بر تدوین برنامه‌ها و استراتژی‌ها، در حوزه پیاده‌سازی و اجرا هم وارد می‌شود و متعهد است در صورت تشخیص مشتری پس از تدوین استراتژی تا زمان اجرایی شدن آن در کنار کافرما باقی بماند.

اما انتخاب دیلویت علل دیگری هم داشت؛ یکی از علت‌ها این بود که ساختار حقوقی دیلویت بدین صورت است که شرکت‌هایی که به‌عنوان شعبه‌های دیلویت عمل می‌کنند، یک شرکت حقوقی مستقل بوده و تنها تحت نظارت دیلویت مرکزی هستند، بنابراین زمانی که شما مثلا با دیلویت لوکزامبورگ مشارکت می‌کنید، با شرکتی مستقل طرف هستید که سهامدارانی کاملا اروپایی دارد، البته این شرکت باید قوانین و مقررات شرکت مرکزی را رعایت کند، اما از لحاظ حقوقی و سهامداری شرکت مستقلی است.

نکته دیگر هم انتخاب دیلویت لوکزامبورگ بود. انتخاب لوکزامبورگ به این علت اتفاق افتاد که اولا این کشور در صنعت مالی و تکنولوژی در جهان پیشرو است و به یک هاب جهانی تبدیل شده است. به‌خصوص اینکه بیش از 150 بانک در آن حضور دارند. نکته دوم اینکه روابط سیاسی بسیار مناسبی بین دو کشور وجود دارد. دیلویت لوکزامبورگ در حوزه خدمات مشاوره بانکی، مالی و بیمه جزء برترین شرکت‌هاست و پروژه‌های متعددی را در کشورهای مختلف دنیا اعم از؛ سوئیس، آلمان و… به انجام رسانده است. با توجه به اینکه تمرکز ما از ابتدا خدمات مالی و بانکی بود، بنابراین به این نتیجه رسیدیم که دیلویت لوکزامبورگ بهترین گزینه برای مشارکت خواهد بود.

[mks_pullquote align=”left” width=”600″ size=”18″ bg_color=”#444444″ txt_color=”#ffffff”]

Big4

چهار موسسه بزرگ حسابداری عمومی به Big4 معروف هستند.

  1. پرایس واتر هاوس کوپرز؛
  2. دیلویت؛
  3. ارنست اند یانگ؛
  4. کی‌پی‌ام‌جی.

در واقع، این چهار موسسه، بزرگ‌ترین شبکه‌های خدمات حرفه‌ای بین‌المللی در حسابداری هستند و خدماتی از جمله؛ حسابرسی، اطمینان‌دهی، مالیات، مشاوره، ریاضیات بیمه‌سنجی (اکچوئری)، تامین مالی شرکتی و حقوقی عرضه می‌کنند. این چهار موسسه اکثر قریب به اتفاق حسابرسی‌های شرکت‌های پذیرفته‌شده در بورس‌ها و همچنین بسیاری از حسابرسی‌های شرکت‌های خصوصی را انجام می‌دهند و عملا یک انحصار در حسابرسی شرکت‌های بزرگ پدید آورده‌اند.

[/mks_pullquote]

.

برای اجرایی شدن موضوع انتقال دانش به کشور چه ساختاری را ایجاد کردید؟

من اعتقاد دارم که مهم‌ترین عامل در بحث انتقال دانش، نیروی انسانی است؛ افرادی که بتوانند اولا دانش مورد نیاز و منابع آن را به‌خوبی شناسایی کنند و ثانیا قادر باشند با روش‌های صریح و ضمنی آن را از طرف مقابل دریافت کنند و ثالثا بتوانند دانش اخذشده را به‌خوبی مستندسازی کرده و در پروژه‌های آتی و مشابه مورد استفاده قرار دهند. در این زمینه، ما سعی کرده‌ایم در حوزه‌های مختلف مدیریت مانند استراتژی، مالی، عملیات، منابع انسانی و غیره، برترین افراد موجود در کشور را چه از حیث دانشی و آکادمیک و چه از حیث اجرایی، جذب کنیم. عامل مهم دیگر تدوین فرایندهای مدیریت و انتقال دانش است که باید با در نظر گرفتن و استفاده از ابزارهای مناسب همراه شود.

