راه پرداخت
راه پرداخت؛ رسانه فناوری‌های مالی ایران

۱۰ روند پـرداخت الکــترونیک در ۲۰۱۲

سایت معتبر تحقیقاتی ژاولین به تازگی گزارشی را منتشر کرده است که در آن ۱۰ مورد به عنوان گرایش‌هایی تعیین شده‌اند که تغییرات عمده در صنایع بانکداری، پرداخت الکترونیک و موبایل را در سال ۲۰۱۲ رقم خواهند زد. این گزارش بر اساس ارزیابی‌های انجام گرفته بر پایه پنج نظرخواهی با شرکت حدود ۱۸ هزار و ۸۰۰ نفر شامل مشتریان بانک‌ها، استفاده‌کنندگان از تلفن‌های همراه هوشمند و متخصصان امور مالی در مدت زمان بین اکتبر ۲۰۱۰ و اکتبر ۲۰۱۱ در ایالات متحده تنظیم و حاشیه خطای آن حدود ۱.۴% برآورد شده است.

این گرایش‌ها عرصه‌های در حال تکاملی را در بر می‌گیرند که در کنار ابزارهایی نظیر Smartphoneها و سایت‌هایSocial Networking و اتفاقاتی همچون اعتراضات اجتماعی و حتی وضع مقررات جدید توسط دولت‌ها، باعث ایجاد تحولاتی چشمگیر در حوزه‌های بانکداری، پرداخت الکترونیک و موبایل خواهند شد. چهار گرایش کلیدی این گزارش از قرار زیر هستند.

 

۱. ویزا بر اجرای طرح EMV خود پافشاری خواهد کرد و پذیرندگان و صادرکنندگان کارت‌ها مجبور به کنار آمدن با تاثیرات و عواقب مختلف حاصل از این استراتژی از جمله تاثیرات امنیتی و زیرساختی آن خواهند شد.

استانداردEMV روند محافظت از پرداخت‌های الکترونیک با استفاده از کارت اعتباری را در برابر دزدی و جعل تقویت خواهد کرد اما پیاده‌سازی آن مستلزم استفاده از زیرساخت‌های کاملا متفاوت در تکنولوژی ترمینال‌های فروش (POS) است. از طرف دیگر این استاندارد در حوزه پرداخت‌های الکترونیک بدون کارت اعتباری کارآیی ندارد و پذیرندگان و بانک‌ها خود باید با عواقب ناشی از این جرایم روبرو شوند. این در حالیست که تکنولوژی‌های رقیب این استاندارد محافظت یکسانی را برای پرداخت‌های با یا بدون کارت و با استفاده از زیرساخت‌های موجود ارائه می‌کنند و همچنین POSهای موجود قادر به پذیرش پرداخت‌های غیرتماسی NFC بر اساس استانداردEMV هستند.

در هر صورت بر اساس سخنان «فیل بلانک»، مدیر تحقیقات در حوزه ریسک، امنیت و جرایم در ژاولین، وقت آن رسیده است که پذیرندگان و صادرکنندگان برای پیوستن به EMV تصمیمگیری کنند زیرا جدای از بحث صرفه و هزینه‌ها، فاکتورهای مهمی همچون تمایل مشتریان برای استفاده از تکنولوژی‌هایی که از امنیت بالاتری برخوردارند، کیفیت POSهای NFCخوان در فروشگاه‌ها و امکان استفاده از راه‌حل‌های ترکیبی (با توجه به دورنمای به آهستگی در حال تغییر پرداخت با POS) از جمله ملاحظاتی هستند که بازیگران عرصه پرداخت الکترونیک باید در تعیین استراتژی‌های خود در نظر بگیرند.

 

۲. جنبش ضد بانکی و تمایل به تعویض بانک‌ها مشتریان را بر سر دوراهی قرار خواهد داد: دریافت تسهیلات بهتر یا پرداخت کارمزد کمتر؟

جنبش اشغال والاستریت، نارضایتی ازکارمزدهای بانکی، در پیش بودن انتخابات ریاست جمهوری و بحث‌های عمومی حاصل از آن، از جمله عواملی هستند که بسیاری از آمریکایی‌ها را به قطع ارتباط با بانک‌های بزرگ و روآوردن به بانک‌های محلی و بنگاه‌های اعتباری کوچک در سال ۲۰۱۲ تشویق خواهند کرد. اگرچه این بانک‌ها و موسسات مالی کوچکتر کارمزدهای پایینتری دریافت می‌کنند و خدمات شخصی‌تری به مشتریان ارائه می‌دهند اما در زمینه ارائه تسهیلات بانکی ۲۴ ساعته از قبیل گستردگی شبکه ATM، تعداد شعب، بانکداری الکترونیک، پرداخت قبوض و بانکداری با موبایل قادر به رقابت با بانک‌های بزرگ نیستند.

