راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

قائمیان: ITM، پیشرفته‌تر از ATM، VTM و RTM است

نخستین نمونه دستگاه ITM که مخفف Intelligent teller machine است و توسط شرکت توسعه و نوآوری شهر با همکاری بانک شهر تهیه شده، طی مراسمی سه‌شنبه گذشته ۲۸ شهریورماه با حضور مدیرعامل بانک شهر و مدیران شبکه بانکی کشور رونمایی شد.

مسیح قائمیان در گفتگو با راه پرداخت درباره تفاوت این دستگاه با سایر دستگاه‌های خودپرداز و VTM گفت: «مهم‌ترین تفاوت دستگاه با سایر انواع خود، ماژولار بودن آن است. به این معنی که چهار قطعه اصلی دارد که با چیدن آن‌ها در کنار هم می‌توان از خدمات همه دستگاه‌ها بهره برد.»

با دستگاه ITM می‌توان افتتاح حساب انجام داد و کارت هدیه دریافت کرد. همچنین نقد کردن چک و تمام خدماتی که دستگاه‌های معمول خودپرداز نیز انجام می‌دهند. به گفته قائمیان هر کدام از قطعات این دستگاه هوشمندی خاص خود را دارند و در کنار هم به صورت کامل خدمات بانکی را پوشش می‌دهند.

او در ادامه درباره زیرساخت نرم‌افزاری این دستگاه توضیح داد: «سیستم‌های نرم‌افزاری قبلی که VTMها را ادامه می‌کردند، تنها شاید 10 درصد این دستگاه را بتوانند پوشش دهند. به این معنی که انواع نرم‌افزارها برای این سیستم باید طراحی شود و گسترش پیدا کند. این دستگاه نرم‌افزار ویژه خود را لازم دارد و از سیستم‌های خودپردازی که در حال حاضر در سطح شهر وجود دارد، بسیار پیشرفته‌تر است.»

قائمیان همچنین با اشاره به اینکه دستگاه ITM کنونی از RTM‌هایی که شرکت توسعه و نوآوری شهر سال گذشته رونمایی کرده بود، جلوتر است و گفت: «دستگاه‌های RTM به کاربران اجازه می‌دهد، از هوشمندی بومی دستگاه استفاده کنند و لازم نبود حتماً دستگاه آنلاین باشد. اما سرویس‌های ITM بیشتر است و سرعت عملیاتی پیشرفته‌تری دارد.»

او همچنین در توضیح اینکه از این دستگاه در چه مکان‌هایی استفاده خواهد شد، گفت: «شهرنت‌ها در بانک‌ شهر به عنوان خریدار، صد دستگاه ITM را خریداری کرده است. این دستگاه جایگزین VTMها نمی‌شود و در کیوسک‌هایی قرار می‌گیرد که در آن VTM وجود ندارد. این دستگاه‌ها برای تمام بانک‌ها قابل خریداری است و خود آن‌ها هم می‌توانند نرم‌افزار مورد نظر خود را روی این دستگاه توسعه دهند. ما تنها یک نرم‌افزار پایه در اختیار آن‌ها قرار می‌دهیم و آن‌ها می‌توانند با استفاده از انعطاف این دستگاه‌ نرم‌افزار خود را روی آن به اجرا دربیاورند.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.