راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

آذری جهرمی: نحوه مسدود شدن «ویز» به اعتماد عمومی لطمه وارد کرد

محمدجواد آذری جهرمی با انتقاد از نحوه اجرای دستور قضایی درباره مسدود شدن اپلیکیشن مسیریاب ویز، گفت: «اگرچه برای مسدود شدن این اپلیکیشن که اسرائیلی است و ما نیز استفاده از آن را قبول نداریم، دستور قضایی صادر شد، اما نحوه اجرای آن به اعتماد عمومی برای استفاده از اپلیکیشن‌های داخلی صدمه زد.»

به گزارش ایسنا، وزیر ارتباطات امروز در برنامه صبحانه کاری اتاق بازرگانی با بیان این که با ایجاد موانع نمی‌توان انتظار توسعه تولیدات بومی را داشت، اظهار کرد: «درست است که در مواردی دولت مانع توسعه استارت‌آپ‌هاست، اما تنها دولت در این موضوع نقش ندارد و موانع برای استارت‌آپ‌ها زیاد است.»

جهرمی تاکید کرد در شرایطی خواهان رشد اپلیکیشن‌های ایرانی هستیم که خود این برنامه‌ها با رعایت نکردن نکاتی به کسب‌وکارشان صدمه وارد می‌کنند در نهایت هم می‌گویند وزارت ارتباطات مقصر هستیم.

وزیر ارتباطات با بیان این که وزارت ارتباطات تا حد زیادی تصدی‌گری را واگذار کرده است، افزود: «هرچند انتقاداتی به نحوه خصوصی شدن مطرح است و برخی می‌گویند شرکت‌ها بیشتر خصولتی شدند اما در حال حاضر تنها شرکت ارتباطات زیرساخت به‌صورت مستقیم برای ارتباطات درآمد دارد که درآمد آن سالانه 2000 میلیارد تومان است که در مقایسه با درآمد سایر بخش‌ها از جمله اپراتورها و مخابرات شش تا هفت درصد بازار را تشکیل می‌دهد.»

او با اشاره به رفع تصدی‌گری و آزادسازی فعالیت‌ها در حوزه پست، بیان کرد: «با تلاشی که طی چهار سال گذشته صورت گرفت درآمد 350 میلیارد تومانی پست به 800 میلیارد تومان رسید که امیدواریم با اجازه دادن به بخش خصوصی و فعال شدن دو اپراتور خصوصی در کوتاه‌مدت، درآمد حوزه پستی را به دو برابر برسانیم.»

آذری جهرمی با بیان این که ارتباطات حوزه مناسبی است که دولت تصدی‌گری خود را کاهش دهد و مقررات‌زدایی داشته باشد، گفت: «حجم بازار ارتباطات کشور امروز 35 هزار میلیارد تومان است که مطابق برنامه ششم باید 2.5 برابر شود. البته ما در حوزه ارتباطات ثابت عقب‌ماندگی‌هایی داریم که باید جبران شود، زیرا به نظر می‌رسد بازار این بخش یک دهم آن چیزی است که باید باشد، درصورتی‌که در حوزه موبایل این توسعه اتفاق افتاده است.»

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با تاکید بر رشد چند برابری کشورهای دنیا در حوزه فناوری اطلاعات، بیان کرد: «اگر روزی شرکت‌های بزرگ دنیا شرکت‌های صنعتی بودند، امروز عمدتاً فناوری اطلاعات هستند، بنابراین این حوزه از اهمیت زیادی برخوردار است. در سفر به مالزی، دریافتم مهم‌ترین پیام کشورهای اسلامی توسعه اقتصاد دیجیتال است و این کار با توسعه فناوری اطلاعات ممکن می‌شود.»

او ادامه داد: «همچنین در سفر هند نیز که از 124 کشور دنیا حضور داشتند، سخنرانان کلیدی همه در توسعه اقتصاد دیجیتال تاکید داشتند و هند به‌عنوان یک اقتصاد در حال توسعه مقرر کرده تا سال 2025 که اقتصاد آن پنج تریلیون دلار است، یک تریلیون یعنی 20 درصد آن به بخش اقتصاد دیجیتال اختصاص یابد.»

