راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

در نخستین روز نمایشگاه تلکام چه گذشت؟

هجدهمین نمایشگاه بین‌المللی ایران تلکام یا صنایع مخابرات و اطلاع‌رسانی صبح امروز 24 مهر افتتاح شد و تا بیست‌وهفتم این ماه نیز دایر است. در این نمایشگاه که بسیاری آن را بزرگ‌ترین رویداد مخابراتی کشور می‌دانند، وزارت ارتباطات، اپراتورهای تلفن همراه، شرکت‌های داخلی و خارجی واردکننده یا تولیدکننده تجهیزات مخابراتی و استارت‌آپ‌های گوناگون مخابراتی و ارتباطی در فضایی به وسعت 32 هزار متر مربع شرکت دارند. از بین این شرکت‌کنندگان نیز 225 شرکت، داخلی و 102 شرکت خارجی از کشور‌هایی مانند انگلیس، آلمان، تایوان، چین، روسیه، ژاپن، سوییس، فرانسه و کانادا هستند.

تعداد بالای شرکت‌های خارجی حاضر در نمایشگاه توجه محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات را به خود جلب کرد. به گونه‌ای که او در سخنرانی خود در مراسم افتتاحیه این نمایشگاه کفت: «حضور شرکت‌های معتبر خارجی در این نمایشگاه به معنی ارتقای صنعت مخابرات و فناوری کشور است و فرصت خوبی برای تعاملات بین‌المللی به شمار می‌رود تا سرمایه‌گذاری را در کشور بهبود ببخشیم.»

 

افزایش سهم اپراتورهای مجازی تلفن همراه در بازار ارتباطات

جهرمی در ادامه سخنرانی خود در مراسم افتتاحیه از اصلاح تعرفه‌ها و روند توسعه بخش ثابت و تلاش برای آزادسازی مکالمات بین‌الملل از انحصار شرکت ارتباطات زیرساخت خبر داد و گفت: «به باور من MVNOها یا اپراتورهای مجازی تلفن همراه می‌توانند تا یک سال آینده پنج درصد از سهم بازار را در اختیار خود داشته باشند.»

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه با آزادسازی مکالمات بین‌الملل برای اپراتورهای مجازی، کیفیت مکالمات بهبود پیدا می‌کند، ادامه داد: «با فعال شدن اپراتورهای مجازی در صنعت مخابرات، این اپراتورها می‌توانند حجم مشخصی از بازار را به خود جذب کنند و پنج درصد آن را به خود اختصاص دهند. همچنین ایجاد تعرفه‌های رقابتی، توسعه و گسترش بازار و جلوگیری از قاچاق مکالمه، از مزایای آزاد سازی مکالمات است.»

به عقیده او، به‌ این ترتیب امکانی برای MVNOها فراهم می‌شود که از این ظرفیت‌ها استفاده کنند که کمیسیون تنظیم مقررات، در حال تدوین شرایط آن است. در حال حاضر دو اپراتور خصوصی پست فعال شده‌اند و وزیر ارتباطات و فناور پیش بینی می‌کند با آزاد سازی فعالیت‌های پستی، بازار پستی کشور از ظرفیت امروز که ۸۰۰ میلیارد تومان در سال است به 1600 میلیارد تومان افزایش پدا کند.

آذری جهرمی در ادامه اظهار کرد: «در راستای توسعه بازار فیبر نوری، شرکت مخابرات ایران نیز طی شش ماه گذشته بالغ بر ۱۴هزار پورت فیبر نوری واگذار کرده است که امیدواریم تا سال آینده به ۱۰۰ هزار پورت افزایش یابد و موانع زیرساختی آن برطرف شود.» او همچنین با تأکید بر اینکه انتظار داریم با اصلاح نظام تعرفه‌‌ها، تقاضا برای بازار ثابت بیشتر شود، افزود: «لازم است شرکت مخابرات ایران، امکان فعالیت بخش خصوصی در بازار ارتباطات ثابت را فراهم کند.»

