پایگاه خبری راه پرداخت دارای مجوز به شماره ۷۴۵۷۲ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بخشی از «شبکه عصر تراکنش» است. راه پرداخت فعالیت خود را از دوم اردیبهشتماه ۱۳۹۰ شروع کرده و اکنون پرمخاطبترین رسانه ایران در زمینه فناوریهای مالی، بانکداری و پرداخت و استارتآپهای فینتک است.
دردسری به نام پول خرد
در حالی که این روزها بانک مرکزی به دنبال اصلاح واحد پولی کشور و حذف صفرهای آن است، اقتصاد ایران با مشکلی به نام پول خرد مواجه بوده که در بسیاری از حوزهها مردم را به دردسر انداخته است.
به گزارش ایسنا، این روزها اگر گذرتان به هر فروشگاه و مغازهای بیفتد و بخواهید خرید کنید و یا اینکه بخواهید پول راننده تاکسی را بدهید با مشکلی بزرگی به نام پول خرد مواجه میشوید. در بسیاری از موارد کالا و یا خدماتی که دریافت میکنید هزینهای رند نداشته و برای پرداخت آن محتاج پول خرد میشوید. اینجاست که معضل و بحران خود را نشان داده و حتی گاهی کار به مجادله لفظی بین فروشنده و خریدار میکشد.
در مواقعی که کسی پول خرد لازم را در اختیار ندارد، دو حالت پیش میآید؛ یا اینکه شما هزینه کالا و یا خدمت دریافتی را به بالا رند کرده و پرداخت میکنید و یا اینکه فرشنده به جای پرداخت باقیمانده پول کالای معادلی را به خریدار میدهد. البته رخ دادن حالت دوم در مورد پول راننده تاکسی امکانپذیر نیست.
در بیشتر موارد معمولا این خریدار است که مجبور میشود کوتاه آمده و پول بیشتری را به فروشنده پرداخت کند. اما نکته جالب اینجاست که به تازگی مشکل پول خرد ابعاد تازهای پیدا کرده و حتی برخی پولهای درشتتر مانند ۱۰۰، ۲۰۰ و ۵۰۰ تومانی نیز کمیاب شده است. در چنین شرایطی دیگر خریدار مانند گذشته حاضر به بخشیدن مابقی پول پرداختی نبوده و اینجاست که بحران پول خرد خود را نشان میدهد.
گردش مالی پولهای خردی که هرگز به مشتری و خریدار نمیرسد، بسیار بالا برآورد میشود. شاید روزانه میلیونها تومان پولی که نباید پرداخت شود به خریداران تحمیل میشود و چون این حجم گسترده پول بین افراد زیادی تقسیم میشود، شاید خیلی برای خود افراد مهم نباشد، اما از نظر اقتصاد کلان یک بیماری حاد محسوب میشود. اما به راستی برای حل بیماری پول خرد در ایران چی میتوان کرد؟
شاید عدهای پیشنهاد دهند که قیمت کالاها و خدمات به صورت منطقی رند شوند تا به این ترتیب مشکل خرد کمتر رخ دهد. اما این کار غیرممکن است. چرا که این کار اولا مستلزم افزایش قیمتها بوده که بسیاری با آن مخالفت میکنند و ثانیا در اقتصاد آزاد نیز دیگر کار دستوری جواب نمیدهد و معمولا قیمتها با درصدهای ۱۰ یا ۱۵ یا ۲۵ درصد بالا و پایین میروند که این اعداد هیچکدام رند نیستند.
پیشنهاد دیگری نیز که مطرح است استفاده از دستگاههای کارتخوان بوده که این پیشنهاد هماکنون از سوی بسیاری از فروشگاهها، مغازهها و حتی مترو و برخی اتوبوسهای تهران اجرایی شده است.
در چنین شرایطی دیگر هیچ پولی رد و بدل نمیشود و مشکل پول خرد نیز به کلی حل میشود. در واقع کل فرآیند گردش مالی به این شیوه در سیستم بانکی انجام میشود و هزینه کالا و خدمات نیز تا ریال آخر محاسبه میشود.
البته هنوز بسیاری از مغازهها و اتوبوسهای کشور به دستگاه کارتخوان مجهز نشدهاند. هیچیک از تاکسیهای کشور نیز که مشکل پول خرد در آنها حاد است، مجهز به دستگاه خودپرداز نیستند.
در اغلب کشورهای پیشرفته جهان در حال حاضر عمده کارهای بانکی و پرداختها با اینترنت و بانکداری الکترونیکی انجام میشود که پرداخت از طریق خودپرداز نیز شامل همین روش میشود.
با توجه به سهم بالای تاکسی در حمل و نقل عمومی کشور و شهر بزرگی مانند تهران به نظر میرسد چارهاندیشی مسئولان درباره حل مشکل پول خرد ضروری باشد.
این موضوع یکی از مباحث مهم در اصلاح واحد پول ملی است که هم اکنون بانک مرکزی در حال پیگیری آن است