راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

۱۴ سرویس و پروژه پستی رونمایی شد

هم‌زمان با روز جهانی پست، ۱۴ سرویس و پروژه شرکت ملی پست با حضور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، رونمایی شد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، شرکت ملی پست در راستای تنوع بخشی به محصولات، خدمات و پاسخ به نیاز مشتریان و با همکاری بخش خصوصی فعال در عرصه پست، نسبت به استقرار و راه‌اندازی سه سرویس جدید و همچنین 11 پروژه هوشمندسازی و عمرانی به شرح زیر اقدام کرد:

 

سرویس‌ها

 

1-اعتبارسنجی نشانی شهروندان (AVS)

این سرویس خدمت نوین پستی است که به اشخاص حقیقی یا حقوقی (دولتی و خصوصی) این امکان را می‌دهد تا براساس سازوکارهای اجرایی که تلفیقی از خدمات الکترونیکی و فیزیکی است، نسبت به اعتبارسنجی نشانی پستی مشتریان و مخاطبان خود اقدام کنند.

 

2-ویژه فرودگاهی Address Verifying Services

به‌منظور افزایش سطح رضایتمندی مشتریان و با بهره‌گیری از توان و امکانات بخش خصوصی نسبت به راه‌اندازی سرویس سریع ‍«ویژه فرودگاهی» اقدام شده است.

از طریق این سرویس مرسولاتی که در استان‌های دارای مراکز فرودگاهی با تعهد توزیع در روز قبول پذیرش می‌شوند، مطابق برنامه‌ریزی انجام شده از سریع‌ترین مسیر هوایی به فرودگاه مهرآباد تهران ارسال و برابر تعهد سرویس به‌صورت رستانت یا در نشانی گیرنده توزیع می‌شوند، این سرویس در فاز نخست در 18 استان که دارای پرواز مستقیم به تهران هستند ارائه می‌شود.

 

3-پست من

در راستای پاسخگویی بهینه به نیاز مشتریان سرویس «پست من» راه‌اندازی شد. پست من یک پلتفرم چندجانبه آنلاین در حوزه خدمات لجستیکی شامل موتور، وانت‌بار و … است که علاوه بر اپلیکیشن موبایل دارای سایت اینترنتی نیز است.

 

این اپلیکیشن به مشتری کمک می‌کند که در کمترین زمان ممکن نزدیک‌ترین پیک موتوری به خود را پیدا کند. پرداخت آنلاین یا نقدی هزینه، پیگیری مرسوله از طریق نقشه، دستیابی به گزارش تراکنش‌های مالی، ذخیره آدرس‌ها، ثبت سرویس چند مقصوده و پرداخت به‌صورت پیش یا پس‌کرایه از جمله مزیت‌های این برنامه نرم‌افزاری است.

 

پروژه‌های هوشمندسازی و عمرانی

 

4-راه‌اندازی سامانه هوشمند صنادیق شخصی

این سیستم به‌صورت متمرکز جهت مدیریت صنادیق شخصی و ثبت مکانیزه اطلاعات مشتریان و مرسولات تحویل شده به آنها در صنادیق شخصی تولید و راه‌اندازی شده است.

 

5-آغاز فاز دوم G-NAF در 76 شهر و 1000 روستا

پروژه مدیریت نشانی مکان‌محور و استعلامات میان دستگاهی اماکن که از طرح‌های کلان ملی و اقتصاد مقاومتی به شمار می‌رود. در فاز نخست در سال گذشته در شهر تهران، مشهد، اصفهان، قزوین و قم به‌عنوان پایلوت انتخاب و اجرا شد و امسال در فاز دوم در 76 شهر و 1000 روستا که دارای نقشه‌های پارسل‌بندی مناسب بودند شروع و در حال انجام است.

 

6-آغاز عملیات اجرایی (کارگاه آموزشی) پروژه سیماک در 13 استان

با اجرای سامانه یکپارچه مدیریت املاک کشور (سیماک)، کشور از زیرساخت نرم‌افزاری مبادله امن، یکپارچه، نظارت‌پذیر و مقایسه‌پذیر مکاتبات میان دستگاهی اماکن و املاک برخوردار خواهد شد و امکان تبادل الکترونیکی سالانه ده‌ها میلیون فقره استعلام‌های مربوط به ملک و پاسخ آنها میان دستگاه‌های ذی‌ربط (مبادی و مراجع استعلام) در قالب‌های از پیش آماده (Stem) که از ویژگی‌های منحصربه‌فرد زیرساخت نرم‌افزاری دانش‌بنیان دولت الکترونیکی حوزه املاک است، در بستر شبکه ملی اطلاعات و بدون نیاز به سامانه یا واسط، فراهم می‌شود.

