راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

6 توضیح احتمالی درباره کاهش قیمت شدید بیت‌کوین و دیگر ارزها

تا 22 دسامبر ارزهای رمزنگاری‌شدده حکومت گسترده و قدرتمندی در دست داشتند که به نظر می‌رسید هیچ مانعی جلودارشان نیست و روزبه‌روز موانع و سدهای جدید را می‌شکستند و رکورد تازه‌ای در بازار ثبت می‌کردند. به گزارش OnChainFX در یک هفته گذشته، تمام 20 ارز رمزنگاری‌شده برتر بازار همگی به بالاترین قیمت و نرخ خودشان رسیده بودند.

اما تقریبا دو روز پیش، ارز بیت‌کوین با یک افت جدید به قیمتی حتی پایین‌تر از12.5 هزار دلار رسید و تقریبا در میان دیگر ارزها سرعت افت شدیدتری داشت.

باتوجه به قدرتی که بیت‌کوین دارد، این کاهش قیمت باعث شد تا کل سرمایه بازار ارزهای رمزنگاری‌شده دنیا تا 20 درصد کاهش پیدا کند.

همه ما در تعجبیم که چه چیزی باعث چنین افت شدیدی شده است. مسلما دلیل یا دلایل اصلی این اتفاق در طول زمان مشخص خواهد شد اما در عین حال 6 توضیحی که ممکن است منجر به این کاهش قیمت شده باشد را با شما در میان میگذاریم.

تعطیلات و عیدها

شاید برایتان کمی عجیب باشد اما تعطیلات مهمی مانند کریسمس، هانوکا، کوآنزا و سال نو ازجمله عوامل تأثیرگذار هستند و پایان سال معمولا زمان نامناسبی برای پس‌انداز و سرمایه‌گذاری است و خیلی‌ها به‌دنبال کسب سود سالانه‌شان هستند.

اگر گمانه‌زنی‌ها و شوق و اشتیاق عمومی که برای زنجیره بلوک وجود دارد را کنار بگذاریم، باید گفت که چند ارز رمزنگاری‌شده هستند که در حال حاضر بیشتر از پول نقد برای مصرف‌کنندگان منفعت دارند.

به جز چند مورد استثنا، باید گفت که استفاده از ارزهای رمزنگاری‎شده برای انجام تراکنش‌های روزانه کار نسبتا سختی است و این بدان معنا است که بسیاری از آن‌ها برای سرمایه‌گذاری در بازار سودآور هستند.

خریداران ریسک‌پذیر لزوما برابر با ثبات بازار نیستند؛ خیلی از آن‌ها در تلاش برای به‌دست آوردن سود اولیه هستند تا اینکه بخواهند در این نوسانات بازار، کوین‌هایشان را نگه دارند تا زمانی که بخواهد سود‌ده باشد.

پایان سال درست همان زمانی است که سرمایه‌گذاران تمایل بیشتری به کسب پول نقد دارند. درست چند روز قبل از کریسمس هم می‌تواند همان زمانی باشد که که چنین تغیر رفتاری در تمایل بیشتر به کسب پول خودش را بیشتر نشان دهد.

اضافه بار آلت‌کوین

به دنبال افزایش اولیه‌ی بیت‌کوین، بسیاری از دستاوردهای عمده‌ای که در این ماه دیده‌ایم، در آلت‌کوین‌هایی مانند Carando، Qtum، ریپل، TRON و Verge دیده شده است.

این فرایند نقل و انتقلات سرمایه از بیت‌کوین به دیگر ارزها توسط معامله‌گران ارزهای رمزنگاری‌شده به‌طور موقت باعث شده تا بازار بیت‌کوین بی‌ثبات شود.

اگر این اتفاقات به‌جای بیت‌کوین برای یک ارز دیگری می‌افتاد هیچ مشکلی نبود اما بیت‌کوین نقش طلای دنیای ارزهای رمزنگاری‌شده را دارد، استاندارد و معیار و میزانی که دیگر کوین‌ها با آن سنجیده می‌شوند.

بنابراین چه خوشمان بیاید چه نیاید، هر آلت‌کوین، موفقیت بیت‌کوین را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد.

پیچیدگی و آشفتگی بیت‌کوین کش درکوین‌بیس

سه‌شنبه هفته گذشته بود که کوین‌بیس اعلام کرد که امکان خریدوفروش بیت‌کوین کش را روی پلتفرمش فراهم کرده است. پس از فورک ماه آگوست، اختلافات بسیاری میان جامعه ارزهای رمزنگاری‌شده درباره بیت‌کوین و بیت‌کوین کش وجود دارد که کدام‌یک بیت‌کوین واقعی است.

بحث‌ها و صحبت‌ها راجع به این موضوع بسیار داغ است و خیلی‌ها حدس زده‌اند که در نهایت بیت‌کوین کش روی کوین‌بیس به سرانجامی نخواهد رسید.

پس جای هیچ تعجبی ندارد که دستاوردهای غیرقابل انتظار و مهمی که طی این روزها روی بیت‌کوین کش ایجاد شد باعث شود تا برخی روی شبکه‌های اجتماعی امکان بروز خریدوفروش سهام غیرقانونی را پخش کنند.

