راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

اتهام نقض تحریم‌های ایران این بار در اسلوونی

به گزارش خبرگزاری فارس، پایگاه خبری یورواکتیو نوشت، بانک «نوا لجوبلجانسکا (NLB)»، بزرگ‌ترین بانک دولتی اسلوونی، به پول‌شویی حدود یک میلیارد یورو از ایران در فاصله سال‌های 2008 تا 2010 و نقض تحریم‌های بین‌المللی و عدم اجرای قوانین در مورد تأمین مالی تروریسم متهم شده است.

احزاب مخالف دولت اصرار دارند که مداخله سیاسی واضحی در این مورد از سوی دولت سوسیالیست این کشور صورت گرفته است و همچنین ادعا می‌کنند برخی از سیاست‌مداران در قدرت هرگونه تلاشی می‌کنند تا این تراکنش‌های را پنهان کنند.

این موضوع حول‌وحوش یک شهروند ایرانی-انگلیسی به نام ایرج فرخ‌زاده می‌چرخد که پس از بسته شدن حسابش در بانک یوبی‌اس سوئیس، حسابی در این بانک در دسامبر 2008 برای شرکت فرخ باز کرده است.

گفته می‌شود فرخ‌زاده پول‌ها را از بانک توسعه صادرات ایران که در فهرست تحریم شورای اروپا قرار دارد، به این بانک انتقال داده است.

رسانه‌های اسلوونی مدعی هستند که روزانه 40 تا 50 تراکنش از بانک NLB به بیش از 30 هزار حساب در جهان انجام شده است که برخی از این حساب‌ها آشکارا دارای اسامی تقلبی نظیر دانل داک و میکی موس بوده است.

در ادامه این گزارش آمده است، حداقل 400 تراکنش توسط مقامات ضدپولشویی کشورهای دیگر مسدود شده است اما اسلوونی هیچ اقدامی برای متوقف کردن آن‌ها انجام نداده است.

بانک مرکزی اسلوونی در دسامبر 2010 دستور ممنوعیت این تراکنش‌ها را صادر کرد که 9 روز زمان برد تا NLB آن را اجرا کند. در این مدت، فرخ‌زاده فعالیت‌هایش را به بانک‌های روسیه منتقل کرد.

پلیس اسلوونی اوایل سپتامبر 2010 بیانیه‌ای صادر کرد که هیچ فعالیت مجرمانه‌ای اتفاق نیفتاده است.

ماریو سرار، نخست‌وزیر اسلوونی در 26 سپتامبر 2010 گفت: «اتهامات در بررسی‌های قانونی دولتی در مورد پول‌شویی در بانک NLB هنوز نه تأیید شده و نه رد شده است.»

او در ادامه گفت که این موضوع را به‌دقت رصد خواهد کرد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.