راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

چگونه فناوری بلاک‌چین شبکه خرده‌فروشی‌های آنلاین را متحول خواهد کرد

یکی از ویژگی‌های بسیار مهم فناوری بلاک‌چین، فراهم کردن تراکنش‌های با امنیت و اثربخشی بیشتر است و این قابلیت می‌تواند در حال حاضر تغییرات بزرگی در باورهای شرکت‌ها و مشتریان وب ایجاد کند. شیوه‌ای که مردم شبکه‌های اجتماعی، تراکنش‌های مالی و موضوعات حقوقی آنلاین را به کار می‌گیرند، در آستانهٔ یک تغییر بزرگ توسط بلاک‌چین قرار دارد.

مفهوم شهر هوشمند که سعی دارد فناوری اطلاعات را با شیوهٔ مدیریت دارایی‌های شهری یکپارچه کند نیز می‌تواند فناوری بلاک‌چین را به کار گیرد. این موضوع در سنگاپور مشهود است زیرا در این کشور از بلاک‌چین برای فروش کالا استفاده می‌شود. تراکنش‌های فوق، قرارداد، انتقال کالا و پرداخت از طریق ارزهای رمزنگاری‌شده را شامل می‌شود.

 

مشکل تمرکز

در سال 1995، وبسایت Craigslist.org امکان خریدوفروش آنلاین را برای مشتریان فراهم کرد. با این تفاوت که این پلتفرم تنها خریدار و فروشنده را به هم مرتبط می‌ساخت و هیچ امکانی برای پرداخت آنلاین ارائه نمی‌کرد.

هنگامی‌که آمازون (Amazon) و ای‌بِی (EBay) وارد این بازار شدند، بازار خرده‌فروشی اینترنتی، خدمات آنلاین راحت‌تر و ایمن‌تری را تجربه کرد. ای‌بِی امکان خریدوفروش آنلاین را به عموم مردم عرضه کرد و در همکاری مشترکی با پِی‌پال (PayPal) امکان پرداخت سریع‌تر و راحت‌تر را برای مشتریانش فراهم کرد. آمازون، ابتدا از شروع کتاب آغاز کرد اما اکنون می‌توان تقریباً هر کالایی را از آن خرید.

حتی اگر بازارهای فروش آنلاین روش‌های بهتری برای خردی و فروش عاری از تقبل و فریب باشند، باز هم به دلیل متمرکز بودن، ضعف‌هایی در سیستم آن‌ها وجود دارد. برای مثال اگر یک هکر بخواهد به سیستم نفوذ کند، می‌تواند همه‌چیز را تحت کنترل خود درآورد.

 

مزایای بلاک‌چین

امنیت سیستم‌های مبتنی بر بلاک‌چین در مقایسه با سیستم‌های متمرکز، اولین مزیت بلاک‌چین است. به دلیل غیرمتمرکز بودن بلاک‌چین، هکرها مجبورند پیش از به سرقت بردن هر چیزی، از تمامی بلوک‌های زنجیره بگذرند. به‌علاوه، ازآنجایی‌که با استفاده از بلاک‌چین می‌توان منبع کالاها را ردیابی و کنترل کرد، احتمال ورود کالاهای تقلبی برای بازار کاهش می‌یابد.

منبع: آزمایشگاه بلاک‌چین ایران / cointelegraph

ترجمه: مریم معصومی راد

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.