از سوی دیگر، دیلویت را هم متعهد کرده‌ایم تا در هر پروژه، بحث انتقال دانش را به‌عنوان یکی از جریان‌های کلیدی پروژه، در شرح خدمات خود در نظر بگیرد. این موضوع سبب می‌شود تا هم نیروی انسانی شرکت ما و هم پرسنل کارفرمای ایرانی به‌خوبی توانمند شوند و قادر باشند به‌روزرسانی پروژه و انجام موارد مشابه را بدون نیاز به مشاور خارجی انجام دهند. بدین ترتیب، ما حتی در نظر داریم گام‌به‌گام، نقش تدبیر را در انجام پروژه‌ها افزایش دهیم و نهایتا، تنها در مواردی به سراغ دیلویت برویم که حوزه دانشی جدیدی باشد یا نیاز به الگوهای بین‌المللی وجود داشته باشد.

.

امکان دارد در رابطه با نقش تدبیر در پروژه‌های تعریف‌شده میان دیلویت و مشتریان ایرانی بیشتر توضیح دهید؟

اگر به آسیب‌شناسی پروژه‌های مشاوره مدیریت انجام‌شده در کشور بپردازیم، متوجه خواهیم شد که یکی از مهم‌ترین عوامل شکست پروژه‌ها (به‌خصوص در مواردی که توسط یک مشاور خارجی انجام شده است) درک اشتباه از نیازمندی کارفرما و تعریف نادرست محدوده پروژه بوده است. یکی دیگر از عوامل مهم در شکست این پروژه‌ها، عدم آشنایی مشاور خارجی با فضای ایران و قواعد کسب‌وکار در کشور است. گاهی این عدم آشنایی سبب تجویز راه‌حل‌هایی می‌شود که یا اصولا از نظر قانونی، امکان اجرایی شدن ندارند یا اجرایی شدن آنها با توجه شرایط و بلوغ سازمان‌ها تقریبا محال خواهد بود. این موضوع سبب می‌شود که هم کارفرما پس از انجام پروژه به نتایج مورد انتظار خود نرسیده باشد و هم اعتماد عمومی نسبت به پروژه‌های مشاوره کاهش پیدا کند.

شرکت تدبیر قصد دارد برای پر کردن این شکاف، دو نقش کلیدی را در پروژه‌ها ایفا کند. یکی به‌عنوان تسهیلگر و دیگری به‌عنوان مجری بخشی از پروژه. در نقش تسهیلگر، تدبیر در گام اول به کارفرما کمک می‌کند تا تعریف پروژه به‌درستی انجام شود و نیازمندی‌های طرف ایرانی به‌درستی در اختیار مشاور خارجی قرار گیرد و سپس در حین اجرای پروژه با حضور مستمر در جلسات و کارگاه‌ها اطمینان حاصل می‌کند که اطلاعات میان دو طرف به‌درستی منتقل می‌شود و حتی در مواردی که ممکن است ارائه برخی از اطلاعات، جنبه‌های مغایر با امنیت داشته باشد، از انتقال آن ممانعت کند. شرکت تدبیر، در نقش دیگر خود، آن قسمتی از کار را که با توجه به توان بالای نیروی انسانی خود می‌تواند انجام دهد، به‌عنوان مجری پروژه بر عهده می‌گیرد. در واقع اینجا، با اطلاع و موافقت کارفرما، یک تقسیم کار بین دیلویت و تدبیر انجام می‌شود و بخشی از بسته‌های کاری توسط تدبیر انجام می‌شود.

