راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

سقوط قیمت بیت‌کوین را به حساب ترکیدن حباب بگذاریم یا نه؟

مسلما یکی از موضوعات داغی که این روزها کلیدواژه بسیاری از موتورهای جستجوگر شده، بیت‌کوین و اتفاقات مرتبط با آن است. همانطور که در این چند وقت اخیر خوانده و شنیده‌اید، قیمت بیت‌کوین افزایش بسیاری پیدا کرد و پس از آن هم دچار نوساناتی شد.

این روزها قیمت بیت‌کوین درصدی کاهش و افزایش پیدا می‌کند اما رکورد جدیدی که این ارز رمزنگاری‌شده برای خودش ثبت کرد، تا مرز 8 هزار دلار هم پیش رفت.

شاید بتوان دلایل خوبی برای خرید بیت‌کوین ارائه کرد اما اصلی‌ترین دلیلش بدون شک همین افزایش ارزش و قیمتی است که توانسته دل خیلی‌ها را به دست آورد.

اکونومیست در جایی نوشته بود که «اگر کلمه بیت‌کوین را در گوگل جستجو کنید، چهار عنوانی که بیشترین آمار جستجو را، حداقل در بریتانیا، به خودشان اختصاص دادند عناوین «خریدوفروش بیت‌کوین بدون کارمزد»، «سریع‌ترین راه خرید بیت‌کوین»، «از چه جاهایی می‌توان بیت‌کوین خرید» و «سرمایه‌گذاری در بیت‌کوین» هستند» و در خیلی از وبلاگ‌ها می‌بینید که آگهی با عنوان «خریدوفروش مطمئن ارزهای رمزنگاری‌شده» به شما پیشنهاد می‌شود.

همه این‌ها نشان می‌دهد که بیت‌کوین جایگاه خاص و ویژه‌ای پیدا کرده است. همین حالا هم هیجانات و ذوق و شوق‌های زیادی دررابطه با بیت‌کوین و فامیل درجه یکش، اتریوم وجود دارد. در همین رابطه، موضوعی مانند ICO هم یکی از موضوعات داغی است  که دو نوع برخورد نسبت به آن دیده می‌شود؛ در برخی کشورها مانند کره جنوبی و چین ICO اقدامی غیرقانونی قلمداد شده و درعوض سوئیس سعی دارد تا قانون‌گذاری مناسبی درباره ICO یا همان جذب سرمایه از طریق عرضه اولیه ارز رمزنگاری‌شده انجام دهد و روال کار را برای کسانی که می‌خواهند در این حوزه فعالیت داشته باشند، روشن و مشخص کند.

این شور و شوقی که نسبت به بیت‌کوین وجود دارد هم نتیجه و هم عامل افزایش قیمت آن است و این اتفاق کاملا طبیعی است. برای مثال همین افزایش قیمت اخیر بیت‌کوین را شاید بتوان به این موضوع ربط داد که بازار بورس شیکاگو (CME) تصمیم گرفته بود تا آینده بیت‌کوین را در کشور مشخص کند و الزاماتی که لازم است تا سرمایه‌گذاران برای انجام خریدوفروش آن در نظر بگیرند را معین کرد.

همین موضوع باعث می‌شود تا افراد زیادی بتوانند با بیت‌کوین خریدوفروش انجام دهند و درنتیجه تقاضا افزایش پیدا می‌کند و درنهایت، چیزی که عیان است چه حاجت به بیان است؛ قیمت بیت‌کوین هم پابه‌پای این افزایش تقاضا زیاد می‌شود.

اما چه باعث شده تا بیت‌کوین به گل سرسبد معاملات تبدیل شود؟ اکونومیست سه پاسخ در رابطه با این سؤال ارائه می‌دهد: ماهیت محدود عرضه، ترسی که درباره ارزش بلندمدت ارزهای فیات آن هم در دوران کاهش کمی وجود دارد و در آخر ناشناس ماندن. البته این مورد آخر به نظر می‌رسد باب دل خلافکاران و مجرمان است و اتفاقاتی هم که از زمان ایجاد بیت‌کوین افتاده مهر تأییدی است بر همین موضوع. مانند بدافزاری که بسیاری از سیستم‌های کشورهای مختلف را هک کرده بود و برای امکان دسترسی مجدد کاربر به مدارکش، درخواست مبلغی بیت‌کوین کرده بود.

این سه عامل، به‌تنهایی دلیل اینهمه علاقه به بیت‌کوین میان افراد را به‌خوبی توضیح می‌دهد اما دلایلی دیگری هم وجود دارد. مانند فناوری زنجیره‌بلوک که درواقع ارز بیت‌کوین روی این فناوری ایجاد شده است.

