راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

مالباختگان؛ پدیده نمایشگاه مطبوعات

همشهری آنلاین / بیست و سومین نمایشگاه مطبوعات اگر قرار بود فقط صدای اعتراض سپرده‌گذاران مؤسسات مالی غیرمجاز را به مسئولان برساند در کار خود موفق بود.

مطبوعاتی‌ها در نمایشگاه پل ارتباطی میان مردم با نمایندگان مجلس و مسئولان دولتی حاضر در نمایشگاه بودند و اگر ناسزایی هم شنیدند گذاشتند به‌حساب اینکه گوش‌های شنوای دیگری باید این صداها را خیلی قبل‌تر می‌شنیدند و نشنیدند. بودند معاونان و مدیرکل‌های دستگاه‌های مختلف اقتصادی و سیاسی که با افزایش شدت صوت معترضان مالباخته راه خود را کج کرده و به راهروهای دیگر غرفه‌های نمایشگاه مطبوعات مراجعه می‌کردند.

هم‌زمان که در 6 تالار گفت‌وگوی نمایشگاه مطبوعات، نشست‌های تخصصی متعدد درباره جایگاه و مأموریت رسانه‌ها برگزار می‌شد، شنیدن صبورانه صدای اعتراض مالباختگان تمرینی عملی برای آن نشست‌ها بود. رسانه‌ها گلایه‌های مردمی که انتظارات‌شان پشت در سازمان‌ها و نهادهای دولتی، قضایی و قانون‌گذار برآورده نشده بود را می‌شنیدند و منتقل می‌کردند.

صبح جمعه آخرین روز نمایشگاه مطبوعات، دسته‌دسته مالباختگان مؤسسات و پروژه‌های اقتصادی قرارومدارهایشان را زودتر از شروع ساعت کار نمایشگاه و در ورودی نمایشگاه گذاشته بودند و مشخص بود حضورشان در روز آخر نمایشگاه پررنگ‌تر خواهد بود. ۵ گروه از متضررهای مالی به نمایشگاه آمده بودند.

از مؤسسه آرمان البرز ایرانیان که می‌گفتند تاکنون یک ریال از سپرده‌های آنان بعد از ورشکستگی مؤسسه برنگشته است تا سپرده‌گذاران مؤسسه کاسپین که می‌گفتند عمده پول آنان برنگشته است. ارقام نیز متفاوت هستند. از خانم میان‌سالی که می‌گوید سرپرست خانوار است و سود پول ماهانه او فقط ۲۵۰ هزار تومان می‌شده و با همان پول چرخ خانواده را هرچند لنگ می‌چرخانده تا سپرده‌گذاران دیگری که با صفرهای سپرده‌هایشان قابل شمارش نبود به نمایشگاه آمده بودند. این سپرده‌گذاران کلان می‌گفتند بیشتر به هوای حمایت از سپرده‌گذاران خرد به نمایشگاه آمده‌اند. سپرده‌گذاران زیادی هم ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون تومان متوسط سرمایه خود را در این مؤسسات از دست داده بودند.

 

شاندیز را تملک نکنند

مالباختگان مؤسسات ثامن‌الحجج، پروژه پدیده شاندیز و مجتمع تجاری پلاسکو نیز بعدتر به جمع اعتراض‌کنندگان اضافه شدند. پدیده شاندیزی‌ها شعار می‌دادند «هیشکی به فکر ما نیست، فکر می‌کنند خدا نیست».

خانمی که مسئولیت سخنگویی پدیده شاندیزی‌ها را داشت درباره خواسته مشخص خود در این اعتراض‌ها به خبرنگار همشهری گفت: «ما نماینده‌های ۱۳۶ هزار سهامدار پدیده شاندیز هستیم. انتظارمان هم این است پول‌هایمان را که در این پروژه بلوکه شده است برگردانند. پروژه را به‌خودمان بازگردانند. ما مدیر منتصب نمی‌خواهیم. ما نمی‌خواهیم دولت نظارت داشته باشد، فقط می‌خواهیم با ما همکاری کند. اگر هم دولت چنین چیزی نمی‌خواهد پروژه را بخرد و پول ما را پس بدهد.»

