راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

تئوری اول شدن / تجربیات تیمی که در یک سال ۴ عنوان اولی در رویدادهای آخرهفته‌ای کسب کرد

علیرضا پورتقی؛ برنامه‌نویس بک‌اِند تیم تاکسی پی / چرا تئوری؟ تئوری یا نظریه، نوعی تفکر متأملانه، انتزاعی یا تعمیم‌دهنده و یا نتیجهٔ چنین تفکری است. در واقع، نظریه به مجموعه مباحثی گفته می‌شود که برای بررسی وضعیت یا موقعیت سیستمی به کار رود. اگر وضعیت یا سیستم را شرکت در ماراتن‌های برنامه‌نویسی و یا به‌طورکلی فعالیت در حوزه استارت‌آپ‌ها – که کم‌کم به کلمه‌ای به شدت مضحک در ذهنمان تبدیل خواهد شد – بدانیم و این نوشته را تفکر یا نتیجه تفکرات شخصی من در نظر بگیریم، «تئوری اول شدن» تیتر مناسبی برای این نوشته است.

چرا اول شدن؟

هدف به رخ کشیدن قدرت و یا مطرح شدن نیست بلکه آنچه اهمیت دارد نکاتی شخصی و گروهی از چگونگی کسب چهار عنوان اولی در دو ماراتن برنامه‌نویسی است. نکاتی بسیار مهم برای عبور از موانع فرهنگی، اخلاقی و روحی در ماراتن‌های برنامه‌نویسی. نکاتی برای مقابله با بی‌شعوری‌ها، بی‌هوشی‌ها، بی‌عقلی‌ها و مطرح شدن‌های مفت. نکاتی برای انتخاب‌های درست، ارتباطات هوشمندانه و استفاده از عقل مطابق با شعور برای پیمودن مسیر اول شدن در یک رویداد درجه یک.

.

نکته اول

از ماراتن‌های برنامه‌نویسی دانشگاه‌ها فاصله بگیرید. در دانشگاه‌ها معمولاً برگزارکننده‌ها افراد عادی مانند دانشجویان و برخی اساتید هستند که این‌ها کمکی به تجاری‌سازی ایده‌های شما نخواهند کرد. هدف از برگزاری این رویدادها مطرح کردن اسپانسرها، رسانه‌های خبری نوپا و تبلیغات است. مراکز رشد دانشگاهی که معمولاً میزبان این رویدادها در دانشگاه‌ها هستند به شدت دچار تغییر در نیروهای انسانی و مدیران هستند که هیچ‌کدام هدف بلندمدتی را نمی‌خواهند و یا نمی‌توانند دنبال کنند. این رویدادها به دلیل هزینه‌های اندک، نگرانی خاصی را برای برگزارکنندگان به همراه ندارد، درنتیجه افرادی که معمولاً به‌عنوان مربی در کنار شما هستند از فیلترهای مناسب عبور نکرده‌اند و بسیار شاهد خواهید بود که مربیان ازنظر فنی از شما ضعیف‌تر هستند و نمی‌توانند کمکی به شما کنند و این مسئله، بی‌اهمیتی مسابقات را نشان می‌دهد و انگیزه شما را کم می‌کند.

در مقابل از رویدادهای شرکت‌های خصوصی استقبال کنید؛ البته رویدادهایی که میزبان آن‌ها دانشگاه‌ها نباشند و خارج از دانشگاه‌ها برگزار می‌شوند. این شرکت‌ها معمولاً برای برگزاری این رویدادها به شدت نگران نوع برگزاری، انتخاب تیم‌های حاضر و انتخاب داوران و مربیان هستند و دلیل آن بسیار واضح است؛ حفظ آبرو و هزینه‌های مالی و زمانی. به‌عنوان‌مثال رویداد «توسن بوم» رویدادی بسیار با برنامه، کامل و بزرگ است که به‌صورت مستقل مدریت و برنامه‌ریزی می‌شود.

این رویدادها معمولاً از چهارچوب‌های مقرراتی دانشگاه‌ها فاصله زیادی دارند و فقط تحت تأثیر اهداف شرکت قرار دارند درنتیجه اهداف مشخص است و با یک رویداد بی‌صاحب روبرو نیستیم.

پس اولین انتخاب باید درست باشد، برای خود و وقتتان ارزش قائل باشید.

.

نکته دوم

در انتخاب اعضای تیم با خود و دیگران رو راست باشید. نکته بسیار مهم در حفظ آرامش و افزایش سرعت در چند روز مسابقات، بودن در کنار تیمی است که با منطق رفتاری شما هم سو باشند. برای مثال از کسانی که حرف زیادی برای گفتن دارند، بیش‌ازحد با نمک هستند و یا به هر نحوی روی اعصابتان راه می‌روند فاصله بگیرید و سه روز مسابقات را ارزشمند تلقی کنید، هم برای خود و هم برای دیگران. اگر بتوانید کسی را در تیم داشته باشید که بسیار به کار متعهد است و گاهی برای کاهش استرس می‌تواند شما و اطرافیان را بخنداند این فرد گزینه مناسبی است. در انتخاب اعضا هوشمندانه عمل کنید، افرادی که از خود زیاد تعریف می‌کنند، دروغ میگویند و کارهایشان را بزرگنمایی می‌کنند، برای کار تیمی مناسب نیستند. در انتخاب‌هایتان بهتر است شعور، تجربه و هوش که سه فاکتور اساسی برای محک زدن دوستان است را واقعاً جدی بگیرید.