از این فناوری می‌توان استفاده بسیاری در صنعت مالی انجام داد که البته هیچ ربطی هم به بیت‌کوین ندارد. یک دلیل دیگری که در رابطه با میزان زیاد تقاضا برای بیت‌کوین وجود دارد این است که قیمت آن به‌سرعت در حال افزایش است.

چارلز کیندلبرگر اقتصاددان آمریکایی و استاد دانشگاه جمله جالبی دارد: «شاید هیچ چیزی نتواند آسایش و آرامش و طرز فکر کسی را نسبت به دوستش بهم بزند مگر اینکه ببیند او پولدار شده است.»

اینکه بعضی افراد با خریدهای اندک بیت‌کوینی که چند سال پیش انجام داده‌اند، توانستند راه صدساله را شاید طی چند ماه و یا چند سال ناقابل طی کنند، اطرافیانشان را تحریک کرد تا آن‌ها هم از این سفره‌ای که باز است بخواهند سهمی داشته باشند و پولدار شوند.

اما خب برای این پولدار شدن فقط خرید بیت‌کوین کافی نیست و باید باشند کسانی که طالب آن هستند. اگر قرار باشد بیت‌کوین وسیله‌ای برای انجام مبادلات شود، باید نرخ و قیمت ثابتی داشته باشد. مسلما خریداران بیت‌کوین نمی‌خواهند با توکنی سروکار داشته باشند که هر روز قرار است قیمتش افزایش پیدا کند و بالعکس، فروشندگان هم نمی‌خواهند توکنی داشته باشند که طی چند ساعت ممکن است ارزشش کاهش پیدا کند.

موافقان و مخالفان بیت‌کوین چه می‌گویند

نوریل روبینی، اقتصاددان آمریکایی که پیشتر بحران مالی سال 2008 را هم پیش‌بینی کرده بود، می‌گوید که بیت‌کوین حباب غول‌پیکری است که در نهایت خواهد ترکید.

به گفته این پروفسور دانشکده بازرگانی استرن که به اسم مستعار دکتر دووم (Dr. Doom) شناخته می‌شود، بیت‌کوین گزینه معقولی برای پرداخت و همچنین گزینه مناسبی هم برای ذخیره سرمایه به‌نظر نمی‌رسد.

وارن بافت از بزرگ‌ترین سرمایه‌گذاران آمریکایی هم نظری مشابه روبینی دارد. او معتقد است که اصلا نمی‌توان بیت‌کوین را ارزش‌گذاری کرد چون که بیت‌کوین هیچ دارایی ارزش محوری نیست. درواقع بیت‌کوین یک حباب واقعی است.

شاید از نظر کسانی مانند روبینی یا بافت که بیت‌کوین را به چشم حباب می‌بینند، موضوعاتی مانند اینکه بیت‌کوین قانون‌گذاری جامع و مشخصی ندارد و یا اینکه تحت کنترل نیست، هیچ سازمان نظارتی خاصی روی عملکردش نظارت ندارد و حتی خالق آن نیز نامعلوم است، باعث شود تا روی باور خودشان با جدیت بیشتری باقی بمانند و به قول بافت: «در کل به این موضوع هیچ اعتقادی ندارم و فکر می‌کنم بیت‌کوین خواهد ترکید.»

مدیرعامل گلدمن ساکس هم از دیگر کسانی است که به حباب بودن بیت‌کوین معتقد است و می‌گوید: «اصلا از آن خوشم نمی‌آید و با کار کردن با این ارز اصلا راحت نیستم.»

در مقابل هستند کسانی که هیچ اعتقادی نسبت به حباب یا کلمات و اصطلاحات مشابه ندارند و معتقدند که «ارزهای رمزنگاری‌شده برای ماندن آمده‌اند.» این جمله‌ای است که تیم دراپر سرمایه‌گذار صندوق خطرپذیر آمریکایی عنوان کرد.

دراپر بنیان‌گذار صندوق سرمایه‌گذاری خطرپذیر Draper Fisher Jurveston است و می‌گوید که کمی بعد از تولد بیت‌کوین به‌سرعت عاشقش شده است. اما این عشق برایش عوارضی هم داشته و در فوریه سال 2014، 40 هزار بیت‌کوین او در اتفاقی که در صرافی ژاپنی Mt. Gox افتاد، از بین رفت.

اما اینجاست که عاشق واقعی خودش را نشان می‌دهد چراکه چند ماه بعد از این اتفاق، دراپر 30 هزار بیت‌کوین دیگر خریداری کرد. دراپبر بیت‌کوین را اینطور توصیف می‌کند: «بعد از اینترنت، این فناوری، بزرگ‌ترین فناوری است که دیده‌ام. این یک تحول و جنبش و حرکت بزرگ است.»

