راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

چالش نهنگ آبی و حس اشتباه امنیت

مدتی است که پدیده «چالش نهنگ آبی» به یکی از موضوعات داغ تبدیل شده و مطالبی حاکی از یکسری خودکشی‌ها منتشر می‌شود که علت را بازی جدیدی به نام نهنگ آبی معرفی می‌کنند و هشدار می‌دهند که خیلی «مواظب باشید» تا در فضای مجازی، طعمه این بازی نشوید.

واقعیت این است که گزارش‌های مستقل، وجود چیزی به اسم بازی نهنگ آبی رو اصلاً تأیید نمی‌کنند و موضوع نهنگ آبی، به‌طور کامل زاده هیجانی است که روزنامه‌ها و رسانه‌ها دوست داشتند سوارش شوند و مخاطب جذب کنند.

بزرگ‌ترین آفتی که پدیده‌های این‌چنینی می‌توانند داشته باشند این است که باعث شکل‌گیری آگاهی غلط در شما می‌شود و این آگاهی غلط می‌تواند امنیت شما را با خطر مواجه کند. چرا؟ چون گفتن این موضوع که «بازی نهنگ آبی علت خودکشی است» باعث می‌شود ریشه اصلی خودکشی را دنبال نکنید تا رفتار مناسب برای پیگشیری انجام دهید. این خشت‌های کج، همچنین تصویر اشتباهی از فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی برای شما می‌سازد.

در مباحث امنیتی نیز این آفت وجود دارد و با عنوان «حس اشتباه امنیت (False Sense of Security)» شناخته می‌شود. «حس اشتباه امنیت» به این معنی است که با اطلاعات غلطی که به شما داده می‌شود، به‌جای رسیدن به امنیت واقعی تنها حس امنیت به شما منتقل می‌شود و شما با تکیه بر این حس اشتباه، دیگر به دنبال امنیت واقعی نخواهید رفت.

برای مثال در مطلبی که قبلاً در بلاگ باهمتا در خصوص عملکرد امنیتی صفحه کلیدهای مجازی نوشته شد، توضیح داده شد که این صفحه کلیدهای مجازی نه تنها امن نیستند بلکه ممکن است امنیت شما را به خطر اندازند. اطلاع‌رسانی‌هایی که به شما می‌گویند در موقع پرداخت از کیبورد مجازی استفاده کنید، تنها گمراه کننده هستند و حس اشتباه امنیت را در شما ایجاد می‌کنند. به عنوان مثال افرادی که با این باور اشتباه به صفحه قلابی درگاه پرداخت می‌روند، با دیدن کیبورد مجازی در آن صفحه، به اشتباه این صفحه را امن می‌دانند و به دنبال چک کردن موارد صحیح امنیتی مقابله با فیشینگ نمی‌روند.

توصیه می‌شود برای افزایش آگاهی امنیتی خودتان همیشه روحیه کنجکاوی و پرسش‌گری داشته باشید، منابع و مستندات مطالبی که به دستتان می‌رسد را بررسی کنید و با مطالبی که در حوزه امنیت و از جنس «مواظب باشیدها» منتشر می‌شود، هیجانی برخورد نکنید.

منبع: وبلاگ باهمتا

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.