راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

تعریفی از کارت‌های پیش‌پرداخت و معرفی ویژگی‌ها و محدودیت‌های آن

ریحانه لواف؛ Payment24 / هرچند کارت‌های بانکی ظاهراً یک قطعه پلاستیکی به نظر می‌رسند، اما در عمل بسیار فراتر از آن بوده و امروزه به یک ابزار محبوب مدیریت پول تبدیل شده‌اند. در ادامه می‌خواهیم کارت پیش‌پرداخت را به شما معرفی کنیم و از کاربردها و ویژگی‌های آن بگوییم.

 

تعریف کارت پیش‌پرداخت

کارت‌های از پیش‌پرداخت شده یکی از انواع کارت‌های بانکی است که به شما امکان انجام معاملات را می‌دهد. این کارت‌ها را می‌توان در هر موقعیتی که شبکه پرداخت آن وجود دارد، استفاده کرد و از اعتبار بالایی هم برخوردار هستند.

استفاده از این روش پرداخت به‌مراتب ساده‌تر و امن‌تر از پرداخت نقدی است. یکی از رایج‌ترین انواع این کارت‌ها در ایران، کارت‌های هدیه است. کارت‌های هدیه بین‌المللی نیز مانند آمازون، گوگل پلی، آیتونز و… از دیگر انواع کارت‌های پیش‌پرداخت هستند.

وقتی یکی از این کارت‌ها را از بانک، توسط شخص یا موسسه‌ای دریافت می‌کنید، درواقع یک حساب موقت در بانک مبدأ باز می‌شود.

برخلاف سایر کارت‌های بانکی که مستقیماً به حساب اصلی شما متصل است، کارت‌های پیش‌پرداخت از اعتبار اولیه‌ای که برای آن‌ها در نظر گرفته شده، استفاده می‌کنند. البته تنوع این کارت‌ها زیاد بوده و برخی از آن‌ها امکان دسترسی به حساب اصلی را نیز فراهم می‌کنند.

 

کاربرد کارت‌های پیش‌پرداخت

کارت‌های پیش‌پرداخت مناسب تمام افراد است. چه حساب بانکی داشته باشند، چه نداشته باشند.

طبق آمار منتشرشده در سال ۲۰۱۵، در ایالت متحده آمریکا حدود ۹ میلیون خانم خانه‌دار، حساب بانکی نداشته‌اند و کارت‌های پیش‌پرداخت، راه‌حل مناسبی برای چنین افرادی است که به حساب‌های بانکی دسترسی نداشته و درعین‌حال نیازمند کارت بانکی هستند.

این کارت‌ها به کسانی که حساب بانکی دارند نیز کمک می‌کنند تا میزان مشخصی از بودجه خود را خرج کرده و نگران برداشت اضافی از حساب اصلی خود نباشند. همچنین برای افرادی با درآمد ثابت، نوجوانانی که خرجی دریافت می‌کنند و مسافران خارج از کشور مناسب است.

البته کارت‌های پیش‌پرداخت در مقایسه با سایر کارت‌های بانکی، محدودیت‌های عمده‌ای هم دارند.

با وجود سیستم آنلاین برای این کارت‌ها، در بسیاری از موارد، فقدان سیستم بانکی استاندارد برای انجام برخی عملیات مانند مسدود کردن یا شارژ مجدد این کارت‌ها احساس شده و بر اعتبار مشتری تأثیر سو می‌گذارد.

ویژگی‌های کارت‌های پیش‌پرداخت

کارت‌های پیش‌پرداخت از تنوع بالایی برخوردار هستند؛ اما برخی ویژگی‌های زیر معمولاً در بین این کارت‌ها بیشتر رایج است:

 

قابلیت شارژ مجدد

معمولاً از راه‌های متعددی می‌توانید کارت خود را شارژ کنید؛ ازجمله ایجاد یک سپرده مستقیم، واریز وجه توسط اشخاص حقیقی یا حقوقی یا واریز از طریق دستگاه‌های خودپرداز. در بعضی کارت‌ها نیز می‌توان از خدمات بانکداری الکترونیکی و همراه بانک هم بهره برد.