به اعتقاد «مارک شوانهاوزر»، تحلیلگر اقتصادی موسسه Multichannel Financial Services، در سال آینده مشتریانی که به میزان کارمزدها اعتراض دارند مجبور به مقایسه و ارزشگذاری این حوزه در مقابل تسهیلات بانکی خواهند بود. وی می‌افزاید «جهت ارائه خدمات کامل در راستای جذب و حفظ مشتریان جدید، موسسات مالی کوچک مجبور به بهبود و بروزرسانی زیرساخت‌هایی همچون ابزارهای مدیریت مالی تسهیل‌کننده روند کنترل و مدیریت پول و پروسه افتتاح حساب خواهند شد. همچنین نصب سوئیچ‌های پرداخت قبض و تبلیغ آن و ایجاد زیرساخت‌های کارآمد جهت ارایه خدمات موبایل بانک از جمله دیگر اقدامات استراتژیک این موسسات خواهد بود.»

 

۳. به منظور ایجاد ارتباط آنی و تعامل لحظه‌ای با مشتریان، موسسات مالی به استفاده بیشتر از کدهای ۱ QR به عنوان یکی از آخرین تکنولوژی‌های مورد استفاده در تلفن‌های همراه هوشمند روی خواهند آورد.

این کدها زمینه اجرای سریع، ارزان و کارآمد برنامه‌های هدفدار تبلیغاتی را برای موسسات مالی فراهم می‌کنند. مشتریان می‌توانند کدهای QR را با استفاده از تلفن‌های همراه اسکن کرده و به سرعت به دنیای اطلاعاتی آنلاین مرتبط با آن دسترسی پیدا کنند. به گفته «ماری موناهان»، قائم‌مقام اجرایی ژاولین و مسئول تحقیقات موبایل این موسسه، با استفاده از کدهای QR مشتریان بطور آنی به درخواست‌های موسسات مالی پاسخ داده و مستقیما از طریقSmartphonهای خود عملیات مختلف بانکی را کنترل خواهند کرد. بدین ترتیب موسسات مالی نیز به‌صورت آنی از تاثیر برنامه‌های تبلیغاتی خود آگاه شده و آنها را ارزیابی خواهند کرد. با این وجود، این موسسات به منظور اتخاذ استراتژی‌های موثر و کارآمد نیازمند تحقیق و بهبود زیرساخت‌های موجود در حوزه‌های مشخصی هستند. از جمله این حوزه‌ها عبارتند از:

  • ارزیابی و تحلیل جمعیتی استفاده‌کنندگان از این تکنولوژی
  • آزمایش دقیق کدهای QR و اطمینان از کارآیی مناسب آنها در صنعت تجارت الکترونیک
  • ارائه جوایز و هدایای جذاب
  • کسب اطمینان از اینکه این کدها از لینک‌های پشتیبانی کارآمد در تلفن‌های همراهی که از پلت‌فرم‌های متفاوت مانند آندرویید یا سیستم‌های عامل Apple iOS استفاده می‌کنند، برخوردار باشند.

 نمونه یک کد QR

۴. موسسات مالی و فروشگاها به منظور تقویت سرویس‌های بانکداری و خرید به ارائه سرویس محل‌یاب به مشتریان خود خواهند پرداخت.

از جمله امکانات این سرویس اعلام مکان نزدیکترین ATM، شعبه بانک یا یک فروشگاه به مشتری از طریق تلفن همراه و ارسال جوایز و کوپن‌های تخفیف به محل حضور مشتریان است. «بت رابرتسون»، مدیر تحقیق در زمینه پرداخت در ژاولین معتقد است شرکت‌های سازنده برنامه‌های کاربردی تلفن همراه، جهت افزایش تاثیر برنامه‌های تبلیغاتی و تقویت صنعت بانکداری با استفاده از تلفن همراه و خدمات پرداخت از این طریق، به تولید و تقویت برنامه‌های محل‌یاب و اضافه کردن این گزینه به کانال‌های پیشین ارتباط با مشتری روی خواهند آورد.

علاوه بر چهار گرایش فوق، این گزارش به شش روند تاثیرگذار دیگر بر صنعت بانکداری، پرداخت و موبایل اشاره کرده است که به اختصار عبارتند از:

۵. استفاده روزافزون از ویژگی‌های بیومتریک برای افزایش امنیت بانکداری و پرداخت

۶. حضور پررنگ‌تر سایت‌های Social Networking در صنعت تجارت الکترونیک

۷. تداوم تاثیر قانون دوربین بر تغییر روند کنونی بازار

۸. ابداع شیوه‌های جدید مدیریت پول با استفاده از نرم‌افزارهای مدیریت مالی شخصی

۹. بر هم خوردن توازن قوا در بازار مالی جهانی به سود مشتریان با توجه به پیشرفت‌های بوجود آمده در زمینه تلفن همراه و شبکه‌های اجتماعی اینترنتی

۱۰. تاثیرگذاری بیشتر انواع نرم‌افزارها بر صنعت بانکداری، پرداخت و موبایل

 

توضیح بیشتر در مورد کدهای QR:

Quick Response Code به بارکدهای دوبعدی اطلاق می‌شود که نسبت به بارکدهای خطی معمول از سرعت بالاتری در خواندن و ظرفیت بسیار بالاتری برای ذخیره اطلاعات برخوردارند.اکثر Smartphoneهای جدید توانایی خواندن این کدها را دارند و بدین وسیله در سریعترین زمان ممکن اطلاعات جامعی درباره کالای دارای کد QR در دسترس استفاده‌کننده تلفن همراه قرار می‌گیرد.

منبع: ایران کیش

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.