راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

نقش رگولاتوری در رشد فناوری‌های نوین مالی

محسن زادمهر؛ مدیرعامل مانیکس / فین‌تک، نامی است که به فناوری‌های نوین مالی اطلاق می‌شود و چند سالی است با روند رو به رشد در جهان درحال‌توسعه است.

بر اساس تخمین Goldman Sachs، صنایع مالی باارزش ۴.۷ میلیارد دلار، در معرض خطر انقلاب فین‌تک‌ها هستند؛ یعنی فین‌تک‌ها دارای قدرتی عظیم می‌شوند تا بنیاد سرویس‌های مالی سنتی را متزلزل کنند و در جریان رقابت با کسب‌وکارهای مالی سنتی، خود را جایگزین کنند.

مانند سایر صنایع و خدمات، هدف فناوری‌های جدید مالی، ارائه خدمات بهتر، جذاب‌تر، جدیدتر و با هزینه کمتر به مشتریان بیشتر است. همگام با انقلاب خدمات مالی، انقلاب رگولاتوری‌ها را نیز خواهیم داشت. کشورهای پیش‌رو در این انقلاب به لحاظ تطبیق‌پذیری رگولاتوری‌ها، چین، آمریکا و انگلیس بوده‌اند. کشورهایی که به‌تبع رشد فناوری‌ها، با تغییر و یا ایجاد قوانین و مجوزها، به فین‌تک‌ها فرصت رشد و نفس کشیدن داده‌اند.

کشورهای پیشروی دیگر، هند، سوئیس، سنگاپور، ژاپن و آفریقای جنوبی بوده‌اند، دقیقاً کشورهایی که شاهد رشد و شکوفایی فین‌تک‌ها در آن‌ها هستیم. فناوری‌های مالی در کشورهایی که رگولاتوری آن‌ها حاضر به دست کشیدن از حمایت همه‌جانبه از بانک‌ها و فناوری‌های قدیمی نباشد، رشد نخواهد کرد.

کشورهای پیش‌رو در این مقوله، همواره تلاش کرده‌اند در کنار جلوگیری از سوءاستفاده‌های مالی، با شفاف‌سازی روش‌ها و یا وضع قوانین جدید، راه را برای توسعه فناوری‌های نوین باز نگه دارند.

ازجمله نمونه‌های موفق قانون‌گذاری جدید، ایجاد و ارائه مجوز بانک پرداخت در کشور هند است. تاکنون ۱۱ مجوز بانک پرداخت (Payment Bank) توسط بانک مرکزی هند صادر شده است. بانک پرداخت، علاوه بر امکان ارائه کیف پول، خدمات دیگری نیز ارائه می‌کند؛ اما به‌هیچ‌وجه در دسته‌بندی بانک‌های سنتی قرار نمی‌گیرد. به سپرده‌هایی که در بانک‌های پرداخت افتتاح می‌شود نیز مانند بانک‌های سنتی می‌تواند سود تعلق گیرد.

انگلیس با نیم میلیون دلار سرمایه‌گذاری در بخش فین‌تک سال ۲۰۱۴ (بیشتر از ۵۰٪ سرمایه‌گذاری این حوزه در کل اتحادیه اروپا) خود را به‌عنوان رهبر جهانی و هاب تکنولوژی‌های نوین مالی مطرح کرد و تا امروز با تلاش در امر توسعه و تسهیل ارائه خدمات مالی، پیشرو در این مسیر باقی مانده است.

رگولاتوری آمریکا نیز باوجود تمام تلاش‌ها، به دلایل زیر مشکلاتی برای رشد و توسعه فین‌تک‌ها ایجاد کرده است:

  • سیستم نظارتی ایالات‌متحده شامل بازیکنان مختلف در سطح فدرال و همچنین در هر ایالت است. این پیچیدگی نه‌تنها باعث می‌شود که محیط نظارتی ایالات‌متحده سخت‌تر باشد، بلکه باعث جلوگیری از پیشرفت یک فناوری نوین مالی است.
  • شفاف نبودن قوانین
  • عدم وجود سیاست نظارتی مدون

انگلیس، همواره نقش دولت در این زمینه را تسهیل راه و تشویق فعالان اعلام کرده است و به‌عنوان نمونه در سال ۲۰۱۵ امکانی به وجود آورد تا توسعه‌دهندگان فناوری‌های نوین مالی، بدون محدودیت‌های رگولاتوری، در یک فضای امن امکان ارائه خدمات و آزمودن سیستم‌های خود را داشته باشند.

ازجمله اقدامات دیگر ایجاد نهاد نظارتی (Payments Systems Regulator (PSR، در کنار FCA بوده است که هدف از تأسیس این نهاد را ایجاد یک RegTech تخصصی برای نیازمندی‌های این حوزه اعلام کرده است.

انگلیس در تلاش است تا با همکاری با گروه ۲۰ و IOSCO (سازمان بین‌المللی کمیسیون‌های اوراق بهادار) توافقنامه‌ها و چارچوب‌های جهانی را در این حوزه تدوین نماید. همچنین مقامات مالی انگلیس (FCA) خواهان ایجاد یک چارچوب بین‌المللی برای رگولاتوری فین‌تک‌ها شده است.

مسلماً هدف انگلیس از این مقوله، در کنار جلوگیری از ایجاد هرج‌ومرج در خدمات نوین، امکان گسترش راه‌کارهای نوین مالی خود در سرتاسر دنیا است.

امری که در صورت تحقق، باوجود ارزش مالی بالای این حوزه، سود کلانی را نصیب پیشروان بازار خواهد کرد. فرصتی که نباید هرگز ازنظر دور داشت؛ زیرا نه‌تنها باعث کارآفرینی و ایجاد اقلیم‌های جدید نوآوری در کشور می‌شود، می‌تواند به رشد اقتصادی و صادرات فناوری کشور نیز کمک کند.

منبع: کانال تلگرام مانیکس

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.