پایگاه خبری راه پرداخت دارای مجوز به شماره ۷۴۵۷۲ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بخشی از «شبکه عصر تراکنش» است. راه پرداخت فعالیت خود را از دوم اردیبهشتماه ۱۳۹۰ شروع کرده و اکنون پرمخاطبترین رسانه ایران در زمینه فناوریهای مالی، بانکداری و پرداخت و استارتآپهای فینتک است.
خبر گنگ بانک سینا و چند سوال!
روز گذشته بانک سینا خبری را روی وبسایت خود منتشر کرده است که گنگیهای زیادی دارد!
اول متن این خبر را ببینید:
.
عدم دریافت کارمزد سالیانه خدمات بانکداری الکترونیک در بانک سینا
بانک سینا به منظور اشاعه فرهنگ استفاده از بانکداری الکترونیک و با هدف افزایش رضایتمندی مشتریان، کارمزدی بابت این خدمات از کاربران سامانه های نوین دریافت نکرد.
به گزارش روابط عمومی بانک سینا، این بانک که در حال حاضر متنوع ترین خدمات را در حوزه بانکداری الکترونیک به هموطنان ارائه می کند، به منظور ترغیب و تشویق مشتریان به استفاده از این خدمات، کارمزدی را بابت استفاده کاربران سامانه های تلفنبانک، موبایل بانک و ussd در سال ۹۵ اخذ نکرد.
بر اساس این گزارش، بانک سینا با ایجاد بسترها و زیرساختهای پیشرفته بانکداری الکترونیک و بهره برداری از سامانه های نوین، انواع خدمات بانکی را در تمامی ساعات شبانه روز، به هموطنان ارائه می کند.» (+)
.
اما سوال
اما سوالی که پیش میآید این است که اصلا مگر دیگر بانکها برای سامانههای تلفنبانک، موبایل بانک و ussd از مشتری کارمزد کسب میکنند؟ که بانک سینا دریافت نکردن آن را نقطه تمایزی میداند که خبر آن را منتشر کرده است؟ اصلا روی این ۳ بستر مگر بانکها چه سرویس خاص و ویژهای ارائه میکنند که برای آن بتوان کارمزد هم دریافت کرد؟ هر چه هست سرویسهای داخلی خود بانکهاست و اگر سرویس شتابیای هم ارائه میشود اغلب به خاطر قوانین بانک مرکزی کارمزدی برای مشتری ندارد و خود بانک مسئول پرداخت کارمزد است. (هرچند که ای کاش بانکها جرات داشتند و برای همین خدمات هم کارمزد دریافت میکردند تا وضع صنعت بانکداری چنین نباشد!) ناگفته هم نماند که در شتابِ هفت سرویسهایی مثل انتقال وجه شتابی موبایلی ممکن شده است ولی این سرویس در سال ۹۵ چند بانک بیشتر عملیاتی نشد که اصلا کسی بخواهد برایش کارمزدی دریافت کند! با وجود اینکه در راه پرداخت به شدت از این حرکت دفاع میکنیم که مشتریان و ذینفعان نهایی خدمات صنعت بانکداری و پرداخت الکترونیک هزینه استفاده از این سرویسها را پرداخت کنند ولی در فضای بیمار فعلی صنعت این رویکرد در بین بانکها وجود ندارد. با این وجود چیزی که حائز اهمیت خواهد بود، این است که اتفاقا در این فضای بیمار، یک بانک با ارائه خدمات متمایز و باکیفیت بتواند کارمزد سرویسهایی که ارائه میکند را دریافت کند و این برایش ارزشمند خواهد بود!
نه اینکه در چنین فضایی که بانک قدرت دریافت حق خودش را ندارد، خبری منتشر کند مبنی بر اینکه بانک حقش را بخشیده است و کارمزدی دریافت نکرده است!
دقیقا کدام کارمزد را دریافت نکرده است؟!
هدف از انتشار چنین خبری، صرفا این بوده است که در چهاردهم فروردین این بانک یک خبر منتشر کرده باشد؟ دقیقا هدف چه بود از این خبر!؟
باسلام
در مورد خبر گنگ بانک سینا
بانک سینا در سال گذشته کارمزد این سرویس ها رو گرفته ولی امسال کارمزد رو نگرفت ولی تصمیم حذف کارمزد در زمانی گرفته شد که پیامک اطلاع رسانی کسر کارمزد یا غیر فعال کردن سرویس برای مشتریان ارسال شد بود
و بانک مجبور شد مجدد با ارسال یک پیامک جدید عدم کسر کارمزد رو اطلاع رسانی کنه
ولی من متعجب این رسانه چرا در ابتدای سال احتمالا به دلیل بی اطلاعی از اوضاع یا نداشتن خبر با قضاوت بی مورد سعی در جلب مخاطب داره
بهتره در سال جدید از روش های زرد دوری کنید و برای جذب مخاطب روش های بهتری رو انتخاب کنید
سلام
علی جان چیزی که شما دارید ازش صحبت میکنید مربوط به کارمزد سالانه ارسال پیامک هست در صورتی که در این خبر هیچ اشاره ای به عدم دریافت کارمزد سالانه پیامک نشده و فقط به تلفنبانک، همراه بانک و ussd اشاره کرده.
من بعد از خواندن مطلب شما سوال کردم دقیقا منظور ابانمان سالانه است که به عنوان کارمزد عنوان شده است
مجدد سوال کردم بانک سینا از سرویس های تلفنبانک و همراه و بانک و ussd در سال گذشته یعنی ۹۴ ابانمان گرفته تو اس ام اس هام کنترل کردم پیام اخذ تاییدیه اش برای من هم امده بود
این پیامک زیر برای من از طرف بانک ارسال شده
————————————————————-
*بانک سینا*
مشترک گرامی جهت تمدید سرویس تلفن بانک آبونمان سالیانه ۲۰.۰۰۰ ریال از حساب شما برداشت خواهد شد. در صورت انصراف عدد ۱ را به شماره ۵۰۰۰۴۸۰۳ ارسال نمایید.