همین موضوع باعث شد تا کوین‌بیس به مدت چند دقیقه خریدوفروش بیت‌کوین کش را متوقف و شروع به انجام یک رسیدگی داخلی کند و ببیند که آیا امکان بروز چنین خریدوفروش غیرقانونی وجود دارد یا نه.

درست بعدازظهر روز بعد، بیت‌کوین کش با قدرت و اقتدار تمام روی کوین‌بیس قرار گرفت. خیلی درک تمام و کمالی از تفاوت میان بیت‌کوین و بیت‌کوین کش ندارند و به این موضوع دقت می‌کنند که با آمدن بیت‌کوین کش به صحنه تجارت، قیمت بیت‌کوین به شدت کاهش پیدا می‌کند.

چنین وضعیتی ممکن است نقطه ضعف بزرگتری در ذهن افراد راجع به مفوم گسترده ارزهای رمزنگاری‌شده ایجاد کند. حتی ممکن است برای آن دسته از افرادی که توجهی هم به این همه هیاهو و شلوغی ندارند، منجر به پریشانی و گیجی ناخواسته و اضافی شود که از مشارکت بیشتر آن‌ها جلوگیری می‌کند.

تقلب و دستکاری بازار

از طرف دیگر ما باید این احتمال را هم در نظر بگیریم که یک بازی کثیفی به راه باشد. گزارشی از بلومبرگ نشان می‌دهد که یک گروه هزار نفری از سرمایه‌گذاران، مالک و صاحب 40 درصد از تمام بیت‌کوین‌های موجود هستند.

این بدان معنا است که حتی اگر از بین این هزار نفر، برخی هم با یکدیگر متحد شده باشند، به راحتی این امکان را دارند تا بازار را به نفع و خواسته خودشان تغییر دهند.

این سرمایه‌گذاران، صندوق‌های پوشش ریسک و دیگران، باتوجه به سهمی که در بازار ارزهای رمزنگاری‌شده دارند به‌راحتی می‌توانند در این اقدام گمراه‌کننده دست داشته باشند و با ظاهرسازی ارزش بیت‌کوین را افزایش دهند.

دلیل انجام چنین کاری هم این است که آن‌ها بتوانند حجم زیادی از سهام بیت‌کوینشان را به بالاترین قیمت ممکن به فروش برسانند. البته باید گفت که این راهکار تا زمانی جواب می‌دهد که دیگران هم متوجه شوند و شروع به فروش بیت‌کوینشان کنند.

اینجا همان جایی است که پای معامله‌گران جدید هم به بازی باز می‌شود؛ کسانی که با شک و تردیدی که دارند، بدون مطالعه بازار شروع به خرید بیت‌کوین می‌کنند. درواقع سرمایه‌گذاران با فروش بیت‌کوین در بالاترین قیمتی که دارد، کشیدن بازار به پایین‌ترین قیمت ممکن و خرید دوباره ارز، می‌توانند مانند راهزنان در این بازار عمل کنند.

چنین اتفاقاتی، با راه‌اندازی تجارت آینده بیت‌کوین در جاهایی مانند Cboe و یا بازار تجارتی شیکاگو بیشتر امکان وقوع پیدا می‌کند.

هک شدن و قانون‌گذاری

اوایل همین ماه بود که کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا، Plexcoin را به کلاهبرداری و تقلب در عرضه اولیه ارزهای رمزنگاری‌شده متهم کرد و مدتی هم تجارت در این شرکت را به دلیل نگرانی‌های موجود معلق کرد.

از طرف دیگر هم، Youbit، صرافی معروف کشور کره جنوبی، 20 ماه دسامبر، بعد از اینکه مورد هک قرار گرفت و 17 درصد از کل دارایی‌اش را از دست داد، فعالیتش را متوقف کرد.

حباب واقعیت داشت و عصر یخبندان ارزها شروع شد

ممکن است درباره تمام چیزهایی که پیشتر گفته شد، واقعیتی وجود داشته باشد و همگی آنها باهمدیگر منجر به حبابی شده باشد که خیلی‌ها درباره آن به کاربران هشدار داده بودند.

تعداد بازیکنانی که در حال حاضر در این بازار هستند نسبت به قبل‌تر قابل مقایسه نیست و به مراتب بسیار بزرگ‌تر شده است و خیلی از این بازیگران جدید هیچ تجربه‌ای درباره این نوع از بازار ندارند و همین عدم آگاهی آنها را حساس‌تر هم کرده است.

اگر ما واقعا به دوران یخبندان ارزها وارد می‌شویم باید گفت که هشت سال گذشته زندگی بیت‌کوین به ما دو چیز آموخت اول اینکه بیت‌کوین همیشه به عقب بازمی‌گردد و همراه با خودش لیست کاملی از ارزها را هم همراه دارد و دوم اینکه تقاضا برای ارز غیرمتمرکز و فناوری زنجیره بلوک همیشه وجود دارد. در این بین، هستند کسانی که شما را مجبور کنند تا قبل از اینکه این دوران یخبندان مفروض خسارات بیشتری وارد کند، از این عرصه و بازار پا پس بکشید.

از طرف دیگر، برخی ممکن است این اتفاق را صرفا یک دوران گذار جزئی و ناپایدار بدانند.

منبع: Forbes

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.