این موضوع، هم به کاهش هزینه‌ها برای کارفرما کمک می‌کند و هم در برخی موارد به‌ سرعت و کیفیت انجام آن بسته کاری کمک می‌کند، چراکه در برخی از موضوعات، متخصصان داخلی ما با توجه به تجربه و دانش بومی خود، شناخت بهتری از وضعیت دارند. البته ما قصد داریم به‌تدریج نقش تدبیر را به‌عنوان مجری پروژه، پررنگ‌تر کنیم؛ به‌‌طوری که تا سه سال آینده، حداقل نیمی از بسته‌های کاری پروژه‌ها توسط تیم ایرانی انجام شود.

.

تمرکز شما و شرکت دیلویت در ایران روی انجام پروژه در چه حوزه‌هایی است؟

شرکت دیلویت به‌‌عنوان بزرگ‌ترین شرکت مشاوره در دنیا با در اختیار داشتن بیش از 200 هزار پرسنل در 150 کشور جهان، تمامی حوزه‌های مدیریتی اعم از؛ استراتژی، مالی، عملیات، منابع انسانی، فناوری اطلاعات و غیره را پوشش می‌دهد. همچنین با توجه به اینکه دیلویت، شرکای متعددی در صنایع مختلف دارد و می‌تواند از توان متخصصان آنها به‌خوبی استفاده کند، در تمامی صنایع و بخش‌های اقتصادی؛ مانند شرکت‌های تولیدی، بازرگانی و خدماتی فعالیت می‌کند و در واقع پورتفوی بسیار متنوعی از پروژه‌ها و مشتریان را در اختیار دارد. اما با توجه به نیاز شرکت‌های ایرانی و حوزه‌هایی که فقدان دانش در آن احساس می‌شود، تمرکز اولیه ما بر صنعت خدمات مالی؛ شامل بورس، بانک‌ها، بیمه‌ها، هلدینگ‌های سرمایه‌گذاری و شرکت‌های فناوری اطلاعات مرتبط با آنها بوده است.

در این صنعت، مواردی مانند تعریف مدل‌های نوین کسب‌وکار، تدوین استراتژی سطوح مختلف، تعریف مدل عملیاتی، حاکمیت شرکتی و مباحث مرتبط با ادغام و تملیک (M&A) و همچنین نیاز آنها به استراتژی برای حوزه دیجیتال مورد توجه ما خواهد بود. علاوه بر این مباحث، نحوه انطباق بانک‌های ایرانی با استانداردها و الزامات بین‌المللی در شیوه‌های عملکردی و گزارش‌دهی مالی نیز یکی از حوزه‌های فعالیت ما در صنعت بانکداری خواهد بود. این در واقع همان موردی است که حتی مورد تاکید رئیس‌جمهور نیز قرار گرفته بود و باید بپذیریم موسسات مالی ایرانی حتی با در نظر گرفتن رفع تمامی تحریم‌ها، نیاز دارند توانمندی‌ها و استانداردهای خود را برای اتصال به شبکه بین‌المللی ارتقا دهند.

در انتها باید اشاره کنم که ما علاوه بر انجام پروژه‌های مختلف برای چندین بانک ایرانی، قصد داشته‌ایم چند سمینار و ویژه‌نامه با محوریت مسائل روز بانکداری ایران تعریف کنیم و آخرین دستاوردهای بین‌المللی را با نگاه به وضعیت ایران در آنها بررسی و تحلیل کنیم. در این راستا، شهریور امسال با سخنرانی مدیران و متخصصان ارشد شرکت دیلویت، یک سمینار در حوزه تحول شعب و استراتژی دیجیتال با همکاری یکی از شرکت‌های معتبر داخلی برگزار کردیم که مدیران و معاونان بسیاری از بانک‌ها در آن حضور داشتند. اخیرا نیز با همکاری دیلویت یک ویژه‌نامه با موضوع استراتژی دیجیتال برای بانک‌های ایرانی منتشر کرده‌ایم که با شماره هفتم مجله عصر تراکنش منتشر شده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.