راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

با هشت فناوری جذاب رونمایی‌شده در جیتکس آشنا شوید

امروز دومین روز از هفته فناوری جیتکس است که در دبی در حال برگزاری است. حاکمان و امیران و مسئولان ارشد دوبی با حضور در نمایشگاه از فناوری‌های جالب و دیدنی این رویداد رونمایی کردند که با پرده‌برداری از آخرین فناوری‌های موجود، موجب ارائه سرویس‌های بهتر و بهبود وضعیت سرویس‌های هوشمند شهری به شهروندان شده است.

در ادامه شما را با هشت مورد از این خدمات و فناوری‌ها آشنا می‌کنیم:

.

پرداخت جریمه از طریق سرویس Drive thru

شهروندان اماراتی به‌زودی می‌توانند از طریق سرویس Drive thru جریمه‌های ترافیکی خودشان را پرداخت کنند. Drive thru درواقع روشی هوشمند برای پرداخت جریمه‌ها است. خالد الرزوقی مدیر بخش خدمات هوشمند پلیس دبی، در اولین روز از نمایشگاه جیتکس گفت که این سرویس در مکان‌های Last Exit در امارات در دسترس افراد خواهد بود.

Last Exit جایی است که کامیون‌ها و مکان‌هایی برای فروش و ارائه غذا به افراد وجود دارد و افراد وقتی با ماشین خودشان به این مجموعه می‌روند می‌توانند جریمه ترافیکی خودشان را هم پرداخت کنند و دیگر نیازی به رفتن به سارمان ترافیک برای پرداخت آن نیست.

البته پلیس دبی پیش از این هم روش‌های هوشمندی برای پرداخت جریمه‌های شهروندانش مانند پرداخت ازطریق کیوسک‌ها و پرداخت آنلاین را درنظر گرفته بود.

موتور بدون سرنشین

نوآوری دیگری که پلیس دبی در رویداد جیتکس امسال از آن رونمایی کرد موتور بدون سرنشینی است که به زودی در سطح شهر هم دیده می‌شود. البته نمونه اولیه این موتور در غرفه پلیس دبی در نمایشگاه به نمایش گذاشته شده است. خالد الرزوقی گفته است که این موتورها الکتریکی و درنتیجه مناسب محیط زیست هستند و دوربین‌های 360 درجه دارند که به‌راحتی می‌تواند ماشین‌های تحت تعقیب، سرعت بالا و رانندگان بی‌ملاحظه را شناسایی و تعقیب کند و حتی برگه جریمه هم صادر کند.

خودرو گشت‌زنی اتوماتیک

از دیگر نوآوری‌هایی که توسط پلیس دبی در اولین روز از نمایشگاه جیتکس رونمایی شد، خودروی گشت‌زنی اتوماتیک است. به گفته الرزوقی این خودرو می‌تواند به‌صروت شبانه‌روزی در سطح شهر گشت بزند. همچنین این خودرو هواپیمای بدون سرنشین گشت‌زنی هم دارد که در صورت نیاز به بازدید هوایی از یک حادثه می‌تواند از خودور جدا شده و پرواز کند.

ربات پلیس

ربات پلیس یا روبو کاپ، پلیس هوشمند اتوماتیکی است که با استفاده از فناوری هوش مصنوعی ساخته شده است. این ربات 170 سانتی‌متر قد و 100 کیلو وزن دارد و قابلیت تشخیص حرکات دست و بدن را از فاصله 5 متری دارد. همچنین این پلیس احساس خوشحالی و ناراحتی را درک کند و به روی مردم لبخند بزند.

تسلا مدل X

این خودرو قابلیت All-wheel drive دارد و هفت نفر بزرگسال به‌راحتی درونش جا می‌شوند. با یک بار شارژ شدن می‌تواند مسافت 47 کیلومتر را طی کند و رتبه 5 ستاره را از نظر رتبه‌بندی ایمنی دارد. دارای 8 دوربین است که قابلیت دید 360 درجه به آن می‌دهد و با داشتن 12 سنسور فراصوت می‌تواند هرچیزی که دوروبرش است را شناسایی کند.

مرسدس بنز F15

طراحی و فضای داخلی و بیرونی این خودرو کاملا آینده‌نگرانه است. این مدل از مرسدس بنز چهار نفره است و فضای داخلی آن دارای 6 صفحه نمایش دیجیتال است. برای کنترل ماشین دیگر نیازی به استفاده از فرمان ندارید و می‌توانید با برخی اشارات و لمس صفحه نمایش کنترل و هدایت ماشین را به دست بگیرید.

 

تاکسی هوایی RTA

این هواگرد دونفره توسط شرکت آلمانی به نام ولوکاپتر ساخته شده است و بدون هیچ‌گونه دخالت انسانی و بدون هیچ خلبانی کار می‌کند و نمونه اولیه این محصول می‌تواند به مدت 30 دقیقه و با سرعت 50 کیلومتر پرواز کند.

.

رادارهای هوشمند

این رادارها که قرار است از ماه نوامبر و در بزرگراه‌های دبی نصب شود این امکان را دارند که از رانندگان متخلف عکس بگیرند. همچنین این رادارها ویژگی تعامل صوتی هم دارند و این امکان را برای پلیس فراهم می‌کند تا بتواند با رانندگان متخلف و یا عابرانی که برخلاف قانون در حال رد شدن از بزرگراه هستند صحبت کنند و ارتباط صوتی داشته باشند.

این رادارها را می‌توان ازطریق اپلیکیشن‌های موبایل و تبلت کنترل کرد و قابلیت نصب در تمام نقاط جاده‌ را هم دارد. دولت دبی امیداور است که این رادارها بتواند از بسیاری از تخلفات و اتفاقات جلوگیری و به افسران پلیس هم کمک فراوانی کند.

1 دیدگاه
  1. ناشناس می‌گوید

    تسلا

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.