دراپر فکر می‌کند که اتفاقی مانند بیت‌کوین حداقل در ابتدای امر، صنعت مالی را به دو بخش تقسیم کند و توضیح می‌دهد: «افراد کمی هستند که با آغوش باز پذیرای بیت‌کوین باشند و با اشتیاق بگویند که اتفاق بسیار مهمی است و در مقابل افرادی هم هستند که پا پس می‌کشند و می‌گویند که می‌خواهم همین چیزهایی که دارم را نگه دارم و خب مسلما شما می‌دانید که در این تقابل، برنده چه کسی است.»

.

بالاخره این حباب بیت‌کوین بود که ترکید یا نه؟

قیمت ناگهانی بیت‌کوین این تصور را به‌وجود آورد که شاید چنین افزایش ناگهانی سقوط ناگهانی هم داشته باشد و مخالفان این ارز رمزنگاری‌شده می‌گفتند که این حبابی است که بالاخره دیر یا زود خواهد ترکید و چند روز بعدش که قیمت‌ها رو به کاهش رفت، صدای مخالفان بیشتر درآمد که بالاخره آن ترکیدگی اتفاق افتاد.

فورک ازجمله دلایلی است که باعث افزایش ناگهانی قیمت ببیت‌کوین می‌شود. در یک سال گذشته دو فورک اصلی در شبکه بیت‌کوین رخ داد، یک فورک که در اول آگوست رخ داد و بیت‌کوین کش از آن به وجود آمد و دیگری، در ۲۵ اکتبر که بیت‌کوین گلد را به وجود آورد. اتفاقات مشابهی در قبل، حین و بعد از فورک رخ داد که با بررسی آنها می توان به یک استراتژی مناسبی رسید.

درست قبل از رخ دادن هر کدام از فورک ها، قیمت بیتکوین به بالاترین قیمت در گذشته خود رسیده است، قیمت بیت‌کوین در تاریخ ۲۳ جولای به بالاترین قیمت خود تا این تاریخ یعنی ۲۸۵۷ دلار رسیده است. همین مورد در چند روز قبل از فورک بیت‌کوین گولد هم رخ داده و شاهد قیمت ۶۰۰۰ دلاری چند روز قبل از فورک بوده ایم.

یکی از همین اتفاقاتی که شاید باعث افزایش قیمت بیت‌کوین شد، موضوع SegWit2x بود. SegWit2x فرایندی است که باعث می‌شود تا اندازه بلوک‌های بیت‌کوین تا 2 مگابایت افزایش پیدا می‌کرد و این یعنی سرعت و حجم تراکنش‌های بیت‌کوینی هم افزایش پیدا می‌کرد.

اما این به‌روزرسانی به دلیل عدم هماهنگی و توافق میان افراد این جامعه متوقف شد. این توقیف باعث شد تا برخی متخصصین و سرمایه‌گذاران مدعی شوند که هزینه بالای بیت‌کوین و همین‌طور متوقف شدن برنامه SegWit2x که باعث می‌شود تا تراکنش‌های بیت‌کوینی درحجم و سرعت پایین همچنان به کارشان ادامه دهند، ازجمله دلایلی هستند که کاربران بیت‌کوین را بیشتر و بیشتر به سمت بیت‌کوین کش سوق می‌دهد که محدودیت اندازه انعطاف‌پذیر دارد و ظرفیت بزرگ‌تری نسبت به بیت‌کوین روی زنجیره دارد.

جالب است که قیمت بیت‌کوین کش حدود 1264 هزار دلار است و در حالی‌که سایز بلوک بیت‌کوین چیزی حدود یک مگابایت است که باعث می‌شود تا تراکنش‌ها با سرعت بسیار پایینی انجام شود، اما سایز بلوک بیت‌کوین کش به اندازه 8 مگابایت است.

البته نمی‌شود به طور قطع این سقوط ناگهانی قیمت بیت‌کوین را نتیجه مهاجرات کاربران از بیت‌کوین به سمت بیت‌کوین کش دانست چراکه این خود بیت‌کوین کش هم طی چند روز گذشته حدود 36 درصد نزول قیمت داشته است.

به هر حال چیزی که وجود دارد این است که کاهش بیش از هزار دلاری بیت‌کوین می‌تواند دو عامل داشته باشد:

یا عدم انجام فرایند SegWit2x بوده که همه سرمایه‌گذاران منتظرش بودند و یا تنها یک سقوط بازاری بوده که بعد از یک افزایش ناگهانی قیمت کوتاه‌مدت امری طبیعی است.

البته اگر این کاهش قیمت به‌خاطر موضوع دوم است که می‌توان امید داشت که قیمت بیت‌کوین در هفته‌‌های آینده بهبود یابد.

منبع: Inverse، Cryptocoinsnews، Cnbc، Digitrader

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.