راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

اولین همایش بیت‌کوین و ارزهای دیجیتال در ایران برگزار شد

کارشناسان در نخستین همایش بیت‌کوین و ارزهای دیجیتال در ایران اعلام کردند که باید دیدگاه‌ها نسبت به ابزارهای مالی در فضای مجازی، پول مجازی ازجمله بیت‌کوین و اتفاقی که امروز در این حوزه در حال رخ دادن است، اصلاح شود و با اطلاع‌رسانی، آگاهی کافی به فعالان مالی داده شود که چه اتفاقی در حال افتادن است. به گزارش «تعادل»، در این همایش که عصر 25 مهر 95 در محل مرکز همایش‌های بین‌المللی کتابخانه ملی ایران و به همت انجمن صنفی کسب و کار اینترنتی برگزار شده، موضوعات مختلف بیت‌کوین و ارزهای دیجیتال در ایران مورد برررسی قرار گرفته است.

به گزارش روزنامه تعادل، رضا قربانی کارشناس نظام پرداخت در نخستین همایش بیت‌کوین و ارزهای دیجیتال در ایران گفت: «متاسفانه به اشتباه برخی بیت‌کوین را با گولدکوئست و شبکه‌های هرمی اشتباه گرفته‌اند یا با آنها مقایسه می‌کنند، چراکه سال‌ها پیش رأس اولبریچ ایده دنیای خلافکارانه را پایه‌گذاری کرد و در «جاده ابریشم» که بستر تعامل خلافکاران در «وب تاریک» بود، از بیت‌کوین به‌عنوان ارز رایج در آن شبکه استفاده شده بود و بسیاری تا مدت‌ها تصور می‌کردند بیت‌کوین پول خلافکاران است.

از طرفی می‌توانیم دو نگاه به بیت‌کوین داشته باشیم؛ یکی اینکه تصور کنیم بیت‌کوین نوعی توطئه است و نگاه دوم این که بیت‌کوین یک روند نو است که نمی‌توان آن را نادیده گرفت. تلاش ما این است که نگاه منطقی به ماجرا داشته باشیم و امروز که اینجا دور هم جمع شده‌ایم تقریباً بیت‌کوین، ارزهای رمزنگاری شده و بلاک‌چین نه‌تنها برای ما بلکه برای تمام دنیا گنگ است و به قول کریس اسکینر نویسنده کتاب بانک دیجیتال، بلاک‌چین امروز مثل اینترنت قبل از خلق است. پس کسانی که امروز به‌دنبال بیت‌کوین یا ارزهای رمزنگاری شده هستند، پیشروها هستند.

فراموش نکنید که امروز درباره پدیده‌یی صحبت می‌کنیم که از زمانی که ساتوشی ناکاموتو برای نخستین‌بار در مقاله خود درباره بلاک‌چین صحبت کرد، 10 سال هم نمی‌گذرد و این موجی است که بعد از بحران مالی در سال 2007 شکل گرفت و بسیاری تلاش کردند نظام مالی را در جهان تغییر دهند.»

سهیل شهیدی در نخستین همایش بیت‌کوین و ارزهای دیجیتال در ایران گفت: «بلاک‌چین یک دفتر بزرگ حسابداری است که تمام تراکنش‌ها که به‌صورت همتا به همتا انجام می‌شود در آن ثبت می‌شود. به این نکته هم توجه داشته باشید که تکنولوژی بلاکپین فقط مخصوص ارزهای رمزنگاری شده نیست و می‌تواند کاربردهای دیگر هم داشته باشد. درخصوص فرآیند انجام تراکنش توسط تکنولوژی بلاک‌چین به زبان ساده بخواهم بگویم، ابتدا یک شخص درخواست تراکنش صادر می‌کند و درخواست او بین همه دستگاه‌ها که نود نام دارد پخش می‌شود. هر کدام از این نودها صحت تراکنش‌ها را اعتبارسنجی می‌کنند. بلاک به مرور تجمیع می‌شود و به زنجیره بلوک اضافه می‌شود. این تراکنش دیگر قابل تغییر و قابل حذف نیست.

بیت‌کوین یک شبکه مالی آنلاین است که ارز خود را دارد. فاقد مرکزیت است و توسط کسی اداره نمی‌شود و هیچ کشوری مالکیت بیت‌کوین را به عهده ندارد. بیت‌کوین در سال 2009 توسط فردی به نام مستعار ساتوشی ناکاموتو پایه‌ریزی شد.

خالق آن گفته این ارز، به‌طور محدود ارائه می‌شود و تا 21 میلیون واحد ارائه می‌شود که تا سال 2140 این ارزها به پایان می‌رسد. بنا بر آمارها بیشترین بیت‌کوین‌ها در کشور روسیه معامله می‌شود. بعد از آن امریکا، انگلستان، نیجریه و چین هستند. با این همه امریکا بیشترین حجم بیت‌کوین را در کشور خود دارد.

بیت‌کوین را به سه طریق می‌توان نگهداری کرد. با نرم‌افزار مخصوص بیت‌کوین، کیف پول‌های آنلاین و کیف پول سخت‌افزاری که اکنون دو نمونه از آنها در بازار هستند و گفته می‌شود آنها امن‌ترین راه برای نگهداری از بیت‌کوین هستند. تا اواخر 2017 قیمت هر واحد آن از قیمت فعلی که بیش از 5 هزار دلار است به بیش از 10 هزار دلار برسد، چراکه سادگی معامله و دسترسی آسان به آن باعث شده این ارز محبوب شود.

