راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

چرا مانیار این پتانسیل را دارد که بزرگ شود؟

تینا خورسند؛ ماهنامه عصر تراکنش / گزارش یک گفتگو با سارا سادات غفاریان، مونا مریدی، نیوشا جعفری ممتاز و رضا بدیعی هم‌بنیان‌گذاران استارت‌آپ مانیار در دفتر عصر تراکنش. بعدازظهر روز سه‌شنبه نوزدهم اردیبهشت‌ماه میزبان بچه‌های استارت‌آپ مانیار بودیم. گروهی چهارنفره که یک شبکه اجتماعی مبتنی بر پیام برای برقراری ارتباطات مالی در بستر موبایل به نام «مانیار» راه‌اندازی کرده‌اند. مانیار، برای این گروه چهارنفره همانند فرزندی است که تازه ماه‌های ابتدایی زندگی خود را آغاز کرده و باید در برابر خطرات کوچک و بزرگ از او مراقبت کنند. خطراتی چون ابهام ناشی از نامشخص بودن مسیر، خلأ ناشی از نبود قوانین و مقررات، مشکلات جذب سرمایه‌گذار و به‌ویژه حضور رقبا. همه و همه مانیار را تهدید می‌کنند؛ اما امید به راهی که در پیش رو دارند موجب شده تمام تلاش خود را برای بزرگ شدن مانیار به‌کارگیرند.

 

پیش از تولد مانیار

همه اعضای این گروه چهار نفره پیش از تولد مانیار کار ثابت و یا درآمدی به نسبت خوب داشته‌اند؛ اما هر چهار نفر کارهای قبلی را رها و خود را وقف مانیار کرده‌اند. این گروه معتقد است حضور تخصص‌ها و تجربیات مختلف در تیمشان به موفقیتشان کمک می‌کند.

سارا غفوریان می‌گوید: «ما در تیم خود اکثر تخصص‌های مورد نیاز را داریم، از سابقه کار استارتاپی گرفته و تجربیات خوب و بد آن تا تجربه تولید محتوا و کار تبلیغاتی و ما فکر می‌کنیم تیم ما نقطه قوت مانیار محسوب می‌شود.»

سارا به همراه «مونا مریدی» در رویداد «فین‌تک تریگاپ» که شرکت «فناپ» در اسفند سال 1394 برگزار کرد، شرکت و با همراهی 5 نفر دیگر (که بعدها به تدریج از گروه جدا شدند) ایده‌شان را پیاده کردند.

«تیم هفت نفره ما در آن رویداد به مقام دوم رسید؛ اما پس‌ازآن، پنج نفر از گروه جدا شدند و من به همراه خانم مریدی به‌صورت جدی‌تر به فکر پیاده‌سازی و اجرایی کردن ایده‌مان بودیم. خانم جعفری و آقای بدیعی نیز هنگامی‌که موضوع شکل‌گیری مانیار به‌صورت جدی‌تری مطرح شد به گروه ملحق شدند.»

 

مانیار چه‌کار می‌کند؟

مانیار با شعار «انتقال وجه امن به‌سادگی ارسال یک پیام» در بهمن‌ماه سال 1395 متولد شد. آن‌گونه که نیوشا جعفری ممتاز می‌گوید «مانیار بستری را برای کاربران خود فراهم می‌کند که به‌راحتی بتوانند پرداخت‌های جمعی خود را انجام دهند. ما در تک‌تک تعاملات مالی‌مان نیاز به گفتگو داریم. زنگ زدن و شماره کارت گرفتن از معمول‌ترین کارهایی است که ما در تعاملات مالی خود انجام می‌دهیم. شکل‌گیری مانیار بر یک پلتفرم پیام‌رسان باعث می‌شود همه این گفتگوها و تعاملات در یکجا انجام‌گرفته و کار را راحت‌تر کند.»

مانیار امکان انتخاب افراد از لیست مخاطبین را به کاربر می‌دهد و شما می‌توانید بدون نیاز به دانستن شماره کارت گیرنده وجه، به‌راحتی پول را برای شماره تلفن فرد ارسال کنید. برای مثال، یکی از ویژگی‌های مانیار «پرداخت دنگی» است. زمانی که می‌خواهید دنگ شام شب قبل یا سهم خود در یک سفر مشترک را به دوست خود که به‌اصطلاح «مادر خرج» بوده، پرداخت کنید، مانیار به شما کمک می‌کند و مبلغ کلی را به‌طور خودکار بین افراد تقسیم و پیام پرداخت دنگ را برای آن‌ها ارسال می‌کند و بدین طریق نیازی به تماس با افراد و یادآوری پرداخت دنگ نخواهد بود. طبیعی است که انتقال وجه نیز به همین سادگی می‌تواند در مانیار انجام شود.

