پایگاه خبری راه پرداخت دارای مجوز به شماره ۷۴۵۷۲ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بخشی از «شبکه عصر تراکنش» است. راه پرداخت فعالیت خود را از دوم اردیبهشتماه ۱۳۹۰ شروع کرده و اکنون پرمخاطبترین رسانه ایران در زمینه فناوریهای مالی، بانکداری و پرداخت و استارتآپهای فینتک است.
بازیگران صنعت پرداخت الکترونیک ایران؛ آماده رقابت با شرکتهای بینالمللی
حامد منصوری؛ مدیرعامل شرکت آسانپرداخت پرشین/ توسعه در صنعت پرداخت موبایلی و پذیرش و بهکارگیری امکانات و ابزارهای جدید و تلاش برای ورود به بازارهای جهانی دو رویکرد اصلی حوزه پرداخت الکترونیکی برای دوران پساتحریم است.با توجه به اینکه محدودیتهای سوئیفت از بین رفته و امکان مبادلات بینبانکی با خارج از کشور در حال برطرف شدن است، مبادلات بینبانکی تسهیل میشود و شرایط بهتری مییابد.این بدان معناست که مرزهای جغرافیایی در این صنعت کمرنگتر میشود؛ در چنین فضایی هماهنگی با ساختارهای حاکم بر شبکه پرداخت الکترونیک در جهان، کلید پیوستن به این جریان است.
شرکتهای ارائهدهنده خدمات پرداخت ایرانی، با توجه به شرایط تحریم، زیرساختهای خود را بهگونهای طراحی کردهاند که علاوه بر نگهداری سرویسها در سطح لازم، امکان صادر کردن تجربیات کسبشده به سایر کشورهای دنیا را نیز داشته باشند.
برخی از این شرکتها در ردههای بالای رتبهبندی جهانی قرارگرفتهاند تا جایی که تجارب خود را در اختیار شرکتهای خارجی قرار دادهاند. حضور سه شرکت ایرانی ازجمله شرکت آسانپرداخت در جمع ۳۰ شرکت برتر دنیا در حوزه پرداخت و در مجله معتبر نیلسون، دلیلی بر این مدعا است.
بااینحال باید برنامههایی برای همکاری با شرکتهای پیشرو در صنعت پرداخت در سطح جهان و ورود به بازارهای بینالمللی بهویژه در حوزه پرداختهای موبایلی داشته باشیم چراکه باوجوداینکه حوزه فعالیت شرکتهای پیاسپی بیشتر جنبه بومی و ملی دارد اما باید به توسعه فناوریها و زیرساختها برای حضور در بازارهای جهانی بهویژه در کشورهای همسایه بیشتر توجه کنیم.
اکنون زمینههای اولیه برای برخی فعالیتهای بینالمللی برای بانکها و شرکتهای پرداخت الکترونیکی بهتدریج فراهم شده، اما نکته مهم اینجا است که نهادهای حاکمیتی با تدوین راهبردی هوشمندانه و مبتنی بر منافع ملی، حفظ شبکه داخلی را بهعنوان یک اصل در نظر داشته باشند و شرکتهای فعال در این حوزه نیز همه توان خود را به تعاملی مبتنی بر منافع دوگانه معطوف کنند.
صنعت پرداخت در جهان در حال رشد و تحول است و بهسرعت در حال گرایش به سمت پرداختهای موبایلی است؛ شرکتهای ایرانی هم باید با همین دیدگاه همگام با تغییرات جهانی پیش بروند و تمرکز تحقیق و توسعه خود را بر حوزهها و ابزارهای پیشرو قرار دهند.بر همین اساس سرمایهگذاریهای فراوانی در سالهای اخیر توسط برخی شرکتهای پیاسپی در این حوزه انجام شده است.با در نظر گرفتن منافع ملی استفاده از ابزارهای پرداخت الکترونیکی و امنیت این شیوه پرداخت، این فضا همچنان قابلیتهای رو به رشد فراوانی دارد و اشباع شدن آن شرایط بسیار ویژهای را میطلبد.
بدون شک در آینده با ورود شرکتهای بینالمللی ارائهدهنده خدمات و سرویسهای پیشرفته مواجه میشویم و برای از دست ندادن بازار خود ناگزیر از رقابت با آنها هستیم؛ این رقابت میتواند برای شرکتهای ایرانی برکات فراوانی داشته باشد بهشرط اینکه نهادهای حاکمیتی کشور هم در ایجاد بسترهای لازم برای این رقابت سرعت عمل و شفافیت لازم را داشته باشند.
با توجه به بازار رقابتی امروز که با ورود شرکتهای بینالمللی بدون شک رقابتیتر هم میشود، اگر مشتری ناراضی باشد به فضایی دیگر کوچ میکند.در سالهای اخیر میزان رضایت مشتریان از کیفیت خدمات ارائهشده در سطحی بوده که ما شاهد افزایش روزافزون تعداد کاربران و رشد تراکنشها هستیم؛ حفظ این وفاداری و میزان استفاده کاربران بدون شک نیازمند ارتقای سطح خدمات و تنوعبخشی به سرویسها است.
منبع: ایسنا