آذری جهرمی با بیان این که ما همچنان به اقتصاد کلان مثل نفت و پتروشیمی وابسته‌ایم، افزود: «قدرت تحول اقتصاد دیجیتال بسیار بزرگ‌تر از اینهاست و همه کشورها برای آن برنامه‌ریزی کرده‌اند. در حال حاضر حجم بازار IT، 4.2 تریلیون دلار است و در کشورهای توسعه‌یافته سهم اقتصاد دیجیتال پنج درصد است و بین رشد GDP و اقتصاد دیجیتال ارتباط معناداری وجود دارد.»

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان این که رشد ارزش IT در برنامه ششم توسعه 19.4 است، گفت: «ما حتی اگر دخالتی در این بازار نداشته باشیم، 19.4 درصد رشد خواهیم داشت. در حال حاضر فناوری اطلاعات که زیرساخت اقتصاد دیجیتال است حتی یک سرفصل مجزا ندارد. در اقتصاد دیجیتال مرسوم است که دولت‌هایی که می‌خواهند از این فرصت استفاده کنند علاوه‌بر رگولاتوری ENABLER نیز باشند.»

 

برخی مسئولان هنوز نگاه فناوری‌ستیز دارند

او با بیان این که برخی همچنان نگاه فناوری‌ستیز در کشور دارند و این نگاه حتی در برخی از مسئولان دیده می‌شود، افزود: «اما دنیا به فکر استفاده از فرصت‌های فناوری است.»

آذری جهرمی درباره کاهش تصدی‌گری دولت و رفع انحصار ادامه داد: «یکی از این اقدامات آزادسازی ظرفیت ترانزیت بین‌الملل بود که در انحصار زیرساخت قرار داشت. همچنین با عقد قرارداد ترانزیت جنوب به شمال که بعد از سه ماه مذاکره صورت گرفت 300 گیگ به ظرفیت ترانزیت بین‌الملل اضافه شد.»

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با تاکید بر اهمیت بخش خصوصی در توسعه فناوری اطلاعات، بیان کرد: «ما رئیس نظام صنفی رایانه‌ای را در سازمان تنظیم مقررات ارتباطات عضو کردیم تا نظرات بخش خصوصی که از ارکان مهم این عرصه هستند بدون ملاحظه و رانت و دخالت نظر دولتی مطرح شود و این کار نیز کمک شایانی به ما کرده است. دولت برنامه‌ریزی و بخش خصوصی اجرا می‌کند بنابراین اگر نظرات بخش خصوصی را نداشته باشیم توسعه محقق نخواهد شد.»

او با بیان این که تخمین زده شده چه میزان تجهیزات در حوزه تا پنج سال آینده نیاز است، افزود: «در بخش اول ما می‌توانیم تولید و صادرات داشته باشیم. در بخش دوم مسیری لازم است که به دنیا برسیم و بخش سوم حوزه‌هایی است که نمی‌توانیم تولید کنیم. ما با هماهنگی سندیکای مخابرات اقلامی را استخراج کردیم که می‌توان از تولیدات بومی آن استفاده کرد. همچنین کمیسیون تنظیم مقررات نیز مصوبه‌ای برای حمایت از شرکت‌هایی دارد که از محصولات داخلی استفاده می‌کند و ما ظرفیت داریم تولید داخلی را توسعه دهیم.»

آذری جهرمی خاطر نشان کرد: «در چهار سال آینده با توجه به برنامه ششم توسعه حداقل پهنای باند مورد دسترسی باید 20 مگابیت بر ثانیه باشد، بنابراین باید از فناوری ADSL به سمت VDSL برویم و در حوزه فیبر نوری و ارتباطات ثابت نیز انقلاب خواهیم داشت.»

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در پاسخ به انتقادی مبنی بر تغییر تعرفه‌های اینترنت ثابت توسط وزارت ارتباطات، گفت: «وظیفه دولت قیمت‌گذاری نیست بلکه سیاست‌گذاری است به شرطی که شرایط رقابتی را فراهم کنیم. شاخص رقابت‌پذیری ما در دو حوزه نهادسازی و سرمایه‌گذاری مشکل دارد. در حال حاضر حوزه ثابت ما انحصاری است. اگر در حوزه ثابت نیز مانند موبایل چند نوع اپراتور پیدا کنیم تعرفه نمی‌گذاریم، بنابراین تا زمانی که شرایط رقابتی فراهم نشده و انحصار وجود دارد ما موظف به تعرفه گذاری هستیم.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.