در انتخاب دوم که انتخاب اعضای یک تیم است بسیار دقت کنید. تیمتان را شلوغ نکنید، با خود و دیگران روراست باشید و به راحتی در جای مناسب، نه بگویید.

.

نکته سوم

نوع ارتباط خود با دیگران در فضای مسابقات را کنترل کنید، از ایجاد ارتباط‌های اضافی پرهیز کنید، به حرف‌های بقیه شرکت‌کنندگان اعتنا نکنید و تمرکز خود را روی پروژه خود معطوف کنید. ذهن شما نیاز به تمرکز روی مباحث فنی و کسب‌وکاری دارد، چرا آن را درگیر مباحث ارتباطی و یا حرافی‌های اضافه کنید؟! به فکر اول شدن باشید نه ایجاد ارتباط‌های فردی و شغلی. اول شدن شما تمامی این ارتباط‌ها را به دنبال خواهد داشت.

برای ذهن و زمان خود ارزش قائل باشید، شما به هر دو این موارد نیازمند هستید.

.

نکته چهارم

در استفاده از تکنولوژی و ابزارهای فنی سراغ گزینه‌های جدید نروید و حتماً از تجربیات قبلی خود استفاده کنید. چند روز مسابقات جایی برای تست و آزمایش ابزار نیست و بهتر است با اعتمادبه‌نفس و تمرکز روی منطق برنامه، کار خود را ادامه دهید.

.

نکته پنجم

سراغ مربیان فنی و کسب‌وکاری بروید که از طرح و ایده شما خوششان آمده است و با روی خوش به شما کمک می‌کنند. افرادی که در آنجا حضور دارند را هوشمندانه انتخاب کنید و از آن‌ها کمک بگیرید. آن‌هایی را انتخاب کنید که راه‌حل ارائه می‌دهند و نه کسانی که صرفاً ذهن شما را با ایرادات مشغول می‌کنند. اگر روی مباحث فنی تسلط دارید، این را بدانید که در مباحث کسب‌وکاری حتماً نیاز به کمک دارید.

حتماً از مربیان کسب‌وکاری کمک بگیرید. اگر فنی هستید، گاهی بحث و بررسی تکنولوژی‌های مختلف با مربیان فنی به شما انرژی می‌دهد و یا گاهی بحث و بررسی کسب‌وکاری ایده، شما را تهییج می‌کند. تمامی این‌ها می‌تواند باعث افزایش روحیه شما شود. به این موضوع توجه داشته باشید، مربیانی که برای مطرح کردن کار خود و تعریف از خود آنجا هستند کمکی به شما نمی‌کنند!

.

نکته ششم

بسیار ساده فکر کنید و خود را درگیر پیچیدگی نکنید. این نکته را از ایده تا پیاده‌سازی حتماً رعایت کنید. داوران به پنل یک هواپیمای جت نیاز ندارند، آن‌ها دنبال ایده‌های ساده می‌گردند که قابل‌فهم باشد و از همه مهم‌تر، اینکه کار کند. شما در سه روز فقط یک ایده ساده را می‌توانید پیاده‌سازی و عملیاتی کنید. یک ایده ساده، قابل‌فهم و قابل‌ارائه نیز هست.

.

نکته هفتم

انعطاف‌پذیر باشید و به هم تیمی‌هایتان کمک کنید که شرایط راتحمل کنند. اصطلاحاً ضد حال نباشید و پذیرای حرف‌ها و شوخی‌های آن‌ها باشید؛ البته همان‌طور که قبلاً اشاره شد، در انتخاب افراد دقت کنید.

.

نکته هشتم

در ارائه نهایی، اول مشکل و سپس راه‌حل خود را ارائه کنید. داوران حوصله اسلایدها و حرف‌های اضافی را ندارند، ادب را رعایت کنید و با خونسردی کامل به سؤال‌ها جواب دهید. ما در توسن بوم بدون اسلاید و حرف اضافی و تنها با نمایش، حق مطلب را ادا کردیم. قبل از ارائه سؤالاتی را که ممکن است برای داوران پیش بیاید، از خود و هم‌تیمی‌هایتان بپرسید و جواب‌ها را با هم مرور کنید تا هنگام سؤال‌های داوران خود را گم نکنید و با اعتمادبه‌نفس به پرسش‌ها پاسخ دهید. همه اعضای تیم با هم روی سن حاضر شوید تا با هم به سؤال‌ها جواب دهید و همچنین قوت قلبی برای یکدیگر باشید.

تمامی این نکات بر گرفته از تجربیات شخصی و گروهیِ شرکت در این ماراتن‌ها بوده است و آنچه اهمیت دارد انتقال این تجربیات به علاقه‌مندان است. توجه داشته باشید که همواره تجربه، دانش و هوش هر فرد می‌تواند سکویی برای پرتاب او به دست نیافتنی‌ها باشد. تجربه و دانش اکتسابی هستند و تلاش فرد این دو را به همراه دارد. امیدوارم که آخرین نکته این مطلب را در همین چند خط پایانی یافته باشید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.