پایگاه خبری راه پرداخت دارای مجوز به شماره ۷۴۵۷۲ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بخشی از «شبکه عصر تراکنش» است. راه پرداخت فعالیت خود را از دوم اردیبهشتماه ۱۳۹۰ شروع کرده و اکنون پرمخاطبترین رسانه ایران در زمینه فناوریهای مالی، بانکداری و پرداخت و استارتآپهای فینتک است.
تأکید ابراهیمی بر اهمیت بانکداری اجتماعی
آیتالله ابراهیمی، مدیرعامل بانک انصار تمرکز اصلی بانکداری اجتماعی را بر ارضای نیازهای موجود در اقتصاد واقعی جامعه دانست و درباره کاربرد شبکههای اجتماعی در بانکها توضیح داد.
به گزارش ستاد خبری ششمین همایش سالانه بانکداری الکترونیک و نظامهای پرداخت، مدیرعامل بانک انصار گفت: «بانکداری اجتماعی رویکردی نوظهور در بانکداری خُرد است که فرآیندهای قرض دهی و روابط بین قرض دهندگان و مؤسسات مالی را شفاف میسازد.»
آیتالله ابراهیمی افزود: «بیش از 80 درصد کاربران اینترنت در دنیا از شبکههای اجتماعی مجازی برای امور روزمره خود استفاده میکنند، بنابراین جای تعجب نخواهد بود که بخش عمدهای از این کاربران، فعالیتها و امور بانکی خود را از طریق رسانههای اجتماعی مجازی انجام دهند. این شفافیت بدان معنی است که آن قرض دهی و وامدهی که قرار بود در یک بانک اتفاق بیفتد، با کمک ابزارهایی مانند وامهای نفربهنفر یا طرحی که همه برای یک موضوع و به قصد خاصی پول جمع کنند، از طریق شبکههای اجتماعی میتواند گسترش یابد.»
یک بانکدار اجتماعی دائماً سطح تعاملات جامعه را برای یافتن فرصتهای تحول ساز پویش میکند تا بتواند توسعه پایدار اقتصاد واقعی را رقم بزند
او با اشاره به اینکه بانکداری اجتماعی توصیفی از خدمات بانکی و اقتصادی است که به دنبال کسب سهم مثبت از پتانسیل همه انسانها برای توسعه حال و آینده است، ادامه داد: «در بانکداری اجتماعی تمرکز بر ارضای نیازهای موجود در اقتصاد واقعی جامعه و بهطور همزمان در نظر گرفتن پایداری اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و زیستمحیطی است.»
مدیرعامل بانک انصار درباره کاربرد شبکههای اجتماعی در بانکها، توضیح داد: «تبلیغات محصولات بانکی؛ جذب مشتریان جدید؛ ایجاد و گسترش شبکهای از مشتریان؛ ارسال پیامکهای حسابها و سایر انواع پیامکها به مشتریان از این طریق؛ طراحی محصولات جدید بر اساس سلایق افراد حاضر در شبکههای اجتماعی؛ کاهش هزینههای رفتوآمد مشتریان؛ کاهش هزینههای بانکی در این عرصه قابلذکر هستند. مهمتر از این موارد یک بانکدار اجتماعی دائماً سطح تعاملات جامعه را برای یافتن فرصتهای تحول ساز پویش میکند تا بتواند با سرمایهگذاری بهموقع و ریسکپذیری حسابشده با کمک محاسبات رایانهای و مفاهیمی مانند دادههای عظیم ضمن کسب سود، توسعه پایدار اقتصاد واقعی را رقم بزند و سرمایهگذاری در استارتآپها نمونه بارز این رویکرد است. با مراجعه به دادهکاوی از حجم انبوه تبادلات پیام در شبکههای اجتماعی، نیازی به ایجاد رویههای نظرسنجی نیست.»
شناخت تغییرات جامعه و نیازهای جدید و کسب و استفاده از فرصت سرمایهگذاری در حوزه خدمات ابری و مجازی به جامعه و دادهکاوی و کشف الگوی نیازمندی مشتریان یک بانکدار اجتماعی را مشغول خواهد کرد
ابراهیمی، مزیتهای بانکداری مبتنی بر شبکه اجتماعی را در دو بُعد مشتریان و بانک عنوان کرد و افزود: «ازنظر مشتریان میتوان به مواردی ازجمله درخواست خدمات با استفاده از ابزارهای شبکههای اجتماعی بهصورت غیرحضوری، بررسی خدمات ارائهشده توسط بانکهای مختلف، اعلام مشکلات و پیگیری رفع آنها بهصورت غیرحضوری و ارتباط مشتریان بهصورت دوبهدو با یکدیگر اشاره کرد.»
او درباره مزیتهای این نوع بانکداری ازنظر بعد بانکی، گفت: «این نوع بانکداری دارای مزیتهای فراوانی برای بانک است که عبارتاند از ارائه تبلیغات محصولات به مشتریان، تحلیل و اخذ نظرات مشتریان در خصوص خدمات ارائهشده، گسترش مسئولیت اجتماعی با استفاده از شبکههای اجتماعی و بانکداری سبز، گسترش بانکداری اسلامی با استفاده از تسهیلات فردبهفرد، تعامل با شبکه اجتماعی سایر ارگانها جهت بومیسازی خدمات بانکی برای هریک از مشتریان بانکی، قابلیت رتبهبندی مشتریان در شبکه اجتماعی و استفاده سایر بانکها از این رتبهبندی است؛ اما استفاده از دادههای مرتبط با مشتریان و فضای کسبوکار جهت پیشبینی اقدامات آتی، شناخت تغییرات جامعه و نیازهای جدید و کسب و استفاده از فرصت سرمایهگذاری در حوزه خدمات ابری و مجازی به جامعه و دادهکاوی و کشف الگوی نیازمندی مشتریان یک بانکدار اجتماعی را مشغول خواهد کرد.»