پایگاه خبری راه پرداخت دارای مجوز به شماره ۷۴۵۷۲ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بخشی از «شبکه عصر تراکنش» است. راه پرداخت فعالیت خود را از دوم اردیبهشتماه ۱۳۹۰ شروع کرده و اکنون پرمخاطبترین رسانه ایران در زمینه فناوریهای مالی، بانکداری و پرداخت و استارتآپهای فینتک است.
با پنج روند برتر بانکداری و فینتک سال آشنا شوید
درک کورکوران (Derek Corcoran)؛ Avoka / پیشبینیها در سال 2017 نشان میدهد که صنعت بانکداری، با شدت و شتاب بیشتری، در مسیر تغییر و تحولات دیجیتال به کارش ادامه خواهد داد. در ادامه 5 روند برتر در حوزه بانکداری و فناوریهای مالی سال و نحوه برخورد بانکها با این روندها را به شما معرفی میکنیم.
رقابتهای فینتک بر تغییرات صنعت بانکداری تأثیرگذار خواهد بود
رقابتهای بسیاری میان شرکتهای فینتک و بانکها در حوزههای پرداختهای فردبهفرد، وامدهی، پسانداز و سرمایهگذاری وجود دارد.
این وسط حقیقتی وجود دارد و آن اینکه 33 درصد افراد میلنیال بر این باورند که تا پنج سال آینده، برای انجام کارهایشان هیچ نیازی به بانک ندارند. از طرف دیگر 75 درصد این افراد ترجیح میدهند که پیشنهادهای مالیشان را به جای بانکهای سنتی، از جایی مانند گوگل و آمازون دریافت کنند.
اینها همان حقیقتهای تلخی برای بانکها هستند که واقعا نگرانکننده هستند. بانکها هم برای اینکه همچنان در میدان رقابت حضور داشته باشند، باید بتوانند خدمات و تجربه مشتری بهمراتب بهتری نسبت به دیگر رقبایشان، هم بانکها و هم شرکتهای فینتک، ارائه دهند.
ادامه جابجایی از شعب به سمت کانالهای دیجیتال
نسل میلنیال باعث تغییر و جابجایی خدمات بانکی از درون شعب به سمت کانالهای دیجیتال شدهاند و پیشبینی ما بر این است که این تغییر و جابجایی همچنان در سال 2017 هم ادامه دارد.
Financial Brand اخیرا اعلام کرده است که بانکها، 22 درصد بودجه و سرمایهشان را صرف بهینهسازی کانالهای دیجیتالیشان میکنند. البته هزینه اصلی بانکها قبل از هرچیزی، صرف سیستم کربنکینگشان میشود.
پس اگر بانکی، بخش عظیمی از بودجه سال 2017 خود را به ارائه تجربیات دیجیتالش اختصاص ندهد، بهتر است روشهای کسبوکارشان را بازبینی کنند.
بانکداری باز مورد استقبال بیشتری قرار میگیرد
بانکها بهخاطر حفظ قوانین سفتوسخت حریم مشتری و همینطور جرائمی که بابت نقض این قوانین پرداخت میکنند، معمولا رقبت زیادی برای ادغام سیستمهایشان با نرمافزارها و پلتفرمهای Third party نداشتند.
با اینحال، 69 درصد بانکها اکنون بانکداری باز را بیشتر به چشم یک فرصت میبینند تا تهدید و پلتفرمهایی مانند Avoka Transact و Avoka Exchange، به بانک شما این امکان را میدهد تا با راهکارهای دیجیتال 30 پارتنر دیگر ادغام شود.
خدمت به مشتری مهمترین عامل تمایز میان بانکها است
افزایش تعداد بانکهای سنتی و همینطور شرکتهای تخصصی فینتک باعث شده تا مصرفکنندگان حق انتخابهای بیشتری برای دریافت سرویسها و خدمات مالی داشته باشند.
بانکها برای اینکه بتوانند در این بازار شلوغ، همچنان سرپا بایستند، مجبورند روی تجربه مشتریشان وقت و سرمایهگذاری بیشتری کنند.
بر اساس تحقیقات گارتنر، 89 درصد سازمانها قبل از هرچیزی، روی تجربه مشتری با یکدیگر رقابت میکنند. پس نتیجه میگیریم بانکهایی که میخواهند سهم بازار بیشتری بهدست آورند، بهتر است تمرکزشان را بهجای محصول سرویس خود قرار دهند.
اینترنت اشیا تأکید بسیاری روی تجربههای دیجیتال میگذارد
شاید هنوز خیلی از مصرفکنندگان تمایل چندانی به بازکردن حساب از طریق یخچال خود نداشته باشند؛ اما با توسعه و گسترش اینترنت اشیا (IoT)، بانکها باید بتوانند امکان بارکردن حساب را در هر زمان و مکان و از طریق هر دستگاهی که قابلیت اتصال به اینترنت دارد، فراهم کنند.
شرکتهای IoT بسیاری تمرکز خودشان را روی بهبود و ارائه تجربه کاربری بهتر به مشتریان از طریق دستگاههای مختلف قرار دادهاند. بهتر است بدانید که اگر بانک شما برنامهای برای فرایندهای دیجیتال آمنیچنل (Omnivhannel) ندارد، همین حالا هم از دیگر رقبایش عقاب مانده است.
منبع: Avoka