پایگاه خبری راه پرداخت دارای مجوز به شماره ۷۴۵۷۲ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بخشی از «شبکه عصر تراکنش» است. راه پرداخت فعالیت خود را از دوم اردیبهشتماه ۱۳۹۰ شروع کرده و اکنون پرمخاطبترین رسانه ایران در زمینه فناوریهای مالی، بانکداری و پرداخت و استارتآپهای فینتک است.
شاه منصوری: موضوع احراز هویت یک موضوع بسیار مهم در حوزه بانکداری الکترونیک است
در صنعت بانکداری الکترونیکی، احراز هویت مسئله بسیار مهمی است که به گفته بهادر شاه منصوری رئیس اداره بانکداری نوین بانک صنعت و معدن، وجود قوانین سختگیرانه در این زمینه میتواند موجب فاصله گرفتن مردم از بانکداری الکترونیک شود.
به گزارش ستاد خبری ششمین همایش بانکداری الکترونیک و نظامهای پرداخت، رئیس اداره بانکداری نوین بانک صنعت و معدن گفت: «بانک مرکزی یک مرجع سیاستگذار و حاکمیتی بوده و بهتر است از توان و تخصص بانکهای کشور در زمینه بانکداری الکترونیک استفاده کند و خود نقش نظارتی بر عملکرد آنها را داشته باشد.»
بهادر شاه منصوری افزود: «تاکنون بانکداری الکترونیک در ایران به شکل جزیرهای اجرا شده است و هرچند توانسته نیاز کشور را بهخوبی تأمین کند اما نکات و مشکلاتی وجود دارد که اگر بانک مرکزی برای رفع آنها از مشورت بانکها استفاده کند نتایج بهتری حاصل میشود. ما در این راه با مشکلاتی مواجه شدهایم که یکی از این مشکلات اتصال به شبکههای بینالمللی است و برای تحقق آن، خصوصاً استفاده از کارتهای اعتباری معتبر دنیا راه سختی در پیش داریم.»
همزمان با تغییر و پیشرفت تکنولوژی لازم است بهصورت ویژه دستورالعملها، بخشنامهها و نگاه بانکها برای تسهیل در ارائه خدمات بانکی تغییر کند
او گفت: «به نظر من بانک مرکزی با استفاده از متخصصین حوزههای مختلف در بانکها و کمیسیونهای تخصصی میتواند به وظایف حاکمیتی و نظارتی خود بپردازد و با خرد جمعی، خدمات بهتری را برای کشور ترسیم کند. بهعنوانمثال در سال ۹۴ در زمینه کارت مرابحه ۴ بخشنامه به سیستم بانکی ارسال شد که در حوزه اجرا با مشکلاتی مواجه بود و یا در اواخر سال ۹۲ دستورالعملی برای بنکارت و کارت هدیه به سیستم بانکی ابلاغ شد که مشکلات اجرایی زیادی برای بانکها داشت و درنهایت با پیگیریهای بانکها، شورای هماهنگی بانکها و کمیسیون کارت، بانک مرکزی در سال بعد اصلاحاتی در آن ایجاد کرد.»
شاه منصوری ادامه داد: «اگر بانک مرکزی پس از تعیین سیاستهای کلان در یک حوزه، موضوع را به کارگروهها و کمیسیونهای تخصصی مثل کمیسیون کارت واگذار کند تا روشهای اجرایی را تهیه کنند میتواند دستورالعمل اجرایی مربوطه را به بانکها ابلاغ کند و بانکها برای اجرای آن با مشکلات کمتری مواجه خواهند شد و نیازی به تغییر دستورالعملها و بخشنامهها در فواصل زمانی کوتاه نیست.»
رئیس اداره بانکداری نوین بانک صنعت و معدن درباره رواج این نوع بانکداری میان مردم توضیح داد: «خوشبختانه طی ده سال گذشته با فعالیتهای انجامشده ازجمله در حوزه پایانههای فروش خصوصاً ایجاد شرکت شاپرک و تنظیم مقررات هماهنگ، همراه بانک، کارتهای بانکی، تلفنبانک و سایر درگاههای خدمترسانی بانکی، بسیاری از پرداختهای خرد مردم از حالت نقد به الکترونیکی تبدیل شد و گسترش آنها منجر به ایجاد رفاه بیشتر برای هموطنان و کمک به ایجاد شهر و دولت الکترونیکی خواهد شد.»
با استفاده مناسب از فناوری اطلاعات در راستای توسعه بانکداری الکترونیک، میتوان شعب بانکها را کاهش داد و در راه تحقق بانکداری سبز نیز قدم بزرگی برداشت
شاه منصوری با اشاره به اینکه پیشبینی آینده در زمینه بانکداری الکترونیک بسیار سخت است، گفت: «پیشرفت تکنولوژی سرعت قابلتوجهی دارد که میتواند منجر به ایجاد تغییرات اساسی در سیستم بانکی شود و بانک مرکزی هم اقداماتی در این زمینه انجام داده است لیکن همزمان با تغییر و پیشرفت تکنولوژی لازم است بهصورت ویژه دستورالعملها، بخشنامهها و نگاه بانکها برای تسهیل در ارائه خدمات بانکی تغییر کند. در این راستا لزوم توجه ویژه به فناوری اطلاعات بهعنوان پیشران در ارائه خدمات بانکی بیشازپیش احساس میشود. در گذشته فناوری اطلاعات ابزاری برای تحقق اهداف و برنامههای بانکها بود ولی امروزه در بانکهای پیشرو نقش تعیین سیاستهای کسبوکار را به عهده دارد.»
او ادامه داد: «مثلاً موضوع احراز هویت یک موضوع بسیار مهم در حوزه بانکداری الکترونیک است که موردتوجه مراجع مبارزه با پولشویی نیز هست و تدوین قوانین سختگیرانه در این زمینه میتواند باعث فاصله گرفتن مردم از بانکداری الکترونیک شود ازاینرو بانک مرکزی میتواند با بازنگری قوانین، شرایطی را فراهم کند تا بانکها بتوانند با کمک گرفتن از تکنولوژی روز امکان ارائه خدمات جدید به مشتریان را پیدا کنند، بهعنوانمثال احراز هویت با استفاده از عنبیه چشم در موبایل، تبلت و کامپیوتر بدون نیاز به حضور مشتری در بانک یکی از راههای بهکارگیری فناوری اطلاعات در این زمینه است. بدین ترتیب با استفاده مناسب از فناوری اطلاعات در راستای توسعه بانکداری الکترونیک، میتوان شعب بانکها را کاهش داد و در راه تحقق بانکداری سبز نیز قدم بزرگی برداشت.»