راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

هوش مصنوعی آینده را تغییر می‌دهد

هوش مصنوعی حالا دیگر نه‌تنها پدیده‌ای جدید نیست، بلکه سرعت نفوذ آن به بخش‌های مختلف حتی نگران‌کننده هم شده است. کارشناسان معتقدند که هوش مصنوعی قبل از هر چیز رابطه میان کاربران و کامپیوترها را تغییر می‌دهد و متحول می‌کند. این در حالی است که پیشرفت‌های حاصل‌شده در صنایع مختلف به دستیارهای صوتی دیجیتال مانند سیری شرکت اپل و الکسا شرکت آمازون کمک می‌کنند تا پیچیده‌تر و البته مفیدتر شوند.

توسعه و پیشرفت هوش مصنوعی به این دستیارهای صوتی این امکان را می‌دهد تا بتوانند به‌خوبی اطلاعات بیشتری را درک و پردازش کنند، درحالی‌که به‌روزرسانی شبکه‌های موبایل هم باعث انتقال سریع‌تر اطلاعات و توسعه فضاهای ذخیره‌سازی ابری می‌شود تا به‌این‌ترتیب زمان پاسخگویی سریع‌تر شود. علاوه بر این‌ها، رشد چشمگیر دستگاه‌های متصل به اینترنت مانند ترموستات‌ها و اسپیکرهای هوشمند کاربردهای بیشتر و تازه‌تری برای دستیارهای صوتی در زندگی مدرن و امروزی افراد، تعریف و ایجاد می‌کنند. افزایش استفاده از دستیارهای صوتی پیچیده و رشد پتانسیل استفاده از آن‌ها در موارد متنوع باعث بالا رفتن میزان تمایل افراد به استفاده و به‌کارگیری آن‌ها در امور مختلف شده است. بررسی‌های BI Intelligence در این مورد نشان می‌دهد که ۶۵ درصد از کاربران موبایل‌های هوشمند آمریکا در سال ۲۰۱۵ از دستیارهای صوتی هوشمند استفاده کرده‌اند که این میزان در مقایسه با سال ۲۰۱۳ رشد ۳۰ درصدی داشته است. کاربران همچنین مشتاقانه از اسپیکرهای مبتنی بر دستیارهای صوتی هوشمند استفاده می‌کنند و به همین دلیل انتظار می‌رود صادرات جهانی اسپیکرهای هوشمند Google Home و Amazon Echo تا پایان سال ۲۰۱۷ بیش از سه برابر رشد کند و به ۵/ ۲۴ میلیون دستگاه برسد.

بااین‌همه اما همچنان موانع مختلفی برای عمومی‌تر شدن استفاده از این دستیارهای صوتی هوشمند وجود دارد. در گزارش اخیر BI Intelligence پیشرفت تکنولوژی‌های مختلف ارتباطی و دسترسی مردم به آن‌ها به‌عنوان مهم‌ترین عامل رشد هوش مصنوعی به شکل ابزارهای کاربردی مانند دستیارهای صوتی هوشمند، موردبررسی قرار گرفته است. این گزارش نشان می‌دهد که دستیارهای صوتی درواقع برنامه‌های نرم‌افزاری هستند که به فرمان‌های صوتی برای اجرای بعضی وظایف، پاسخ می‌دهند. این دستیارهای صوتی می‌توانند یک رویداد افتتاحیه را در تقویم کاربر پیدا کرده و به‌این‌ترتیب یک قرار ملاقات را برنامه‌ریزی کنند، یک سفارش آنلاین برای کالایی خاص بدهند و به‌عنوان یک تسهیل‌کننده انجام امور مختلف مانند نوشتن و ارسال پیام متنی عمل کنند. پیشرفت‌های تکنولوژی حالا دستیارهای صوتی را قدرتمندتر کرده‌اند. این پیشرفت‌ها دو دسته هستند؛ دسته اول پیشرفت‌های هوش مصنوعی به‌خصوص در پردازش زبان طبیعی (NLP) و یادگیری ماشینی هستند و دسته دوم به پیشرفت‌هایی در زیرساخت‌های مخابراتی و کامپیوتری مانند تولید موبایل‌های هوشمند قدرتمندتر، توسعه شبکه‌های مخابراتی بهتر و رایانش ابری سریع‌تر مربوط می‌شود.

تغییرات رفتار و عادت‌های کاربران هم می‌تواند به استفاده بیشتر از هوش مصنوعی منتهی شود. راحتی بیشتری که در نتیجه به‌کارگیری این ابزار قدرتمند به‌دست می‌آید در کنار امکانات بیشتر برای پیشرفت‌های آینده، به‌خوبی می‌توانند کاربران جوان‌تر را متقاعد کنند تا از دستیارهای صوتی هوشمند و دیگر ابزارهای هوش مصنوعی بهره بگیرند. چشم‌انداز دستیارهای صوتی اما به دو بخش دستیارهای صوتی مبتنی بر موبایل هوشمند و دستیارهای صوتی مبتنی بر اسپیکرهای هوشمند تقسیم می‌شود. این تفاوت اگرچه در حال حاضر بااهمیت به نظر می‌رسد، اما باگذشت زمان و بهبود امکانات دستیارهای صوتی و یکپارچه شدن آن‌ها در ابزارهای مختلف کمرنگ‌تر می‌شود. بازیگران اولیه در این عرصه سیری اپل، کورتانا مایکروسافت، گوگل آسیستانت، الکسا آمازون و Viv سامسونگ هستند. با این اوصاف رقابت برای تصاحب سهم بیشتر از این بازار رو به رشد، بسیار جدی دنبال می‌شود. همان‌طور که هر دستیار صوتی هوشمند با اکوسیستم دستگاه‌هایی که آن را کنترل می‌کنند یکپارچه‌تر می‌شود، پلت‌فرم‌های محبوب‌تر هم مزیت‌های بیشتر و بهتری به‌دست می‌آورند.

منبع: روزنامه دنیای اقتصاد

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.