 

دستاورد عمده (سیماک)

 

ساماندهی اطلاعات اماکن و املاک کشور در بستری یکپارچه و بانک اطلاعاتی متمرکز که مستمراً با کمترین هزینه و در اسرع وقت توسط ده‌ها دستگاه اجرایی روزآمد و توسط چند دستگاه نظارتی رصد می‌شود و موجب کاهش چشمگیر موازی کاری‌ها در تشکیل، نگهداری و به‌روزرسانی حدود 270 میلیون پرونده کاغذی اماکن و املاک در دستگاه‌های اجرایی خواهد بود.

 

7-بهره‌برداری از سامانه مدیریت واحدهای غیردولتی پستی

در راستای بهره‌گیری از توان بخش خصوصی و توسعه بازارهای هدف، حجم قابل توجهی از خدمات حوزه‌های قبول، جمع‌آوری و توزیع در قالب نمایندگی‌های پستی روستایی و شهری، دفاتر پیشخوان و ICT روستایی، پیمانکاران قبول بخش غیردولتی و … ارائه می‌شود. این سامانه با هدف استفاده از ظرفیت‌های آی‌تی و بانک‌های اطلاعاتی موجود و اعمال کنترل و نظارت هوشمند و الکترونیکی با استفاده از توان متخصصین حوزه پستی و بازرگانی طراحی شده است.

 

8-بهره‌برداری از سامانه جامع رسیدگی به غرامات پستی

در راستای تحقق منشور حقوق شهروندی و جلب رضایت مشتریان شبکه پستی، سامانه جامع رسیدگی به غرامات پستی با هدف تسریع در فرآیند استیفای حقوق مصرف‌کننده، کاهش هزینه‌های عملیاتی،‌ ایجاد شفافیت و کاهش بروکراسی اداری با بهره‌مندی از ظرفیت‌های IT توسط شرکت ملی پست راه‌اندازی شد.

 

9-راه‌اندازی سیستم پرداخت الکترونیک هزینه مرسولات از طریق دستگاه‌های m-pos

این سیستم به‌منظور ایجاد تسهیلات لازم جهت پرداخت هزینه مرسولات COD بالأخص محصولات تجارت الکترونیک به مشتریان به‌صورت online و در محل تحویل طراحی شده است. از طریق دستگاه‌های m-pos و ارتباطات ایجاد شده بین این دستگاه‌ها و سامانه همراه نامه‌رسان و همچنین ایجاد شبکه ارتباطی اختصاصی همراه (APN)، مشتریان شبکه پستی در صورت تمایل به‌جای پرداخت هزینه به‌صورت نقدی می‌توانند به‌راحتی توسط این سیستم هزینه‌های مربوط را از طریق کارت‌های بانکی عضو شبکه شتاب پرداخت کنند.

10-بهره‌برداری از فاز اول و دوم سامانه جامع مدیریت رهسپاری

به‌منظور ساماندهی اطلاعات مربوط به وسایل نقلیه و خطوط پستی، سامانه جامع تحت وب مدیریت رهسپاری کشور طراحی و پیاده‌سازی شده است. هدف از طراحی این نرم‌افزار ساماندهی آمار و اطلاعات انواع وسایط نقلیه اعم از سبک و سنگین در سطح شبکه، ثبت اطلاعات شناسنامه‌های خطوط پستی اعم از دولتی و پیمانکاری، مدیریت هزینه‌های خطوط و هزینه‌یابی است.

 

11-پروژه تجهیز دفاتر ICT روستایی منتخب از محل اعتبارات USO

در راستای اجرای تکالیف قانونی مندرج در اساسنامه شرکت ملی پست مبنی بر توسعه ارائه و بهبود خدمات پایه پستی و ارائه خدمات غیر پایه پستی در مناطق محروم و کم‌برخوردار، طرح خرید تجهیزات تخصصی پستی شامل: رایانه، بارکد اسکنر، بارکد پرینتر، لایو اسکن و اسکنر تخت از محل اعتبارات USO با هدف تجهیز این دفاتر به‌منظور بسترسازی ارائه خدمات پستی و نیابتی برخی از دستگاه‌ها نظیر ثبت‌احوال، ثبت‌اسناد و … صورت پذیرفت.

 

12-بازسازی و تجهیز طبقه همکف ساختمان استان تهران و تجزیه و مبادلات

13-بهره‌برداری و تجهیز اداره پست شهرستان رباط کریم- استان تهران

14-بهره‌برداری و تجهیز دفتر پستی شهید فلاحی- منطقه پستی شمال شرق تهران

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.