راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

قنادپور: هیچ‌کدام از فعالیت‌ها در ایران مصداق دقیق بانکداری اجتماعی نبوده است

مدیرعامل شرکت ارتباط فردا با بیان اینکه تاکنون اقدامات زیادی در زمینه بانکداری اجتماعی انجام شده ولی هنوز هیچ‌کدام مصداق دقیق بانکداری اجتماعی نیست، بلکه حرکت به سمت آن است، گفت: «معتقدم گام‌های خوبی در این راستا برداشته شده است.»

به گزارش روابط عمومی پژوهشکده پولی و بانکی و به نقل از ستاد خبری هفتمین همایش سالانه بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت، حامد قنادپور مدیرعامل شرکت ارتباط فردا در ارتباط با اقداماتی که در بانک‌های ایرانی برای نیل به مفهوم بانکداری اجتماعی صورت گرفته،‌ اظهار داشت: «آنچه در بانک‌های ایرانی انجام شده حرکت‌های مطلوبی در راستای دستیابی به بانکداری اجتماعی است اما هیچ‌کدام از آنها را در حال حاضر نمی‌توان بانکداری اجتماعی نامید.»

او افزود: «اینکه یک بانک رسانه اجتماعی (Social Media) داشته باشد یا برخی عملیات بانکی‌اش را در شبکه‌های اجتماعی بتوان انجام داد و یا کارهایی از این قبیل، حرکت‌های خوبی در راستای بانکداری اجتماعی است ولی خود بانکداری اجتماعی نیست.»

مدیرعامل شرکت ارتباط ایران فردا تاکید کرد که آنچه مفهوم Socialize یا اجتماعی‌کردن را به‌واقع عملیاتی می‌کند، یک نگاه و مفهوم است که اتفاقاً ممکن است متکی به فضای الکترونیک نیز نباشد.

قنادپور ادامه داد: «به‌عنوان مثال اگر بانک‌ها بتوانند شرایطی و امکاناتی را فراهم کنند که مشتریان در یک شعبه بتوانند با یکدیگر گفتگو و تعامل داشته باشند، شکلی از بانکداری اجتماعی است درحالی‌که در فضای الکترونیک نیز انجام نشده است.»

او با توصیه به بانک‌ها و جامعه انفورماتیک بانکی برای «عدم دست‌کاری در مفاهیم»، خاطرنشان کرد: «ممیزه بانکداری اجتماعی با کارهای دیگر همان است که مثلاً در راه‌اندازی فیسبوک انجام شد و آن را نسبت به بقیه متمایز کرد و آن مفهوم لایک کردن بود. با مفهوم لایک کردن، مخاطبان با یکدیگر مرتبط شدند و امکان بازخورد دادن و مشارکت برای افراد در این شبکه اجتماعی انجام شد.»

این کارشناس مسائل انفورماتیک گفت که استفاده ازPFM ها (Personal financial management) مدیریت مالی شخصی یا امکان به اشتراک‌گذاری کلان اینPFM ها با رعایت ملاحظات امنیتی، امکان مشارکت دادن به مشتریان و … می‌تواند مفاهیمی باشد که ما را در حرکت به سمت بانکداری اجتماعی کمک کند.

قنادپور در پاسخ به این سؤال که آیا در داخل کشور اقدامات مناسبی برای بانکداری اجتماعی انجام شده یا خیر؟ اظهار داشت: «هرچند کارهای زیادی در این زمینه انجام شده ولی هنوز هیچ‌کدام مصداق دقیق بانکداری اجتماعی نیست، بلکه حرکت به سمت آن است. معتقدم گام‌های خوبی در این راستا برداشته شده است.»

او گفت که یک مزیت ایرانی‌ها که همان فرهنگ استفاده و مشارکت در پدیده‌های اجتماعی است می‌تواند کمک‌کننده بسیار خوبی برای حرکت بانک‌ها به سمت بانکداری اجتماعی باشد.

این کارشناس مسائل انفورماتیک درباره مسئله امنیت بانکداری در بانکداری اجتماعی نیز تاکید کرد که امنیت تنها جایی است که مکانیزم‌های خاص خود را دارد و ما همواره می‌گوییم که در آن نباید نوآوری کرد. با این حال راهکارهای مدیریتی برای ریسک امنیتی وجود دارد که باید در نظر گرفته شود.

هفتمین همایش سالانه بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت با موضوع«نوآوری، بازیگران جدید و کارآیی در کسب‌وکار مالی» دوم و سوم بهمن‌ماه توسط پژوهشکده پولی و بانکی در مرکز همایش‌های بین‌المللی برج میلاد برگزار می‌شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.