راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

کارپوشه ملی ایرانیان چیست و چه خدماتی ارائه می‌کند؟

تقریباً یک ماه بعد از رونمایی از سایت و فرم درخواست اطلاعات، یکی دیگر از ابزارهای اجرای قانون دسترسی آزاد به اطلاعات رونمایی شد.

به گزارش همشهری، محمود واعظی وزیر ارتباطات در آخرین روزهای حضور خودش در این پست از سامانه کارپوشه ملی ایرانیان رونمایی کرد. بر این اساس از این به بعد هر شخص ایرانی یک صندوق پستی الکترونیک خواهد داشت که از طریق آن می‌تواند با نهاد دولتی ارتباط داشته و اسناد و مدارک و اطلاعات موردنیاز خود را از آن نهاد درخواست کند. آدرس اینترنتی این صندوق پستی الکترونیک هنوز مشخص نیست و به گفته رضا باقری‌اصل، معاون دولت الکترونیک وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات هفته آینده آدرس اینترنتی این سامانه مشخص می‌شود. او در گفت‌وگو با همشهری دلیل مشخص نشدن آدرس اینترنتی این سامانه هم‌زمان با روز افتتاح را انجام تعمیرات روی سایت عنوان کرد.

بر اساس قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات هر شخص ایرانی می‌تواند اطلاعات موردنیاز خود را از دستگاه‌های موردنظر درخواست کند؛ پاسخ به این درخواست نباید بیشتر از 10 روز طول بکشد و در صورت استنکاف از ارائه اطلاعات، متقاضیان می‌توانند به کمیسیونی که به همین منظور در وزارت ارشاد تشکیل شده است شکایت کنند. شیوه درخواست اطلاعات هم مشخص است. در قانون 4 شیوه پیش‌بینی شده است. به‌صورت برخط از طریق درگاه الکترونیک، پیشخوان دولت الکترونیک، پست یا مراجعه حضوری به واحد اطلاع‌رسانی مؤسسه درخواست‌شونده. فرم درخواست اطلاعات تقریباً یک ماه پیش رونمایی شد.

کارپوشه ملی ایرانیان هم در راستای اجرای دسترسی آزاد به اطلاعات ایجاد شده است؛ به این صورت که هر شخص ایرانی در این سامانه ثبت‌نام کرده و سپس به کارپوشه خود دسترسی پیدا می‌کند. با ایجاد کارپوشه ملی ایرانیان، بستری فراهم می‌شود تا در فاز اول، دستگاه‌های اجرایی بتوانند در کارپوشه هر فرد ایرانی، اسناد و مدارک را در اختیار مردم قرار دهند. همچنین مردم می‌توانند از کارپوشه خود، نتیجه خدماتی را که می‌خواهند از دستگاه‌ها بگیرند، شامل مجوزها، اسناد، مدارک و پیگیری آن‌ها را انجام دهند.

در این سامانه هر شخصی دارای یک کارپوشه الکترونیکی تحت عنوان ایران‌پوشه بوده و همه اقلام تحویل گرفتنی الکترونیکی خود شامل اعلان‌ها و ابلاغیه‌های دولتی و مکاتبات از تمام دستگاه‌های اجرایی و نهادهای عمومی را به‌صورت یکپارچه و اختصاصی دریافت کرده است و از هرجایی بدان دسترسی خواهند داشت.

از ویژگی‌های این سامانه، کاهش مراجعه حضوری مردم به دستگاه‌های اجرایی، نهادهای عمومی، تسریع در پاسخگویی به ارباب‌رجوع و تجمیع تمام اعلانات و مکاتبات دستگاه‌های اجرایی و نهادهای عمومی به اشخاص است. محمود واعظی، وزیر ارتباطات که این روزها گفته می‌شود در دولت دوازدهم به‌عنوان معاون اول رئیس‌جمهور فعالیت خواهد کرد درباره کارپوشه ایرانیان نیز توضیح داد: سامانه‌ای طراحی شده است که اکنون 80 میلیون نفر می‌توانند از آن استفاده کنند. امنیت این کارپوشه این‌طور است که اطلاعات تنها توسط دستگاه‌های دولتی به آن فرستاده می‌شود.

این کار همچنین در راستای حذف کاغذ از بوروکراسی انجام گرفته است. همچنین رضا باقری‌اصل – معاون دولت الکترونیک سازمان فناوری اطلاعات – با اشاره به سامانه دولت همراه و کارپوشه ملی ایرانیان در راستای یکپارچه‌سازی خدمات دولت، گفت: کارپوشه رابط بین دولت و مردم است و مردم تکیه‌گاه واحدی برای ارتباط با دولت پیدا کرده‌اند. در فاز اول کارپوشه رابطه یک‌سویه مردم با دولت فراهم شده و امیدواریم در فاز دوم که رابطه‌ای از طرف مردم به دولت برای ارسال سندهایشان است، به بهره‌برداری برسد.

عکس‌های مربوط به این رونمایی را از اینجا ببینید.

1 دیدگاه
  1. ناشناس می‌گوید

    آدرسش هنوز بعد از سه ماه معلوم نشده. بعد این قراره روشی باشه برای افزایش سرعت خدمت‌رسانی. روشنه که یک پروژه ملی دیگه با پول کلان برای بخور بخور تعریف شده و آخرش هم به هیچ جایی نرسیده

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.