پایگاه خبری راه پرداخت دارای مجوز به شماره ۷۴۵۷۲ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بخشی از «شبکه عصر تراکنش» است. راه پرداخت فعالیت خود را از دوم اردیبهشتماه ۱۳۹۰ شروع کرده و اکنون پرمخاطبترین رسانه ایران در زمینه فناوریهای مالی، بانکداری و پرداخت و استارتآپهای فینتک است.
هفت محور مراحل بازاریابی بانکی مبتنی بر داده کدام هستند؟
روزبه ترابی مدیرعامل شرکت داده کاوان هوشمند توسن در کارگاه آموزشی ششمین همایش بانکداری الکترونیک و نظامهای پرداخت، راه حل مشتری، هزینه مشتری، آسودگی مشتری و ارتباط با مشتری را چهار رکن بازاریابی با محوریت مشتری دانست.
به گزارش پژوهشکده پولی و بانکی، کارگاه «بازاریابی خدمات بانکی مبتنی بر رویکرد داده محور» توسط دکتر روزبه ترابی در بعدازظهر روز اول همایش برگزار شد. در این کارگاه چگونگی استفاده از داده در بازاریابی خدمات بانکی موردبررسی قرار گرفت.
ترابی بازاریابی را فرایندی مدیریتی- اجتماعی معرفی کرد که بوسیله آن افراد و گروهها از طریق تولید و مبادله کالا با یکدیگر، به امر تأمین نیازها و خواستههای خود اقدام میکنند. او تاکید کرد: «بازاریابی را نباید فروش یا زیرمجموعهای از فروش دانست.»
او تاریخچهٔ بازاریابی را بررسی و عنوان کرد: «امروزه بازاریابی از بازاریابیِ مبتنی بر تولید، بازاریابی مبتنی بر فروش و بازاریابیِ مبتنی بر مشتری عبور کرده است و شکل تکاملیافتهٔ بازاریابی در قالب تعامل و برهمکنش متقابل بروز پیدا کرده است که در حقیقت رویکرد «ارتباط دائمی با مشتری تا نفوذ به ذهن و قلب او» را در دنیای واقع پیاده میکند.»
دکتر ترابی در ادامه به تبیین ارکان اساسیِ بازاریابی پرداخت و افزود: «بر این اساس محصول، قیمت، محل و ترویج چهار رکن بازاریابی هستند که در بازاریابی با محوریت مشتری این چهار رکن معادل راه حل مشتری، هزینه مشتری، آسودگی مشتری و ارتباط با مشتری به شمار میروند.»
او پس از اشاره به پارادایم جدید بانکداری ‐یعنی بانکداری جامع‐ به تبیین ضرورت بازاریابی در صنعت بانکی پرداخت.
بر اساس اظهارات این کارشناس برجستهٔ بانکی مراحل بازاریابی بانکی مبتنی بر داده دارای هفت محور است که این هفت محور عبارتند از استخراج دادهها، تمیز کردن دادهها، دستهبندی، بصری سازی، کشف روندها و روابط، تصمیم بر اساس نتایج به دست آمده و اندازهگیری تأثیرات ناشی از تصمیمها.
ترابی در پایان با اشاره به این نکته که دادههای بانکی نقش کلیدی در بازاریابی خدمات بانکی دارند مراحل مختلف بازاریابی داده محور در صنعت بانکی را تشریح کرد.