راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

نگاهی به استراتژی‌های پرداخت الکترونیک سداد

شرکت پرداخت الکترونیک سداد یکی از 12 شرکت PSP دارای مجوز شاپرک است که بر سه حوزه اصلی پرداخت الکترونیکی، تولید نرم‌افزارهای پرداخت و پشتیبانی ابزارهای پرداخت تمرکز دارد. این شرکت با هدف ارائه خدمات در حوزه پرداخت الکترونیکی در تیرماه سال ۱۳۹۳ فعالیت خود را به شکل مستقل از شرکت داده‌ورزی سداد آغاز کرد.

شرکت پرداخت الکترونیک سداد با هدف رونمایی از اپلیکیشن «ایوا» و با طراحی متفاوتی که در غرفه‌اش ایجاد کرده بود در بیست و دومین نمایشگاه الکامپ، دور پیشین، حضور پیدا کرد که این متفاوت بودن برای جذب مخاطب برای ارتباط برقرار کردن با اپلیکیشن ایوا بود. این شرکت امسال نیز با غرفه‌ای متفاوت از غرفه‌های دیگر در نمایشگاه امسال حضور دارد. ازاین‌رو به سراغ مدیرعامل شرکت پرداخت الکترونیک سداد رفتیم تا دربارهٔ طراحی غرفه‌شان و هدفی که امسال برای حضور در نمایشگاه داشته‌اند برایمان بگوید.

 

دلیل حضورتان در نمایشگاه الکامپ چیست؟

شرکت پرداخت الکترونیک سداد در سال گذشته با هدف ارائه اپلیکیشن پرداخت به نام «ایوا» در نمایشگاه الکامپ شرکت کرد و امسال هدف اصلی ما از شرکت در بیست‌وسومین نمایشگاه الکامپ در کنار ارائه محصولات جدیدی مانند SDK پرداخت، نسخه جدید ایوا، نسخه جدید اپلیکیشن پالس و ربات فروشگاه‌ساز، حضور در جمع هلدینگ سداد به‌عنوان یکی از هلدینگ‌های بزرگ شبکه بانکی و ارائه خدمات پرداخت بوده است.

 

در نسخه جدید اپلیکیشن ایوا چه تغییراتی ایجاد شده است؟

سال گذشته نسخه اولیه اپلیکیشن ایوا را به نمایشگاه رساندیم و بعد از نمایشگاه سعی کردیم تا زیرساخت‌های فنی ایوا را بهبود بخشیم و خوشبختانه در نسخه جدید ایوا دو قابلیت جدید به آن اضافه شده است که شامل پرداخت عوارض خروج از کشور و پرداخت قبوض جریمه با مشاهده لیست جرائم است. در هفته‌های آینده قابلیت کارت به کارت را هم به این اپلیکیشن اضافه خواهیم کرد و SDK پرداختمان را هم در نمایشگاه رونمایی کردیم تا مشتریان بتوانند از این SDK استفاده کنند و پرداخت درون برنامه‌ای داشته باشند.

 

چه تغییراتی در نسخه جدید اپلیکیشن پالس ایجاد شده است؟

در نسخه جدید اپلیکیشن پالس یکسری قابلیت‌ها مانند ارائه خدمات و ارائه سرویس‌های رفع مغایرت برای مشتریان ایجاد شده است و سعی شده است تا علاوه بر سرویس‌های گذشته‌ای که روی رفع مغایرت وجود داشت، یکسری امکانات گزارش‌گیری جدید روی این اپلیکیشن اضافه شود و در نسخهٔ بعدی هم قابلیت باشگاهمان را به پالس اضافه خواهیم کرد.