 

بخش خصوصی همیشه جلوتر از بخش دولتی حرکت کرده است

در ادامه این افتتاحیه ناصرعلی سعادت، رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای، از دولت دوازدهم برای توجه ویژه به صنعت ICT قدردانی کرد و گفت: «از ابتدای شروع کار دولت جدید و انتصاب وزیر ارتباطات شاهد اقدامات درخور توجهی بودیم که  فعالان این حوزه مدت‌ها منتظر آن بودند. وزیر وقت ارتباطات با تدوین برنامه و ارائه آمار و شاخص‌ها سعی در پیشرفت ICT کشور دارد و موضوعاتی چون اقتصاد دیجیتالی را برای نخستین بار در کشور مطرح کرده است. موضوعی که بی‌شک بخش خصوصی، بازیگران اصلی آن هستند.»

او در ادامه درباره پیشرفت بخش خصوصی گفت: «بخش خصوصی همواره از بخش دولتی جلوتر حرکت کرده دستاوردهای قابل توجهی داشته است. تنها مشکلی که در سال‌های اخیر به چشم می‌خورد جلوگیری و تدوین قوانینی سخت‌گیرانه برای فعالیت آنهاست. ما هنوز یک مدل تجاری مدون و برنامه‌ریزی شده برای اقتصاد جامعه در زمینه ICT نداریم که باید به آن رسیدگی و توجه شود.»

سعادت در پایان به امضای تفاهمنامه‌ای بین وزارت ارتباطات و نظام صنفی رایانه‌ای اشاره کرد و از برگزاری دو نمایشگاه الکامپ و تلکام به طور همزمان در سال آینده و احتمال ادغام این دو در سال‌های بعدی خبر داد.

 

سه پنل مهم در وزارت ارتباطات در تلکام

امسال وزارت ارتباطات سه پنل در نمایشگاه تلکام برگزار می‌کند که هر سه آنها می‌توانند نمایانگر و مشخص‌کننده خط‌مشی‌های این وزارتخانه باشند. نخستین پنل تخصصی این نمایشگاه اقتصاد دیجیتالی نام داشت که ظهر امروز با حضور ناصر حکیمی معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی، ابوالحسن فیروزآبادی دبیر شورای عالی فضای مجازی و مسئولان وزارتخانه‌های دیگر برگزار شد. در این پنل، فیروزآبادی گفت: «شواری عالی فضای مجازی هیچ‌وقت برای بررسی وضعیت تلگرام جلسه تشکیل نمی‌دهد.»

آذری جهرمی نیز در این گردهمایی با اشاره به اینکه بازار موبایل در کشور اشباع شده است، گفت: «طرح رجیستری موبایل به دنبال ساماندهی بازار است و ما تلاش می‌کنیم در بازار موبایل افزایش قیمت ایجاد نشود، اما با توجه به افزایش تعرفه واردات موبایل، قطعا پنج تا شش درصد هزینه گمرک در کنار 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده به قیمت موبایل اضافه می‌شود.»

دومین پنل روز دوم با عنوان 2.5 برابر شدن بازار ICT براساس برنامه ششم توسعه، توسط مهندس قنبری، مشاور اقتصادی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برگزار می‌شود و در آن مدیران اپراتورهای تلفن همراه، فعالان اقتصادی بخش دولتی و خصوصی حضور دارند تا چالش‌های این بازار مورد بررسی قرار بگیرد. وزیر جوان ارتباطات درباره این مسئله در سخنرانی خود در مراسم افتتاحیه گفته بود: «به دنبال پیگیری شبکه ملی اطلاعات و تولید محتوا هستیم. این فضا جهت‌گیری مناسبی برای هدایت سرمایه‌گذاری‌های بخش خصوصی دارد و هم‌اکنون شرکت‌های IPTV و VOD فعالیت خود را در آن آغاز کرده‌اند. این مسئله به رشد و تولید سریال و فیلم کشور به صورت اینترنتی و ایجاد برندهای معتبر در این زمینه کمک شایانی خواهد کرد.»

پنل سوم نیز 26 مهرماه با موضوع تبیین پیوست فناوری توسط دکتر دوایی، معاون فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات برگزار خواهد شد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.