راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

بررسی خبر عجیب «تجهیز تمامی پستچی‌ها به کارت‌خوان سیار»

مازیار عربشاهی؛ کارشناس صنعت پرداخت / گاهی خبرها در دنیای پرداخت ایران که خیلی هم بزرگ نیست آدمی را دچار شگفتی می‌کند. تجهیز تمامی پستچی‌ها به کارت‌خوان سیار تا پایان شهریورماه، به گزارش خبرگزاری فارس، حسین مهری مدیرعامل شرکت ملی پست جمهوری اسلامی ایران، از تجهیز تمامی موزعین پستی به دستگاه کارت‌خوان سیار به‌زودی خبر داد. در خبر توضیح داده شده که به علت افزایش خریدهای غیرحضوری افراد پست تصمیم به این کار گرفته است ولی به این فکر نکرده‌ایم که چرا باید این هزینه اضافی را هم به هزینه حمل محموله‌ها اضافه کنیم وقتی‌که این امکان وجود دارد که هم‌زمان با خرید که اغلب در اینترنت یا از طریق موبایل اتفاق می‌افتد (و در ایران سهم خریدهای تلفنی به‌مراتب کمتر است)، پرداخت هم صورت بگیرد چرا مشتریان ترجیح می‌دهند این کار را به زمان دریافت محصول و درب منزل موکول نمایند؟

مهم‌ترین علت این گرایش نداشتن اطمینان از وصول کالا و داشتن کیفیت مطابق با آنچه ادعا شده، است. احتمالاً داشتن نشان اعتماد که توسط مرکز توسعه تجارت الکترونیک صادر می‌شد با همین هدف در نظر گرفته‌شده بود و مشتری می‌توانست تا حدودی به فروشنده اعتماد کند اما بخشی از این عدم اطمینان نیز متوجه پست به‌عنوان متولی رساندن مرسوله‌ها در زمان مشخص و با کیفیت مناسب است و تشویق این روش پرداخت با وجودی‌که منافع نامحسوسی برای پست (که به‌عنوان یک ارائه دهنده خدمت حمل و تحویل مرسولات پستی و نه واسطه پرداخت شناخته می‌شود) به همراه دارد به‌نوعی اشاعه عدم اعتماد به این بخش مهم از تجارت الکترونیک به‌حساب می‌آید.

هرچند همه این‌ها درصورتی‌که بانک صادرکننده بتواند خدمات مناسبی برای پوشش ریسک به مشتریان خود ارائه نماید و در صورت بروز مشکل خسارت‌های مشتری خود را جبران نماید و حتی در صورت شکایت مشتری پول وی برگشت داده شود، تمایل به استفاده از پرداخت‌های بدون کارت افزایش خواهد یافت. بدیهی است که این افزایش به معنی صرفه‌جویی فراوانی در هزینه‌های سیستم بانکی و جامعه خواهد بود.

همان‌طور که مشخص است پست و سایر اپراتورهای مشابه بخش مهمی از تجارت الکترونیک به‌حساب می‌آیند و ارائه خدمات مناسب آن‌ها می‌تواند به توسعه تجارت الکترونیک و افزایش رفاه جامعه منجر گردد اما لازم است در این زمان که این نهادها در حال تغییر هستند و برخی از آن‌ها به‌صورت بخش خصوصی در حال متولد شدن می‌باشند، برنامه‌ریزی‌های لازم برای پایه‌ریزی درست ساختار و فرایندهای آن‌ها صورت بگیرد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.