براساس نرخ‌های اعلام شده نرخ بیت‌کوین از 6 سنت در 28 تیرماه 1389 به 5640 دلار در 24 مهر 96 رسیده و 4 میلیون درصد رشد داشته است و وردپرس، اسپاتیفای، ویکی‌پدیا و مایکروسافت ازجمله کمپانی‌های بزرگی هستند که از بیت‌کوین استفاده می‌کنند. خبرهایی هم هست که می‌گوید آمازون هم می‌خواهد بیت‌کوین را پذیرش کند که با ورود او تغییر زیادی صورت می‌گیرد. برخی مزیت‌های بیت‌کوین از این قرار هستند؛ بیت‌کوین را نمی‌توان دزدید، مگر اینکه هک صورت بگیرد. بیت‌کوین کارمزد ندارد تا 5 دلار هزینه انجام تراکنش می‌شود. استرداد وجه در بیت‌کوین خطر ندارد و قطعی است؛ اما برخی مشکلات بیت‌کوین نوسانات بالای قیمت بیت‌کوین است. باتوجه به اینکه منابع آن محدود است ارزش آن مثل سهام در بازار بورس با تقاضای بیشتر، ارزش بیشتری می‌یابد و نکته مهم این است که اخبار نقش زیادی در این نوسانات دارند.

کارشناسان درخصوص جایگاه بیت‌کوین در ایران می‌گویند که فرصت بسیار خوبی برای ارتباط بین‌الملل در دوران تحریم است. افراد زیادی هستند که برای دریافت ویزا و مستر و پی پال مشکل دارند. بیت‌کوین کار را برای آنها آسان می‌کند. همچنین از آنجا که به هیچ کشوری متصل نیست، رخدادهای سیاسی در ارزش آن نقشی ندارد. یکی از امن‌ترین راه‌های نگهداری بیت‌کوین کیف‌پول‌های سخت‌افزاری هستند که اکنون دو نمونه کیف پول سخت‌افزاری موجود است. نکته این کیف پول‌های سخت‌افزاری این است که امکان هک آنها وجود ندارد و زمانی که آنها را از دستگاه جدا می‌کنید دیگر به هیچ شبکه‌یی متصل نیستند.

سایت‌هایی هستند که شما اطلاعات دستگاه‌های سخت‌افزاری خود را به آنها می‌دهید و به شما توصیه می‌کند که با منابع سخت‌افزاری موجود چه ارزهایی استخراج کنید. ماینری نوعی خوداشتغالی است و کارآفرینی محسوب می‌شود و جالب است بدانید که 80 درصد ماینرهای ایرانی اتریوم ماین می‌کنند. ماینری جلوی خروج ارز را نمی‌گیرد اما آن را کاهش می‌دهد. علاوه بر این ماینری همیشه بر پایه دلار است و دیگر تورم داخل اثری روی درآمد آنها ندارد. سپهر محمدی در نخستین همایش بیت‌کوین و ارزهای دیجیتال در ایران گفت: ما با بیت‌کوین توانستیم سیطره دلار امریکا را دور بزنیم و بدون نگرانی از تحریم‌های کشورها و نوسانات سیاسی درآمدزایی کنیم.

ماندگاری بیت‌کوین بیشتر از دلار است و امکان سرقت و امکان جعل آن نیز بسیار کمتر است. هیچ کس نمی‌تواند بیت‌کوین را کنترل کند؛ اما دلار دراختیار خزانه فدرال امریکاست و امریکا می‌تواند از قدرتش روی دلار در مقابل دیگر کشورها استفاده کند.

یک بیت‌کوین متشکل از 100 میلیون ساتوشی است؛ بنابراین نگران نباشید، اگر نمی‌توانید یک بیت‌کوین تهیه کنید به اندازه پول خود آن را تهیه کنید و با آن کار کنید؛ اما آیا می‌توان بازارهای بورس را نیز فتح کرد؟ جواب در ICO است. در ICO ها تجارت جهانی بدون مرز داریم. از هر نقطه جهانی می‌توان سرمایه جذب کرد. به کسب و کارهای نوپا سرعت و شتاب می‌دهد. باعث مشارکت بیشتر هم می‌شود.

اما ICO ها معایبی هم دارند. برای مثال بازیگران بزرگ روی قیمت آنها تأثیر می‌گذارند. درز اطلاعات نیز در آنها وجود دارد. در آوریل 2017 چیزی حدود 100 میلیون دلار جذب سرمایه توسط ICO ها انجام شده است. دو ماه بعد قیمت جذب سرمایه به

550 میلیون دلار رسید. اتریوم در سال 2014، در 42 روز چیزی حدود 18 میلیون دلار جذب سرمایه از طریق کرادفاندینگ انجام داد.»

سعید حسینی نیز در نخستین همایش بیت‌کوین و ارزهای دیجیتال در ایران گفت: «موقعیت‌ها پشت فضای مه‌آلود پنهان شده است. وقتی پیشروها در این فضا قدم می‌گذارند زودتر از بقیه با فرصت‌ها روبه‌رو می‌شوند. روسیه با ارزهای دیجیتالی زیاد جنگید. بعد از مدتی متوجه شدند نباید بیش از حد با آن درگیر شوند. درنهایت با دومین ارز دنیا یعنی اتریوم قراردادهایی بستند. در ژاپن نیز انواع معاملات مبتنی بر ارزهای رمزنگاری شده را در خود دارد. ماینینگ در سوئد یک شغل تلقی می‌شود. سوییس هم نخستین دستگاه خودپرداز بیت‌کوین را به خود وارد کرد و آن را به رسمیت شناخت. سه کشور زیمبابوه، ونزوئلا و نیجریه نیز از ما جلوتر هستند.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.