راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

گلایه مدیرعامل شرکت پویا از عدم توجه به تولید ملی تجهیزات بانکی

به گزارش عصر بانک، به بهانه حضور شرکت پویا به‌عنوان تنها شرکت تولیدکننده محصولات نرم‌افزارها و سخت‌افزارهای بانکی در اولین نمایشگاه تخصصی شرکت‌های دانش‌بنیان با جناب آقای مرتضوی مدیرعامل شرکت پویا درباره محصولات پویا و مشکلات تولید در ایران گفتگو کردیم که شما را به خواندن این گفتگو دعوت می‌کنیم.

 

آخرین راهکارهای شرکت پویا به سیستم بانکی چه محصولاتی بوده است؟

در سال 95 هدف ما ارائه سیستم خود بانک جامع پویا به نظام بانکی بود که به‌زودی به‌صورت کامل در بانک رفاه آن را عملیاتی می‌کنیم. در بانک رفاه، سوییچ نیز در اختیار شرکت پویا است درنتیجه سیستم خود بانک جامع پویا در بانک رفاه به‌صورت کامل فعال خواهد شد که در این پروژه آخرین مراحل تست و نصب فیزیکی در حال انجام است.

در این پروژه تمام سرویس‌های معمول دریافت و پرداخت پول و VTM را راه‌اندازی خواهیم کرد که با VTM پویا قابلیت افتتاح حساب و همچنین وصول و واگذاری چک به‌صورت نیمه‌خودکار و شبانه‌روزی برای مشتریان این بانک قابل‌عرضه است. همچنین برای اولین بار در سیستم بانکداری ایران از طریق سیستم خود بانک جامع پویا، فروش کارت (هر نوع کارت قیمت دار مثل کارت مترو و کارت هدیه) و سکه در قالب کارت به‌صورت اتوماتیک انجام می‌شود.

ما در حال حاضر همه تمرکز شرکت را روی بانک رفاه گذاشته‌ایم تا این پروژه را به‌عنوان یک الگو عرضه کنیم و به بانک‌های دیگر نشان دهیم که سیستم خود بانک جامع پویا کاملاً قابلیت اجرایی دارد.

هدف اصلی پویا این است که در کنار مدرنیزه کردن خدمات بانکی، شعب بانکی ازنظر هزینه‌های عملیاتی، اقتصادی شوند.

 

در مقایسه با سیستم خود بانک جامع پویا یک شعبه بانکی در ایران به‌طور متوسط چقدر هزینه عملیاتی دارد؟

شرکت پویا سال گذشته با در نظر گرفتن نیروی انسانی، فضا و هزینه‌های عملیاتی یکی از پنج بانک اول ایران را موردبررسی قرار داد و به این نتیجه رسید که به‌صورت میانگین هزینه عملیاتی ماهانه یک شعبه در تهران 320 میلیون تومان است، اما با استفاده از یک شعبه مجهز به سیستم خود بانک جامع پویا که 90 درصد سرویس‌هایی معمول یک شعبه را ارائه می‌دهد با حضور یک نفر در دو شیفت کاری این رقم به 250 میلیون تومان صرفه‌جویی در ماه می‌رسد یعنی یک سیستم خود بانک جامع پویا به‌طور میانگین ماهیانه نزدیک 70 میلیون تومان هزینه دارد؛ اما این‌که سیستم خود بانک جامع پویا تا چه حد می‌تواند 90 درصد خدمات شعب سنتی را ارائه دهد به عوامل متعددی بستگی دارد که بزرگ‌ترین آن‌ها نرم‌افزارهای عملیاتی پشت‌صحنه است. ما در این سیستم که در بانک رفاه ظرف یک ماه آینده افتتاح می‌شود، نشان خواهیم داد که این سرویس‌ها قابل‌ارائه هستند و هدف ما این است که حداقل 90 درصد سرویس‌های بانکداری خرد را توسط سیستم خود بانک جامع پویا ارائه دهیم.

 

برنامه آتی شما برای سال جاری چیست؟

ما در سال جاری دو برنامه داریم که هر دو در حوزه امنیت است؛ یکی طراحی سامانه ضد تقلب و دیگری بحث امنیت سیستم‌های آنلاین و بانکداری در لحظه است که این قضیه ما را تا حدی نگران کرده و برای رفع نگرانی خودمان و سایر شرکت‌ها و ارگان‌ها، در حال طراحی سامانه‌هایی هستیم که یکی کاملاً نرم‌افزاری است و دیگری تلفیق نرم‌افزار و سخت‌افزار.

 

در مورد تاریخچه دانش‌بنیانی شرکت پویا توضیح بفرمایید؟

شما شرکت دانش‌بنیانی که تأسیس سال 1361 باشد پیدا نمی‌کنید و شرکت پویا در بین شرکت‌های دانش‌بنیان قدیمی‌ترین شرکت است. این قضیه یک پیام دارد. دانش‌بنیان بودن ما اتفاق جدیدی نیست. در سال‌های اخیر هر کاری کرده‌ایم ایده و پیاده‌سازی آن زاییده فکر متخصصان ایرانی خودمان بوده و از این بابت من خیلی خوشحالم.

نگرش دولتی غالباً این است که شرکت‌های دانش‌بنیان را شرکت‌های کوچک چندنفره می‌بینند که مبلغ کمی به آن‌ها کمک کنند، اما شرایط ما متفاوت است.

مر شرکت پویا با عمر جمهوری اسلامی تقریباً مساوی است. ما با 35 سال سابقه حضور در بازار و با چند صد نفر پرسنل، شرایطمان با شرکت‌های نوپا فرق دارد. کسانی که در بخش‌های اقتصادی و دولتی کشور فعالیت می‌کنند باید به سراغ شرکت‌هایی بروند که حداقل در عرصه ملی حرفی برای زدن داشته باشند.

اشتغال با شعار رخ نمی‌دهد. باید به‌صورت عملی آستین‌ها را بالا بزنند و از شرکت‌های نوآور حمایت کنند اما متأسفانه ما در 35 سال حضور در بازار شاهد بهبود وضعیت بازار نبوده‌ایم و وضعیت تولید ملی هرروز بحرانی‌تر می‌شود؛ بنابراین باید شرکت‌های خصوصی کوچک، متوسط و بزرگ تقویت شوند تا جان بگیرند و بتوانند در عرصه ملی و جهانی حرفی برای گفتن داشته باشند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.