 

مانیار در هفت ماهگی

حال از عمر مانیار هفت ماه می‌گذرد. گروه کار خود را به‌طورجدی از شهریور سال 95 آغاز کرد و دقیقاً از همان زمان اعضا از کار قبلی خود استعفا دادند و به‌صورت تمام‌وقت خود را وقف مانیار کردند و اواخر آذرماه سال گذشته و در رویداد الکامپ نیز نسخه اولیه مانیار را منتشر کرند. وقتی صحبت از حقوق و مزایا به میان می‌آید با پاسخی شبیه پاسخ سیف رئیس بانک مرکزی در پاسخ به دستاوردهای مالی برجام مواجه می‌شویم؛ «تقریباً هیچ». برای ما خیلی عجیب است که بیش از هشت ماه مگر می‌شود بدون حقوق کار کرد، ولی هنگامی‌که بیشتر توضیح می‌دهند و از سختی کار برایمان صحبت می‌کنند، قانع می‌شویم. از نحوه پشتیبانی شرکت فناپ سؤال می‌کنیم که غفوریان در پاسخ می‌گوید: «کل حمایت‌های مالی فناپ صرف توسعه، بازاریابی و تبلیغات مانیار می‌شود.»

ساعت کاری اعضای گروه نیز برایمان جالب است. اینکه بیشتر اوقات تا ساعت 8 و 9 شب در دفتر می‌مانند و حتی پس از رفتن به خانه نیز بازهم فکر مانیار آن‌ها را رها نمی‌کند و اغلب شب‌ها در خانه نیز کار می‌کنند.

 

در جستجوی سرمایه‌گذار برای مانیار

جذب سرمایه‌گذار یکی از چالش‌های اصلی پیش روی استارت‌آپ‌های نوپا است. مانیار نیز با این چالش مواجه است. آن‌طور که «مونا مریدی» می‌گوید همچنان مفهوم سرمایه‌گذاری خطرپذیر برای سرمایه‌گذران جا نیفتاده است و همین موضوع کار را با مشکلاتی مواجه می‌کند. از طرفی عدم شفافیت قوانین و مقررات در حوزه فین‌تک نیز موجب می‌شود دست‌ودل سرمایه‌گذاران برای حمایت از مانیار بلرزد. نکته قابل‌توجهی که در صحبت‌های بچه‌های مانیار به چشم می‌خورد این است که آن‌ها همه هم‌وغم‌شان را برای جذب سرمایه‌گذار به کار نگرفته‌اند. در همین راستا «نیوشا جعفری ممتاز» می‌گوید: «دو طرح کسب‌وکار برای ادامه مسیر در نظر گرفته‌ایم. یکی باوجود سرمایه‌گذار و یکی بدون وجود سرمایه‌گذار و برای هر یک از این دو مسیر نیز برنامه‌های خودمان را داریم ولی نمی‌توان کتمان کرد که باوجود سرمایه سرعتمان برای رسیدن به اهداف مانیار بیشتر خواهد شد.»

 

رقبا

مانیار هنوز به یک‌سالگی نرسیده، رقبایی را اطراف خود می‌بیند که شاید در نگاه اول یارای رقابت با آنان را نداشته باشد. رقبایی نه مثل گروه چهارنفره مانیار جوان و در رویای راه‌اندازی یک کسب‌وکار نوپا بلکه رقبایی در قامت بانک‌هایی بزرگ که پا در این مسیر نهاده‌اند و با سرمایه و پول‌های هنگفت در حال رقابت با مانیار در فضایی نابرابر هستند. رقبایی که خود را اولین اپلیکیشن حوزه پلتفرم‌های مالی اجتماعی می‌خوانند و به‌اندازه‌ای بزرگ هستند که کسی نرود ادعایشان را مورد راستی‌آزمایی قرار دهد. بااین‌حال برای زنده ماندن و بزرگ شدن باید تلاش کرد و عقب ننشست.

«رضا بدیعی» در این رابطه می‌گوید: «خب طبیعی است که رقابت کردن با بانک‌های بزرگ خیلی کار راحتی نیست و ما نگرانی‌های خودمان را داریم و برای آن برنامه‌ریزی می‌کنیم. ما بیش از آنکه به رقبایمان فکر کنیم به پیشرفت کار خود فکر می‌کنیم و این موضوع به این معنی نیست که رقبا را در نظر نگیریم. آن‌ها را رصد می‌کنیم ولی فکرمان را مشغول آن‌ها نمی‌کنیم.»

 

آیا مانیار می‌تواند بزرگ شود؟

بزرگ شدن مانیار مهم است. اگر گروه مانیار بتوانند راهی را که در پیش‌گرفته‌اند با موفقیت پشت سر بگذارند، این موفقیت را می‌توان موفقیت استارت‌آپ‌های جوان در حوزه فین‌تک دانست که علاوه بر مشکلات ناشی از عدم شفافیت قوانین و مقررات و مشکلات جذب سرمایه‌گذار باید در فضای رقابتی نابرابری با بانک‌هایی بزرگ به رقابت بپردازند که از لحاظ امکانات، سرمایه و قدرت بازاریابی و تبلیغات به‌هیچ‌وجه قابل‌مقایسه با یکدیگر نیستند. موفقیت مانیار در این مسیر می‌تواند جرئت و جسارت بیشتری به بنیان‌گذاران کسب‌وکارهای نوپا در حوزه فین‌تک برای به چالش کشیدن این فضای نابرابر دهد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.