 

دسترسی به دستگاه‌های خودپرداز

برخی کارت‌های پیش‌پرداخت به شبکه شتاب متصل بوده و گروهی از آن‌ها صرفاً در دستگاه‌های خودپرداز بانک صادرکننده کارت، معتبر هستند.

 

کارمزد

ممکن است برای فعال‌سازی کارت، انتقال وجه، برخی تراکنش‌ها یا استفاده از سایر دستگاه‌های خودپرداز، مبلغی به‌عنوان کارمزد از موجودی شما کم شود.

 

محدودیت مبلغ

بعضی کارت‌ها مبلغ قابل شارژ، دریافتی یا خرج کردن شما را در طی مدت مشخص، مثلاً روزانه یا ماهانه، محدود می‌کنند.

 

ضمانت بازگشت سرمایه

ممکن است کارت‌های قابل شارژ برخی مؤسسات، الزامات قانونی برای تضمین و محافظت از سرمایه اولیه را نداشته باشند. بعضی دیگر از انواع کارت‌ها، حفاظت خرید را تأمین می‌کنند.

اما در مواردی که تأییدیه تراکنش وجود ندارد یا هنگام دریافت خطا، حل آن امری مشکل است. اما یکی از مطمئن‌ترین راهکارهایی که اکثر کارت‌ها ارائه می‌دهند، ضمانت بازگشت اصل سرمایه است.

برای مثال طبق قوانین بانکداری در ایران، برخلاف کارت‌های هدیه، کارت‌های قابل شارژ مشمول قانون بازگشت سرمایه هستند.

 

تاریخ انقضا

کارت‌های پیش‌پرداخت همگی دارای تاریخ انقضا هستند. بهتر است مشتری قبل از پایان تاریخ انقضا، نسبت به تمدید مجدد آن اقدام نماید. منظور از منقضی شدن، از بین رفتن اعتبار موجود در کارت نبوده و پس از تمدید، اعتبار آن قابل‌دسترسی است.

 

سایر ویژگی‌ها

برخی کارت‌های بانکی امکان صدور دسته‌چک، پرداخت آنلاین قبوض و صدور کارت به تعداد اعضای خانواده را هم فراهم می‌کنند. در مواردی، سیاست‌های تشویقی مانند اهدای جوایز یا امتیازات هم برای این کارت‌ها در نظر گرفته می‌شود.

تقسیم‌بندی انواع کارت‌های بانکی

به‌طورکلی کارت‌های بانکی در یکی از سه گروه زیر قرار می‌گیرند:

  • کارت‌های بانکی پیش‌پرداخت

شما قبل از استفاده از کارت، مبلغی را از طریق چک، پول نقد یا حساب بانکی به کارت واریز کرده و سپس از آن استفاده می‌کنید.

  • کارت‌های بانکی پرداخت آنی (دبیت کارت)

در لحظه خرید یا برداشت وجه نقد از خودپرداز، مبلغ خرج شده همان لحظه از حساب بانکی شما کسر می‌شود.

  • کارت‌های اعتباری

نوعی کارت است که متناسب با سوابق کاری، مبلغی از بانک قرض گرفته شده و در آینده پس داده می‌شود. کارت‌های اعتباری با موجودی و برای مدتی مشخص صادر می‌شوند.

محدودیت‌های کارت‌های پیش‌پرداخت

در بسیاری موارد، خدمات کارت‌ها تحت تأثیر تغییرات و بروز رسانی تکنولوژی‌های مربوطه قرار گرفته و برای چندین روز از دسترس هزاران مشتری خارج می‌شود.

این مشکل در برخی کشورها به حدی جدی و آزاردهنده است که تصمیم گرفته‌اند تا با مشتریانی که دسترسی آن‌ها مسدود شده است، منطبق بر قوانین کشور تسویه‌حساب کنند.

کارت‌های پیش‌پرداخت ممکن است تمامی انتظارات شما از یک کارت بانکی، مانند دسترسی به همه خودپردازها و شبکه شتاب، اینترنت بانک یا موبایل بانک و عملیات بانکی غیرحضوری را برطرف نکنند. بااین‌حال استفاده از کارت‌های پیش‌پرداخت به‌عنوان ابزاری برای کنترل بودجه و راهی برای ارتباط با بانک، می‌تواند در پس‌انداز و خرج کردن بودجه به شما کمک کند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.