راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

در روز نخست نمایشگاه الکامپ چه گذشت؟

بیست‌وسومین نمایشگاه الکامپ، روز گذشته 30 تیرماه در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران، درهای خود را به روی بازدیدکنندگان گشود. باوجود گرمای تابستانی، استقبال مردم از این نمایشگاه زیاد بود به طوریکه خیابان‌‌های منتهی به نمایشگاه از همان ساعت اولیه بازگشایی به ترافیک سنگینی را تجربه کرد. در این رویداد، بیش از 800 شرکت داخلی و خارجی از 20 کشور جهان شرکت دارند که بخشی از آن‌ها علاوه بر غرفه‌های خود در سالن‌ها، محیطی در فضای باز نیز در نظر گرفته‌اند. از مسابقات اتومبیل‌رانی گرفته تا تجربه اسکی با عینک‌های واقعیت مجازی از جمله راهکارهای شرکت‌‌ها برای جلب توجه بازدیدکنندگان است، همه‌جا، پر است از جمعیتی که دور یک غرفه جمع شده‌اند و به دنبال کسب اطلاعات بیشتر هستند. غرفه‌های داخل سالن‌ها نیز با ظاهر متفاوت خود، نگاه‌های کنجکاو را به خود جلب می‌کنند. از سرما و برف قطبی در گرمای زمستان گرفته تا حضور ماشین‌های گران‌قیمت در کنار غرفه.

با یک نگاه می‌شود فهمید ترکیب شرکت‌کنندگان متنوع است. فعالان حوزه فناوری، مدیران ارشد شرکت‌ها و موسسه‌ها، دانشجویان علاقه‌مند و خانواده‌ها همراه با فرزندان خود، همه در این نمایشگاه حضور دارند. این نمایشگاه که یکی از بزرگ‌ترین رویدادهای حوزه فناوری در کشور محسوب می‌شود، تا دوم مردادماه، از ساعت 9 صبح تا 5 عصر به روی بازدیدکنندگان باز است.

 

شش هزار مترمربع نمایشگاه برای استارت‌آپ‌ها

امسال سومین سال متوالی است که استارت‌آپ‌ها با حمایت سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور در نمایشگاه حضور دارند. سالن‌های الکامپ‌استارز نمایشگاه به‌صورت اختصاصی به استارت‌آپ‌ها داده‌شده که با استقبال خوبی نیز روبه‌رو شده‌است. فعالیت پررونق استارت‌آپ‌ها در گفته‌های ابوالحسن فیروزآبادی، دبیر شورای عالی فضای مجازی بارز بود. آیین گشایش این نمایشگاه دیروز با حضور فیروزآبادی و ناصرعلی سعادت، رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور برگزار شد. فیروزآبادی پس از قیچی کردن یک روبان که در سالن 38 نمایشگاه به صورت نمایشی تعبیه شده بود، در جمع خبرنگاران گفت: «نمایشگاه امسال کمی متفاوت است.

پیشنهاد شده بود دو نمایشگاه الکامپ و تلکامپ با یکدیگر ادغام شوند. بااینکه فاصله این نمایشگاه با نمایشگاه قبلی هفت ماه است، اما استقبال بسیار خوبی به‌عمل‌آمده، به‌طوری‌که 70 درصد سطح زیربنای غرفه‌ها افزایش پیداکرده است. این افزایش یک جهش محسوب می‌شود که نشان از این دارد که ما در فضای مجازی و ICT کشور باید منتظر تحولات خوب و مثبتی باشیم.»

فیروزآبادی در ادامه سخنان خود درباره وضعیت استارت‌آپ‌های کشور توضیح داد: «حضور فعال استارت‌آپ‌ها در نمایشگاه الکامپ سال گذشته تأثیر بسیار خوبی بر جایگاه استارت‌آپ‌ها در کشور داشت. امسال نیز طبق گزارش‌ها از بین 34 هزار مترمربع، فضای کل نمایشگاه، شش هزار مترمربع آن، صرفاً به استارت‌آپ‌ها اختصاص دارد. این در حالی است که استارت‌آپ‌ها همچنان درخواست فضای بیشتر دارند.»

دبیر شورای عالی فضای مجازی پس از اعلام اینکه بیش از هزار استارت‌آپ در کشور وجود دارد، گفت: «روند استارت‌آپ‌ها در کشور، در حال تکمیل زنجیره خود است. چراکه این کسب‌وکارهای نوپا در فضای خود نیاز به صندوق، حامی و سرمایه‌گذار دارند. آن‌ها تلاش دارند جای خود را در اقتصاد کشور پیدا کنند و به جایگاه پایداری دست یابند. حمایت از استارت‌آپ‌ها یکی از مهم‌ترین اقداماتی است که در برنامه شورای عالی فضای مجازی هم وجود دارد.»

اما برنامه‌های دولت برای استارت‌آپ‌ها چیست؟ فیروزآبادی توضیح داد: «روند اقتصاد جهانی هم به سمت اقتصاد دانایی‌‌محور مبتنی بر استارت‌آپ‌ها درحرکت است و این گروه می‌توانند ظرفیت‌ها را به‌ویژه در حوزه ICT، اجرایی و عملیاتی کنند. در حال حاضر ما در رده‌بندی‌های جهانی، جایگاه نامناسبی داریم. دولت باید تلاش کند جایگاه فعلی خود را بهبود ببخشد.»

 

افتتاح فاز سوم شبکه ملی اطلاعات در الکامپ

بااین‌همه، استارت‌آپ‌ها تنها موضوع موردبحث دبیر شورای عالی فضای مجازی نبودند. فاز سوم شبکه ملی اطلاعات قرار است روز یکشنبه در نمایشگاه الکامپ افتتاح شود و همین مسئله توجه بسیاری را به خود جلب کرده است.

فیروزآبادی درباره افتتاح این فاز و نقش شورای عالی فضای مجازی در این زمینه گفت: «شورای عالی فضای مجازی، الزامات شبکه ملی اطلاعات را تصویب کرده و وظایف بیش از 30 سازمان مشخص شده است. همچنین اخیراً برای هر سازمان، جلسات توجیهی نیز در مرکز ملی فضای مجازی برگزارشده که امیدوار هستیم نتیجه‌بخش باشد. براساس الزامات تعیین‌شده، شبکه ملی اطلاعات به‌صورت فازبندی شده درحال‌توسعه است و در این فاز بحث ایمن‌سازی شبکه موردتوجه قرارگرفته است.»

دبیر شورای عالی فضای مجازی کشور در انتهای سخنان خود درباره سند نظام پیشگیری از حوادث سایبری نیز گفت: «با توجه به حوادث زیادی که برای شهروندان، سازمان‌ها و نهادها اتفاق افتاده است، سندی برای پیشگیری از این نوع حوادث تدوین‌شده که به‌زودی در شورای عالی فضای مجازی مطرح می‌شود.»

نخستین همایش رسمی الکامپ نیز با عنوان «آینده اقتصاد فناوری اطلاعات» یکم مردادماه در حاشیه نمایشگاه برگزار می‌شود و قرار است مدیران ارشد وزارت ارتباطات و مدیران عامل شرکت‌های بزرگ فاوای کشور، درباره آینده هشت محور تجارت الکترونیکی، اینترنت، اپلیکیشن، استارت‌آپ، اپراتورها، کلان‌داده، امنیت و شبکه، بحث و تبادل‌نظر کنند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.