راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

یارا کارت با حضور معاون نظارتی بانک مرکزی در بانک کشاورزی رونمایی شد

آیین رونمایی از یاراکارت اعتباری بانک کشاورزی با حضور معاون نظارتی بانک مرکزی، مدیرعامل، مدیران بانک کشاورزی و همچنین رئیس روابط عمومی بانک مرکزی، تعدادی از تولیدکنندگان برتر بخش کشاورزی و اصحاب رسانه، روز سه‌شنبه 30 خرداد در محل ساختمان مرکزی بانک کشاورزی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی بانک کشاورزی، فرشاد حیدری معاون نظارتی بانک مرکزی در این مراسم اظهار امیدواری کرد و گفت: «بانک کشاورزی در ادامه فعالیت‌های خود همچنان که درزمینه تأمین امنیت غذایی و پیشرفت و توسعه اقتصادی کشور موفق بوده است، در ادامه کار علاوه بر خدمات گسترده‌ای که تاکنون ارائه کرده است بستر استفاده از ابزار جدید کارت اعتباری را نیز فراهم کند.»

او افزود: «در پی تصویب قانون بانکداری بدون ربا، تهیه ابزارهای متناسب با نیازهای اعتباری در دستور کار قرار گرفت. مدیریت صحیح مصارف و افزایش بهره‌وری برای کارکنان و مشتریان ازجمله مزایای کارت‌های اعتباری است که علاوه بر خرید کالا، امکان خرید خدمات را نیز میسر می‌کند.»

یاراکارت اعتباری مشکلات تأمین وثیقه و ضامن را نیز مرتفع می‌کند و تسهیلات به استناد یارانه اشخاص پرداخت می‌شود.

کارت‌های اعتباری قابلیت جایگزینی با تسهیلات خرد سنتی را دارند و بسیاری از مشکلات به‌ویژه برای تأمین سرمایه در گردش واحدهای خرد کشاورزی را مرتفع خواهد کرد.

در این روش، پرداخت تسهیلات به سریع‌ترین و ساده‌ترین شکل، میسر است و بانک‌ها به‌ویژه بانک کشاورزی باید ضمن توجه ویژه به تسهیلات خرد، نگاه هدفمندی نسبت به استفاده گسترده از کارت‌های اعتباری در پرداخت تسهیلات خرد داشته باشد.

امسال آخرین سال فعالیت واحدهای غیرمجاز در عرصه پول و بانک کشور باشد و ساماندهی این مؤسسات به بهترین شکل و با کمترین هزینه ملی انجام شود.

حیدری گفت: «برای ارتقاء سلامت و ثبات مالی بانک‌ها استاندارد بال 2 با دوره اجرای پنج‌ساله هفته جاری به بانک‌ها ابلاغ شده است. در این استاندارد کفایت سرمایه بانک‌ها از ۸ به ۱۵/۵ افزایش خواهد یافت.»

امکان ادغام مؤسسات اعتباری متقاضی دریافت مجوز وجود دارد ولی هدف از ادغام، ایجاد هم‌افزایی برای افزایش ثبات و سلامت مالی آن‌هاست لذا اگر ادغامی هم صورت پذیرد برای حفظ و صیانت از حقوق سپرده‌گذاران خواهد بود.

دکتر مرتضی شهیدزاده رئیس هیئت‌مدیره و مدیرعامل بانک کشاورزی ضمن تشکر از حضور فرشاد حیدری معاون نظارتی بانک مرکزی و نمایندگان کشاورزان و تولیدکنندگان برتر در آیین رونمایی از یاراکارت، گفت: «مفتخریم نخستین بانک در کشور هستیم که در اجرای دستور بانک مرکزی باهدف مدیریت نقدینگی و تسهیل خرید کالا و خدمات برای کشاورزان، یاراکارت اعتباری را رونمایی می‌کنیم و صدالبته این مهم بدون حمایت بانک مرکزی میسر نبود.»

این گزارش می‌افزاید، محمدرضا غفوری مدیر امور اعتباری و بانکداری شرکتی در توضیح ویژگی‌های این کارت اعتباری اظهار داشت: «این طرح در اجرای سیاست بانک مرکزی مبنی بر استفاده از ظرفیت‌های مهم کارت اعتباری به‌جای روش‌های مرسوم و سنتی گذشته است و مدیریت اعتباری و تسهیلاتی توسط مشتریان را میسر خواهد کرد.»

رونمایی از یارا کارت
رونمایی از یارا کارت

در فاز نخست اجرا، کشاورزانی که نزد بانک کشاورزی دارای حساب اعتباری هستند و یارانه خود را از طریق بانک کشاورزی دریافت می‌کنند می‌توانند برای خرید کالاها و خدمات تا سقف 50 میلیون ریال از این کارت استفاده کنند، تسهیلات دریافتی در قالب عقد مرابحه و پشتوانه این کارت، حساب‌های یارانه‌ای اشخاص است.

غفوری تصریح کرد: «در صورت بازپرداخت تسهیلات تا قبل از پایان دوره تنفس، سودی به آن تعلق نخواهد گرفت و پس‌ازآن تسهیلات با نرخ 18 درصد و بازپرداخت 36 ماهه محاسبه خواهد شد.»

در این مراسم ضمن رونمایی از یارا کارت، این کارت به پنج نفر از تولیدکنندگان برتر بخش کشاورزی به نمایندگی از سایر واجدان شرایط اهدا شد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.