 

با توجه به اینکه سال گذشته تأکید زیادی روی بحث تعامل اجتماعی ایوا داشتید، در نسخه جدید این رویکرد حفظ شده است؟

نمی‌توانیم بگوییم که تمرکزمان را بیش از قبل روی بحث تعامل اجتماعی گذاشته‌ایم. جمع‌بندی مجموعه پرداخت الکترونیک سداد این بوده است که نقطه برتری ما قسمت پرداخت است. ابتدا باید با استفاده از قابلیت‌های پرداخت بتوانیم مشتریان را جذب کنیم و بعد به‌عنوان یک خدمت ارزش‌افزوده خدمات شبکه‌های اجتماعی و مبتنی بر تعاملات اجتماعی را به مشتریان ارائه کنیم؛ چون بر اساس تجربه‌ای که در سال گذشته به وجود آمد، صرف قابلیت‌های تعاملات اجتماعی شاید نقطه برتری نباشد که بتواند به ما در جهت جذب مشتری کمک کند و از این قابلیت‌ها بیشتر باید در جهت نگهداشت مشتری استفاده کرد و در مراحل بعدی شاید بشود از این محل، جذب مشتری داشته باشیم. ما بیشتر تمرکزمان را در 7 ماهه گذشته روی قابلیت‌های پرداختی و تجربه کاربری اپلیکیشن ایوا گذاشته‌ایم.

 

با توجه به اینکه بانک ملی هم از پروژه‌ای مانند «بله» حمایت کرده است و هم پروژه‌ای تحت عنوان «ایوا»، آیا این هم‌زمانی تداخل و یا تضاد منافع ایجاد نمی‌کند؟

قطعاً اگر هر دو اپلیکیشن روی تعاملات اجتماعی تمرکز داشته باشند، حتماً یک هم‌افزایی هم وجود خواهد داشت. در هر دو این اپلیکیشن‌ها، تعاملات اجتماعی به‌عنوان خدمت ثانویه در نظر گرفته شده است و هر کدام از آن‌ها روی خدمت دیگری تمرکز دارند. اپلیکیشن ایوا روی خدمت پرداخت و اپلیکیشن بله روی خدمات بانکی. نقطه اتصال این دو اپلیکیشن تعاملات اجتماعی است که در حال حاضر هر کدام از آن‌ها این قابلیت را به‌صورت مجزا دارند که در ادامه سعی می‌کنیم تا هم‌افزایی را بین این دو ایجاد کنیم.

 

آیا پرداخت الکترونیک سداد برنامه‌ای دارد تا به بانک‌هایی غیر از بانک ملی هم سرویس ‌دهد؟

بله؛ شرکت پرداخت الکترونیک سداد در حال حاضر فقط به بانک ملی سرویس می‌دهد گرچه به‌طور جسته‌وگریخته دستگاه‌های کارت‌خوانی را هم روی بانک‌های دیگر نصب کرده است اما به شکل گسترده این شرکت درصدد است تا با بانک‌های دیگری هم مذاکراتی را انجام دهد و در مناقصاتی که بانک‌ها ایجاد می‌کنند، شرکت کند تا بتواند در آینده نزدیک از شبکه خدمت‌رسانی گسترده‌ای که در کل کشور وجود دارد جهت سرویس‌دهی به بانک‌های دیگر استفاده کند.

 

آیا در سال 96 شاهد این موضوع خواهیم بود یا خیر؟

با توجه به اینکه نام شرکت پرداخت الکترونیک سداد با نام بانک ملی عجین شده است، کمی سرویس‌دهی این شرکت به سایر بانک‌ها با چالش مواجه است چراکه جلب اعتماد سایر بانک‌ها فرایند نسبتاً طولانی را برای ما خواهد داشت ولی امیدواریم تا پایان سال 96 بتوانیم به یک بانک دیگر هم سرویس دهیم.

 

بین درگاه پرداخت اینترنتی، درگاه پرداخت موبایلی و کارت‌خوان فروشگاهی، اولویت و یا تمرکز پرداخت الکترونیک سداد روی کدام است؟

دستگاه کارت‌خوان به‌عنوان لاین اصلی کسب‌وکار همهٔ شرکت‌های پرداخت جایگاه خودش را به‌عنوان یک سرویس سنتی دارد و خواهد داشت ولی نوآوری و تغییرات در دستگاه کارت‌خوان کم و کند است و هزینه اولیه گسترش آن هم نسبت به دو درگاه دیگر بیشتر است.

