راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

این میلیاردر بیت‌کوینی به سه دلیل سرمایه‌گذاری روی بیت‌کوین را توصیه نمی‌کند

گرانت ساباتیر که توانست در مدت چهار سال و با سرمایه‌گذاری که روی بیت‌کوین انجام داد، به یک میلیاردر تبدیل شود، به شما توصیه نمی‌کند که امروز به سراغ این ارز بروید و برای این حرفش سه دلیل می‌آورد. در ادامه داستان سرمایه‌گذاری ساباتر را از زبان خودش بخوانید.

من اولین بار در سال 2013 و زمانی که قیمت هر بیت‌کوین 72 دلار بود، حدود 5 هزار دلار روی آن سرمایه‌گذاری کردم و حالا که 4 سال از آن موقع می‌گذرد 62.9 بیت‌کوین دارم.

اولین‌باری که درباره بیت‌کوین شنیدم سال 2011 بود ولی تا زمانی که مستندی درباره آن ندیدم و مطالبی درباره‌اش نخواندم، تصمیم به خرید نگرفتم. خیلی راحت می‌شد فهمید که بیت‌کوین چطور ساختارشکنی در سیستم مالی به وجود می‌آورد.

درنهایت تصمیم به خرید بیت‌کوین گرفتم و یک درصد از ارزش خالص سرمایه‌ای که داشتم را سرمایه‌گذاری کردم. مطمئنا هدفم از انجام این کار پول درآوردن بود و هیچ تمایلی نداشتم که اگر همه‌چیزم را از دست دادم مجبور شوم به کلی مسیر و شیوه زندگی‌ام را عوض کنم.

5 سال طول کشید و من هفته‌ای 80 ساعت کار می‌کردم تا بتوانم یک میلیون دلار پس‌انداز به دست آورم اما با سرمایه‌گذاری که روی بیت‌کوین انجام دادم، کوین‌های من در سال 2017 بیش از یک میلیون دلار افزایش قیمت پیدا کرد و بدون شک راحت‌ترین راهی بود که تاکنون توانسته بودم پول دربیاورم. اما توصیه نمی‌کنم که امروز به سراغ بیت‌کوین بروید.

در وبلاگی که به نام Millennial Money دارم، حدود 100 ایمیل دریافت کردم که از من درباره سرمایه‌گذاری روی بیت‌کوین سؤال کرده بودند. حتی هفته گذشته هم با نویسنده‌ای صحبت می‌کردم که می‌گفت تمام پس‌انداز زندگی‌اش را برای خرید بیت‌کوین داده است و حدود 11 هزار دلار روی آن سرمایه‌گذاری کرده. واقعا اتفاق وحشتناکی است.

حتی یک ایمیلی از یک پسر 22 ساله دریافت کردم که می‌پرسید آیا خوب است که اولین 5 هزار دلاری را که توانسته بود به دست بیاورد روی بیت‌کوین سرمایه‌گذاری کند یا نه. حتی این موضوع هم اتفاق وحشتناکی است.

در ادامه به شما توضیح می‌دهم با اینکه من خودم یک میلیاردر بیت‌کوینی هستم اما سرمایه‌گذاری روی آن را به شما توصیه نمی‌کنم:

.

ارزش‌گذاری واقعی بیت‌کوین کار غیرممکنی است

بیت‌کوین یک اشتیاق و جنون جهانی ایجاد کرده است. حتی آرایشگر من هم که اصلا نمی‌داند زنجیره بلوک چیست، بیت‌کوین می‌خرد. به دلیل اینکه بسیاری از افراد و به‌سرعت در حال خریدوفروش بیت‌کوین هستند، ارزش‌گذاری واقعی آن تقریبا غیرممکن شده است.

وقتی قیمت چیزی در یک روز 20 تا 30 درصد نوسان پیدا می‌کند، ناپایدار بودن آن را نشان می‌دهد و این امکان وجود دارد که شما به‌سرعت تمام پولتان را از دست بدهید. به شما توصیه می‌کنم که اگر به پولتان تا سال آینده احتیاج دارید به هیچ وجه روی بیت‌کوین سرمایه‌گذاری نکنید.

با وجود تمام این نوسانات می‌توان بیت‌کوین را به چشم یک قمار کوتاه‌مدت دید نه یک سرمایه‌گذاری.

.

شاید اصلا بیت‌کوین هیچ ارزشی نداشته باشد

فناوری زنجیره بلوک همان ارزش پنهان‌شده در بیت‌کوین است که البته در دیگر ارزهای دیجیتالی هم تکرار شده است و حتی بسیاری از آن ارزها حتی از بیت‌کوین بهتر هم هستند.

لایت‌کوین نمونه بسیار خوبی است. با اینکه هدف از ساخت بیت‌کوین این بود که مردم بتوانند با استفاده از آن خریدوفروش انجام دهند اما در حال حاضر باتوجه به نوساناتی که دارد هیچ کسی این کار را نمی‌کند.

میزان حجم معاملاتی که با بیت‌کوین انجام می‌شود هم باعث بروز تأخیر می‌شود. حتی برخی صرافی‌ها هستند که بعد از یک هفته بیت‌کوین خریداری‌شده را برایتان ارسال می‌کنند.

از طرف دیگر، باتوجه به رشد قیمت دیوانه‌وار بیت‌کوین، هزینه ارسال آن هم به طور وحشتناکی در حال افزایش است. خیلی‌ها نه به خاطر ارزش فناوری بیت‌کوین بلکه به خاطر آن شوروشوقی که در حال حاضر وجود دارد آن را خریداری می‌کنند و اینجاست که باید اسم آن را قمار گذاشت نه سرمایه‌گذاری.

.

بیت‌کوین هنوز آنقدرها هم امن نیست

ممکن است فکر کنید که کیف پول‌های دیجیتال امن هستند اما صرافی‌ها و کیف پول‌های ارزهای رمزنگاری‌شده هرازچندگاهی هک می‌شوند. حدود یک هفته پیش حدود 70 میلیون دلار بیت‌کوین در NiceHash هک شد.

صرافی‌هایی مانند کوین‌بیس هم چون سرمایه 200 میلیون دلاری دارند و یک بازار پرزرق و برق هم برای خودشان دست و پا کردند، دلیل نمی‌شود که مورد حملات هکرها قرار نگیرند.

از آنجایی که بیت‌کوین شما تحت پشتیبانی هیچ نهاد دولتی قرار ندارد، در صورتی که آن را از دست بدهید، به دست آوردن مجدد آن کار نسبتا سختی خواهد بود.

اگر تصمیم به خرید بیت‌کوین گرفته‌اید، یک خرید آگاهانه انجام دهید. بیشتر از یک درصد از ارزش دارایی‌هایتان را برای خرید آن خرج نکنید و با خودتان روراست باشید که بیت‌کوین بیشتر از اینکه یک سرمایه‌گذاری باشد، قمار است. بیت‌کوین موضوع پر خطری است و مسلما جاهای بهتری برای انجام سرمایه‌گذاری‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت وجود دارد.

منبع: CNBC

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.