راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

آینده صنعت مالی «بانکداری به عنوان پلتفرم»

فناوری در حال تغییر دنیای اطراف ماست و چگونگی زندگی کردن ما را تحت‌الشعاع قرار داده است. صنعت بانکداری با تاریخچه بلند و بالای خود به‌عنوان بخشی ماندگار از جامعه، نیز از این موضوع مستثنا نیست.

فناوری‌های جدید، چالش‌های جدیدی برای انطباق آن فناوری در صنعت به همراه دارند تا همچنان نقش مهم خود را در صنایع و اقتصاد ایفا کنند. صنعت بانکداری با درک این موضوع، به استقبال چالش‌ها و فرصت‌های پیش رو رفته است.

به‌عنوان نمونه قانون جدیدی به نام دستورالعمل تجدیدنظر در خدمات پرداخت، با نام اختصاری PSD2 در اروپا تدوین شده که در سال 2018 نتایج آن به ثمر می‌رسد. روند تکنولوژی و این قانون نشان می‌دهد که نقش بانک‌ها در حال تغییر است و روند به‌سوی «بانکداری باز» پیش می‌رود.

قانون PSD2 زمینه ایجاد «تک بازار گسترده» برای پرداخت را فراهم می‌سازد. بدین ترتیب مشتریان قادرند از طریق خدمات اشخاص ثالث به حساب‌های بانکی خود دسترسی داشته باشند.

با قانون PSD2 بانک‌ها ضرورتاً به پلتفرمی برای بانکداری تبدیل می‌شوند و به APIها اجازه دسترسی به اطلاعات را خواهند داد. مشتریان همچنان مالک حساب‌های بانکی خود هستند و بر آن مدیریت دارند ولی درعین‌حال می‌توانند به اَپ ها و شرکت‌های مختلفی که خدمات مالی می‌دهند، اجازه دسترسی دهند

بانک‌هایی که به‌جای ادامه نقش سنتی خود به‌عنوان تأمین‌کننده خدمات، به سمت پلتفرم شدن حرکت کنند، شانس بیشتری برای موفقیت دارند

کارآفرینان می‌توانند با استفاده از قانون PSD2 به نوآوری و خلق خدمات جدید برای مشتریان پرداخته و از APIهای بانکی برای این امر استفاده کنند. برای مثال یک کارآفرین می‌تواند برای مشتری داشبوردی مرکزی ایجاد کند که همه اطلاعات مالی وی را بدون در نظر داشتن تعداد بانک‌ها و مؤسسات مالی که با آن‌ها در ارتباط است را به‌صورت یکجا دربرداشته باشد. قابلیت ارتباط آسان با همه بانک‌ها و فراهم کردن گزینه‌های پرداخت مانند پرداخت از طریق تلفن همراه و یا اَپ ها یا خدمات پرداخت خودکار می‌تواند مثال دیگری ازاین‌دست باشد.

در اکوسیستم جدید بانکی این کارآفرینان نه به‌عنوان رقیب بلکه به‌عنوان همکار برای بانک‌ها محسوب می‌شوند.

با نوآوری‌های جدید، قانون PSD2 و پیشرفت روزافزون فناوری، صنعت بانکداری به دنبال راه‌هایی است تا از فعالیت‌های دستی و وقت‌گیر دور شده و به سمت فعالیت‌های خودکار و سریع‌تر برود.

بانکداری به‌عنوان پلتفرم گامی است به‌سوی استفاده از نوآوری در روان‌سازی، سرعت بخشی، و امنیت بیشتر بانکداری

قانون PSD2 به نوآوران و کارآفرینان این اجازه را می‌دهد که به بازارهایی که در آن‌ها سهمی نداشتند، راه پیدا کنند. زمانی که این نوآوری‌ها به کار گرفته شوند، فرصت‌های بیشتری برای تحریک نوآوری‌ها بعدی به وجود می‌آید و احتمالاً روش بانکداری امروزی را به‌طور کامل تغییر می‌دهد.

ممکن است در حال حاضر قانون PSD2 فقط برای دسترسی به داده‌های حساب‌های بانکی باشد اما در طول زمان شاهد استفاده از بانکداری به‌عنوان پلتفرم به‌منظور بستر نوآوری‌های جدید در زندگی روزمره خواهیم بود. چنین آینده‌ای هنوز نامشخص بوده و به قانون PSD2 و نوآوری‌های ایجادشده از طریق آن بستگی دارد.

بانک‌هایی که به‌جای ادامه نقش سنتی خود به‌عنوان تأمین‌کننده خدمات، به سمت پلتفرم شدن حرکت کنند، شانس بیشتری برای موفقیت دارند. این بانک‌ها برای ارائه خدمات بهتر به مشتریان خود، با شرکت‌های فین تک مشارکت می‌کنند.

بانکداری به‌عنوان پلتفرم از یک‌سو گامی است به‌سوی استفاده از نوآوری در روان‌سازی، سرعت بخشی، و امنیت بیشتر بانکداری و از سوی دیگر خدمات مالی و پرداخت را تحت کنترل بیشتر مشتریان درخواهد آورد.

منبع: کانال تلگرامی شرکت خدمات انفورماتیک

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.