درگاه پرداخت اینترنتی سرویس جدیدتری است که توسط شرکت‌های پرداخت ارائه می‌شود که شرکت ما سهم قابل قبولی را در این حوزه در سطح کشور دارد و جزو برنامه‌های ما است که این سهم را افزایش دهیم. دربارهٔ درگاه پرداخت موبایلی هم باید بگویم که با رونمایی از SDK شرکتمان، سعی داریم تا با توجه به روند روبه‌رشد اپلیکیشن‌هایی که قابلیت پرداخت در آن‌ها موردنیاز است در این بازار هم نقش‌آفرینی کنیم. به‌طور خلاصه اگر بخواهم بگویم تمرکز شرکت سداد در سال جاری و سال‌های بعد قطعاً روی پرداخت‌های غیرحضوری مبتنی بر درگاه پرداخت اینترنتی و درگاه پرداخت موبایلی خواهد بود و در کنار این‌ها به شکل سنتی دستگاه کارت‌خوان را هم ادامه خواهیم داد.

 

در حوزه کارت‌خوان‌های موبایلی چه برنامه‌ای دارید؟

ما نسخه اولیه دستگاه کارت‌خوان موبایلی‌مان را آماده کرده‌ایم و در نمایشگاه از آن رونمایی خواهیم کرد و در ادامه سعی خواهیم کرد تا نسخه نرم‌افزاری آن را کامل‌تر کنیم.

 

شرکت پرداخت الکترونیک سداد پارسال هم به یک شکل متفاوت در نمایشگاه حضور داشت؛ کمی درباره غرفه برایمان بگویید.

همکاران روابط عمومی ما سعی کردند تا امسال هم حضور متفاوتی را برای هلدینگ سداد ایجاد کنند و ایده‌پردازی‌های خوبی هم در این زمینه شد با نگاه به اینکه تفاوتی از نظر حسی و بصری نسبت به غرفه‌های دیگر ایجاد شود و بتوانیم در چله تابستان، زمستان را پیشنهاد دهیم. همان‌طور که ما سعی می‌کنیم تا خدمات متفاوتی را ارائه کنیم، سعی خواهیم کرد تا در سال‌های متعددی که در نمایشگاه شرکت می‌کنیم حضوری متفاوت داشته باشیم و هلدینگ سداد هم با همین نگاه در کنار شرکت پرداخت الکترونیک سداد در نمایشگاه حضور پیدا کرد.

 

دلیل حضورتان در نمایشگاه مشتری نهایی‌تان است یا کسب‌وکارها؟

نظر شخصی ما این است که نمایشگاه الکامپ محیط خوبی است برای ارتباط گرفتن با مشتری نهایی؛ اگرچه امکان تبادل‌نظر بین شرکت‌ها را هم فراهم می‌کند اما نظر من این است که همواره حضورمان در نمایشگاه به دلیل جذب مشتری نهایی بوده است و به‌عنوان یک هدف جانبی ارتباط گرفتن با شرکت‌ها و مخصوصاً در شرایط زمانی فعلی ارتباط با شرکت‌های نوپا که نیاز به خدمات پرداخت دارند را در دستور کار خود قرار داده‌ایم.

 

نگاه پرداخت الکترونیک سداد به استارت‌آپ‌های نوپای فین‌تکی چیست؟

علاقه داریم تا به کسب‌وکارهای نوپایی که در حوزه خدمت‌رسانی فعالیت می‌کنند و روش‌های جدید خدمت‌رسانی را به مردم ارائه می‌دهند، کمک کنیم و سعی داریم تا خدمات جدید و راحت‌تری را به آن‌ها ارائه دهیم اما معتقد هستم که برخی از این استارت‌آپ‌ها به علت نقص در قانون‌گذاری و شفاف نبودن قانون شکل‌گرفته‌اند و عملاً خدمات جدیدی که شرکت‌های پرداخت قادر به ارائه آن‌ها نباشند را به مردم ارائه نمی‌دهند به علت اینکه شرکت‌های پرداخت در ارائه برخی از سرویس‌هایی که قانون دربارهٔ آن‌ها مسکوت است، احتیاط می‌کنند این است که شرکت‌های کوچک‌تری که ضریب ریسک‌پذیری آن‌ها نسبت به شرکت‌های پرداخت بیشتر است تشکیل شده‌اند که این خدمات را به مشتریان ارائه می‌دهند و به نظرم اگر قانون‌گذاری بتواند مرزهای قانون را بهتر ترسیم کند، شرکت‌های پرداخت هم می‌توانند نوآوری داشته باشند و خدمات جدیدی را به مشتریان ارائه دهند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.