راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

زنجیره‌بلوک، بانک‌ها را از بین نخواهد برد

بانک‌ها عقیده دارند که تمرکز زدایی فرایندهای بانکی، نهادهای مالی را از بین نخواهد برد. در واقع تمرکز زدایی برای بانک‌ها با مزایایی همراه است، اما باید دید که منظور از تمرکززدایی چیست.رهبر گروه فناوری و کسب و کارهای نوظهور آمریکای شمالی عقیده دارد، تمرکززدایی در جایی که نوآوری و خلاقیت وجود دارد بسیار خوب است؛ اما تمرکززدایی به این معنی که دیگر بانکی وجود نداشته باشد، به کاربرد آن بستگی دارد.

نظام بانکداری یک شبه متحول نخواهد شد. درست است که بانک‌ها باید نحوه فعالیت‌های خود را تغییر دهند و اینکه همه کسب و کارها باید انعطاف پذیر باشند؛ اما به نظر نمی‌آید بانک‌ها ناپدید شوند.

علاقه مندان به فناوری زنجیره بلوک مدتی طولانی به دفاع از این فناوری پرداخته‌اند؛ شبکه ای که به معنای واقعی غیرمتمرکز بوده و با دور زدن نهادهای جا افتاده مالی مانند بانک‌ها و شرکت‌های ارائه دهنده خدمات مالی، جلودار ظهور مدل‌های کسب و کارهای جدید خواهد بود.

مقامات بانکی مردد هستند که ممکن است این فناوری نوین ناقوس مرگ بانکداری را به صدا دربیاورد. مطالعه اخیر کمپانی IBM نشان می‌دهد که حدود یک سوم نهادهای مالی فعالانه درگیر پروژه‌های زنجیره بلوک شده‌اند و اینکه مقامات بیشتر و بیشتر از تأثیرات بالقوه زنجیره بلوک‌ها بر شیوه‌های کسب و کارشان آگاه می‌شوند.

طبق گفته‌های رئیس دیجیتالی سازی گروه CME، با وجود اینکه فناوری زنجیره بلوک در صنعت مالی به طور گسترده فراگیر می‌شود؛ به احتمال زیاد مانند صنایع دیگر، تغییرات سریع را در صنعت مالی به دنبال نخواهد داشت و به نظر نمی‌رسد که مفهوم بانک را به طور کلی از بین ببرد.

منبع: کانال تلگرام شرکت خدمات انفورماتیک

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.