 

وضعیت کاسپین و آرمان البرز ایرانیان

یکی از سپرده‌گذاران کاسپین هم درباره علت اعتراض سپرده‌گذاران و خواسته خودشان در نمایشگاه مطبوعات می‌گوید: «در روش تعیین تکلیفی که بانک مرکزی برای سپرده‌گذاران بانک کاسپین دارد دفترچه قدیمی گرفته می‌شود و در دفترچه جدید ۱۰ درصد از اصل سپرده کم می‌کند و سودهای شهریور ۹۴ تا الآن را صفر می‌کند.»

به گفته او این دفترچه‌ها مهر علی‌الحساب می‌خورند تا در آینده هر وقت املاک و اموالی از فرشتگان (مؤسسه ادغام شده در کاسپین) فروش رفت به‌طور اقساط به سپرده‌گذاران تعلق گیرد. او معتقد است در این روش نصف اموال سپرده‌گذاران نصف می‌شود.

«دارای مجوز از سوی بانک مرکزی» هم عبارتی است که روی بنرهایی که در دست مالباختگان است مشاهده می‌شود. سپرده‌گذاران مؤسسه آرمان البرز ایرانیان می‌گویند این مؤسسه مجوز داشت و چون به‌یک‌باره از سوی بانک مرکزی غیرقانونی اعلام شد باعث شد هجوم سپرده‌گذاران مؤسسه را با ورشکستگی مواجه کند. سخنگوی گروه معترضان این مؤسسه نیز می‌گوید: «یک سال به تمام نهادها و ارگان‌های حاکمیتی مراجعه کردیم و نامه نوشتیم تا رسیدگی به پرونده را تسریع کنند. گله اول‌مان این است که چرا رسانه ملی اعتراض‌های ما را منعکس نمی‌کند. گله دوم‌مان اینکه چرا وقتی سپرده سرمایه‌گذار حفظ نشده است بانک مرکزی و قوه قضاییه تصمیم به ساماندهی مؤسسات گرفتند. دستگیری سهامداران این مؤسسات تنها متضرر شدن سپرده‌گذاران را به همراه داشته است.»

 

رسانه‌ها نباید دچار لکنت شوند

علی شمخانی، دبیر شورای‌عالی امنیت ملی در واکنش به حضور مالباختگان در نمایشگاه مطبوعات گفت: «در جلسه سران قوا مشکل مالباختگان مطرح شد.»

او اضافه کرد: «چگونگی حل این مشکل محل بحث است؛ 3 قشر باید دراین‌باره با هم همکاری کنند: سپرده‌گذاران، هیئت‌مدیره واحد پولی (مؤسسه مالی) که بی‌انضباطی داشت و بخش نظارت مرکزی بانک مرکزی.»

او اضافه کرد: «نقش رسانه به‌عنوان نماینده افکار عمومی برای مبارزه با فساد اثبات شده و نباید دچار لکنت شود. این روند به‌طور قطع ایجاد بازدارندگی خواهد کرد و به افزایش هزینه فساد و ناامن شدن فضا برای مفسدین کمک می‌نماید.»

او افزود: «همه باید به تیز شدن تیغ رسانه‌ها برای مقابله با فساد کمک نماییم و همه ابزارهای قانونی را برای ایفای نقش فعال و پیشروی رسانه‌ها در مقابله با فساد به‌کار بگیریم.»

رسانه‌ها باید بتوانند با اقتدار کامل ضمن برخورداری از امنیت بیان، امنیت قلم و امنیت شغلی به مسئولیت خود در چارچوب قانون عمل کنند.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، شمخانی گفت: «رعایت قانون و انصاف و خودداری از رفتارهای سلیقه‌ای، سیاسی و خدایی نکرده منفعت‌جویانه از سوی رسانه نیز اصل غیرقابل تغییری است که عدم پایبندی به آن می‌تواند به محدود شدن فضای کنش سالم و مسئولانه رسانه‌ای در قبال مقابله با فساد منجر شود.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.