راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

همه تفاوت‌های الکامپ بیست و سوم با دوره‌های پیشین؛ آیا الکامپ به هاب فناوری ایران تبدیل می‌شود؟

ناصر علی سعادت رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور به همراه باقر بحری عضو هیئت‌مدیره سازمان نظام صنفی رایانه‌ای و مدیر اجرایی الکامپ روز دوشنبه 22ام تیرماه در نشستی که با رسانه‌ها داشتند، قول دادند که نمایشگاه الکامپ امسال متفاوت‌تر و درعین‌حال بهتر از همه 22 دوره قبلی‌اش برگزار شود. هرچند باید نمایشگاه تمام شود که بتوان به‌خوبی عملکرد سازمان نظام صنفی و رایانه‌ای کشور در برگزاری این نمایشگاه را مورد ارزیابی قرار داد اما آمار و ارقامی که در نشست با رسانه‌ها مطرح شد حاکی از تلاش زیاد این مجموعه برای هر چه‌بهتر برگزار کردن نمایشگاه است. در این گزارش به مواردی می‌پردازیم که می‌توان آن را جزو ویژگی‌های الکامپ امسال دانست.

 

مهاجرت از پاییز به زمستان

مهم‌ترین تفاوت نمایشگاه امسال با سال گذشته این است که الکامپ به‌جای پاییز در تابستان برگزار می‌شود. به گفته سعادت «هم‌زمان با الکامپ هیچ نمایشگاه دیگری برگزار نمی‌شود و این موضوع دست ما را برای برآورده کردن بسیاری از خواسته‌های صنف باز گذاشته است.» البته تغییر زمان برگزاری الکامپ برای سازمان نظام صنفی و رایانه‌ای کم‌هزینه هم نبوده و کوتاه شدن فاصله بین دو دوره الکامپ 22 و 23 مشکلاتی را به وجود آورده است. در همین زمینه سعادت اظهار داشت: «تغییر تاریخ الکامپ، سبب شد فاصله بین دوره الکامپ 22 و 23 کوتاه شود و فرصت کافی برای برنامه‌ریزی و اجرا نداشته باشیم. به‌ویژه برخی شرکت‌های خارجی که سالانه برنامه‌ریزی می‌کنند، عملاً امکان حضور در این دوره را نیافتند؛ اما نتیجه کار نشان می‌دهد مزایای تغییر تاریخ بیشتر از زیان آن بوده است.»

 

بزرگ‌ترین الکامپ تاریخ ازنظر وسعت

رئیس سازمان نظام صنفی و رایانه‌ای در حین صحبت‌هایش به اختصاص کل فضای نمایشگاه به الکامپ اشاره کرد. وی با اشاره به اینکه به در سال جاری بیش از 70 درصد به لحاظ فضا رشد داشته‌ایم افزود: «سال گذشته الکامپ در 18 هزار مترمربع فضای نمایشگاهی برگزار شد. این در حالی است که فضای مفید امسال به 34 هزار مترمربع رسیده است و کل فضای تحت پوشش 60 هزار مترمربع است که در تاریخ الکامپ بی‌سابقه است.» وی درباره این‌که چرا الکامپ به شهر آفتاب منتقل نمی‌شود نیز گفت: «کل فضای سرپوشیده شهر آفتاب 12 هزار مترمربع است ولی متراژ نمایشگاه الکامپ چند برابر آن است.»

 

برنامه ویژه برای استارت‌آپ‌ها

امسال بزرگ‌ترین سالن نمایشگاه یعنی سالن‌های 8 و 9 در اختیار استارت‌آپ‌ها قرارگرفته است. باقر بحری مدیر اجرایی نمایشگاه در همین رابطه گفت: «100 استارت‌آپ متقاضی غرفه 12 متری بودند که خواسته آن‌ها برآورده شد و علاوه بر آن 250 استارت‌آپ در قالب یک استند در نمایشگاه حضور دارند.» وی همچنین خبر از تدارک ویژه‌ای برای استارت‌آپ‌ها داد که می‌تواند برای فعالان این حوزه بسیار جذاب باشد.

«در الکام استارز سه بخش در نظر گرفته‌شده است. بخش اول افراد باسابقه در حوزه کسب‌وکارهای نوین به‌عنوان مربی (Mentor) حضور دارند و استارت‌آپ‌ها می‌توانند از تجربیات این افراد استفاده کنند. در بخش دوم مسابقه‌ای مانند سال گذشته میان استارت‌آپ‌ها برگزارشده و به بهترین طرح‌ها جایزه داده می‌شود. یک بخش VIP  هم در نظر گرفته‌شده که افراد مؤثر از سوی سرمایه‌گذاران خطرپذیر در این بخش حضورداشته و برای سرمایه‌گذاری در استارت‌آپ‌ها مذاکره می‌کنند. همچنین با مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی مذاکره شده و قرار است این سازمان با همراهی رایتل، روی 20 تا 30 استارت‌آپ حاضر در نمایشگاه سرمایه‌گذاری کنند.»

 

افتتاح فاز سوم شبکه ملی اطلاعات در الکامپ

سعادت رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای در بخش دیگری از این نشست با بیان این‌که قرار است فاز نهایی شبکه ملی اطلاعات در نمایشگاه الکامپ رونمایی شود گفت: «یکی از مهم‌ترین دستاوردهای دولت یازدهم شبکه ملی اطلاعات است و مهم‌ترین فاز این شبکه روز سوم الکامپ (یکشنبه) با حضور وزیر ارتباطات در سالن دولت الکترونیکی رونمایی می‌شود.»

 

عدم برگزاری افتتاحیه

یکی از خسته‌کننده‌ترین مراسم‌هایی که می‌شود در یک نمایشگاه مشاهده کرد برگزاری مراسم افتتاحیه و اختتامیه است که معمولاً با صحبت‌های تکراری مسئولین و مقامات دولتی همراه است. یکی از مفیدترین کارهای برگزارکنندگان الکامپ، تبدیل مراسم افتتاحیه به «بریدن یک روبان» است. سعادت در این زمینه اظهار داشت: «با توجه به این‌که شرکت‌ها معمولاً در روز اول درگیر ساماندهی غرفه خود هستند، تصمیم گرفتیم مراسم افتتاحیه تنها در حد بریدن روبان باشد؛ اما در روز آخر مراسم اختتامیه برگزار خواهد شد».

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.