راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

نگاهی به آنچه در همایش تحول پرداخت فروشگاهی به میزبانی شرکت توسن‌تکنو گذشت

همایش «تحول پرداخت فروشگاهی» با شعار «به سوی پرداخت‌های هوشمند و یکپارچه» با حضور مشاوران بین‌المللی، مدیران و کارشناسان ارشد نظام پرداخت، بانکی، اصناف و نیز شرکت‌های ارائه‌دهنده‌ی خدمات پرداخت و با رونمایی از محصولات جدید، به میزبانی شرکت توسن‌تکنو روز چهارشنبه اول آذرماه ۱۳۹۶ برگزار شد. در این گزارش، چکیده‌ای از مهم‌ترین مطالب سخنرانی‌های انجام شده در این رویداد را آورده‌ایم.

عکاس: احسان خان‌محمدی

اولین سخنران این رویداد دکتر محمد مظاهری مدیرعامل شرکت توسن تکنو بود. او درباره موضوع Merchant Service Aggregation through smart, cloud POS صحبت کرد. مظاهری با اشاره به چهار موج صنعت پرداخت گفت: «ما دوران پول نقد، کارت و پرداخت آنلاین را پشت سر گذاشته‌ایم و اکنون وارد دوران POS 2.0 شده‌ایم.»

مدیرعامل شرکت توسن تکنو با اشاره به مزایای POS 2.0 و با اشاره به رویداد پلاسکو گفت: «اگر پذیرنده‌های پلاسکو از فناوری ابری استفاده می‌کردند اطلاعاتشان از بین نمی‌رفت.»

بعد از محمد مظاهری در همایش تحول پرداخت فروشگاهی مارک اوفلین مدیر فروش اروپا، آفریقا و خاورمیانه شرکت پکس درباره PAX Global presence and Revolution in Payment سخنرانی کرد. او با اشاره به تجربه‌های خود در زندگی روزمره گفت: «اکنون بیش از ۹۵ درصد تراکنش‌هایم را با اندرویدپی یا کارت‌های بانکی انجام می‌دهم.»

او با پخش فیلم کوتاهی نشان داد که تحولات مهمی در صنعت پرداخت و فناوری‌های پرداخت چین رخ داده است. مارک گفت که بازار پرداخت در چین ۱۰ برابر آمریکا است. اوفلین با اشاره به تحولات فناورانه‌ای که در صنعت پرداخت رخ داده است گفت: «اکنون نوعی سرگشتگی و پیچیدگی در بین فعالان این صنعت به وجود آمده است.»

مدیر فروش اروپا، آفریقا و خاورمیانه شرکت پکس در ادامه، فروشگاه PAX STORE را معرفی کرد. سپس برخی از دستاوردهای پکس درزمینه ابزارهای پرداخت را نیز ارائه کرد. او همچنین با اشاره به آیفون ۱۰ که هیچ کلید سخت‌افزاری ندارد، درباره ابزارهای پرداخت جدید پکس صحبت کرد که مبتنی بر اندروید هستند و هیچ کلید سخت‌افزاری ندارند.

سخنران بعدی آرش حسین پور معاون بازاریابی شرکت توسن تکنو بود. حسین پور از رونمایی «تک اِستور» بازار اپلیکیشن‌های پرداخت فروشگاهی توسن تکنو خبر داد. مارکت TechStore یک پلتفرم توزیع اپلیکیشن باز است.

او با اشاره به چهار دوره اقتصاد، یعنی خام فروشی، کشاورزی، سرویس و تجربه با ذکر مثالی درباره قهوه گفت که ما دوره‌ خام‌فروشی قهوه، فروش محصول آماده و فروش قهوه داغ اشاره که اکنون با جاهایی مثل استارباکس به دوران تجربه وارد شده‌ایم.

حسین‌پور در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: «ما وارد دوان کارت‌خوان‌های هوشمند و صندوق‌های فروشگاهی هوشمند شده‌ایم.»

آرش حسین‌پور در ادامه از تک‌استور رونمایی کرد. تک‌استور یک پلتفرم توزیع اپلیکیشن باز است که پذیرنده‌ها می‌توانند از طریق آن به اپلیکیشن‌های مختلف در زمینه پرداخت و انجام فرایندهای فروشگاهی دسترسی داشته باشند.

حسین‌پور در پایان سخنرانی خود گفت: «شرکت‌های پرداخت باید زمینه رشد کسب‌وکارهای نوپا را فراهم کنند و باید به پذیرنده‌ها قدرت داد و ارتباط بین مشتری و فروشنده را قوی‌تر کرد.»

سخنران بعدی همایش تحول پرداخت فروشگاهی، علیرضا غفاری مدیرعامل شرکت آرسیس فناوران شریف و درباره Transformation of the value chain سخنرانی کرد.

دکتر سید ولی‌اله فاطمی اردکانی بنیان‌گذار گروه توسن در بخش دوم همایش تحول پرداخت فروشگاهی سخنرانی خود را با موضوع Open innovation شروع کرد. او گفت که ما نشان داده‌ایم که در صنعت پرداخت به‌خوبی توانسته‌ایم فاصله‌مان با دنیا را کم کنیم و در برخی موارد هم‌راستا و هم‌زمان با دنیا در حال پیشروی هستیم.

فاطمی با اشاره به پلتفرم اندرویدی که در بخش‌های قبلی همایش معرفی‌شده بود گفت: «این پلتفرم می‌تواند به ارائه سرویس‌های خوب و متفاوت در عرصه خرده‌فروشی کمک کند و باید قبول کنیم که مفهوم فروشگاه هوشمند به‌زودی در ایران جا می‌افتد.»

بنیان‌گذار گروه توسن با اشاره به پروژه تجهیز دفاتر اسناد رسمی به دستگاه‌های کارت‌خوان گفت: «آن زمان برای طراحی و تولید یک اپلیکیشن ساده زحمت زیادی صرف می‌شد که این نسل قدیم توسعه نرم‌افزار بود.»

او همچنین تأکید کرد که علی‌رغم توسعه فروش آنلاین، هنوز بخش عمده ‌فروش در جهان در نقاط فروش آفلاین انجام می‌شود و استفاده از فناوری‌های ابری در این زمینه کمک زیادی به تجارت‌ها و کسب‌وکارها خواهد کرد.

فاطمی در ادامه سخنرانی خود گفت: «ابتدای ورود کارت‌خوان به فروشگاه‌های ایرانی زمان زیادی صرف می‌شد تا یک مغازه‌دار را قانع کنیم که از کارت‌خوان استفاده کند. همان‌طور که آن زمان شرایط سخت بود، امروز هم جا انداختن این مفهوم که باید اطلاعات به اشتراک گذاشته شود سخت است.»

سپس جعفر عظیمی مدیر سرویس نرم‌افزار شرکت توسن تکنو درباره Retail cloud POS سخنرانی کرد و آخرین سخنران‌های این همایش نیز الهام عارف نیا سرپرست ترمینال‌های پرداخت شرکت توسن تکنو و غزاله السادات طباطبایی کارشناس امور مشتریان شرکت توسن تکنو درباره Product road map سخنرانی کردند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.