پایگاه خبری راه پرداخت دارای مجوز به شماره ۷۴۵۷۲ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بخشی از «شبکه عصر تراکنش» است. راه پرداخت فعالیت خود را از دوم اردیبهشتماه ۱۳۹۰ شروع کرده و اکنون پرمخاطبترین رسانه ایران در زمینه فناوریهای مالی، بانکداری و پرداخت و استارتآپهای فینتک است.
اینالوئی: در آینده شعب بانکها به شکل امروزی وجود نخواهند داشت
فرهاد اینالوئی معاون فنآوری اطلاعات بانک ایرانزمین، در جریان امضاء تفاهمنامه همکاری کارتهای هوشمند چندمنظوره این بانک و دانشگاه علم و فرهنگ در جمع اساتید و اعضای هیئتعلمی این دانشگاه، مفهوم بانکداری دیجیتال را تشریح کرد.
به گزارش روابط عمومی بانک ایران زمین، اینالوئی سخن خود را اینگونه آغاز کرد که به نظر شما بانکداری حال حاضر ما به چه سمت و سویی خواهد رفت؟ اینکه ما بتوانیم در یک لحظه پولی را از یک حساب به حسابی دیگر در نقطهای دیگر از دنیا منتقل کنیم؛ این یعنی بانکداری الکترونیک؟ آیا بانکداری الکترونیک غیرازاین چیز دیگری برای عرضه دارد یا نه؟ آیا تکنولوژی بیش از این هم میتواند به بحث بانکداری کمک کند؟
او در پاسخ به این سؤالات افزود: «امروز مفهومی به اسم بانکداری دیجیتال پیش روی ماست که با توجه به آن میتوان گفت بانکداری الکترونیک ما اکنون یک بانکداری سنتی است و ما بعدازاین باید به سمت بانکداری دیجیتال حرکت کنیم.»
اینالوئی تصریح کرد: «در آینده شعب بانکها به شکل امروزی وجود نخواهند داشت و دلیل آن این است که مشتریها هم در حال تغییر هستند و ابزارهایی که استفاده میکنند دیجیتال است و این موضوعی است که تمام بخشهای بانک ازجمله شعب، بازاریابی، تبلیغات و روابط عمومی را تحت تأثیر خود قرار میدهد.»
معاون فنآوری اطلاعات اظهار داشت: «در بانکداری دیجیتال ما دیگر با چشمبسته برای همه تبلیغ نمیکنیم، بلکه بهصورت هوشمند مشتری به مشتری و با شناخت تبلیغ خواهیم کرد. در حوزه تبلیغات، بانک با شناخت مشتریان خود و با توجه به جنسیت، تحصیلات، شغل، درآمد، جایگاه اجتماعی و … برای آنها بهصورت اختصاصی تبلیغ میکند. بهطور مثال شما زمانی که برای دریافت پول به دستگاه خودپرداز مراجعه میکنید با توجه به وضعیت شما بانک بستهای از خدمات خود را برای شما که دانشجو، استاد، پزشک و کارمند هستید تهیه و روی صفحهنمایش موبایل، دستگاه خودپرداز و سایر ابزارهای دیجیتال ارائه میکند.»
اینالوئی ادامه داد: «مشتری در بانکداری دیجیتال میتواند از پیش تعیین کند که زمانی که قصد استفاده از خدمات بانکداری دیجیتال را دارد تنها بخشهای موردنیاز او فعال باشد یعنی شما در مقابل دستگاههای خودپرداز بانک هستید این دستگاه از قبل توسط خود شما و برای استفاده خودتان شخصی سازی شده است.»
او در خصوص یکپارچگی سیستمهای دیجیتال در ارائه خدمات گفت: «کانال ارتباط مشتری دیجیتال کانال خاص خودش است، شما میتوانید کاری را در دستگاه خودپرداز شروع کنید، در اینترنت تمام و در موبایلتان پیگیری کنید. در حقیقت یکپارچگی این کانالهای ارتباطی به شما این امکان را میدهد که هر تغییری در یکی از کانالها در همه کانالهای ارتباطی اعمال شود.»
اینالوئی در خصوص چگونگی ارتباط مراکز دانشبنیان و کارآفرین با یک بانک دیجیتال اظهار داشت: «ما در حال حاضر با استارتآپها و فینتکهای زیادی روبرو هستیم. نحوه برخورد بانک دیجیتال با این شرکتها و مراکز از طریق مفهوم «بانکداری باز» خواهد بود.»
او افزود: «در سیستم سنتی یا بانکداری الکترونیک بانک سرویسی را آماده میکرد و در اختیار مشتری قرار میداد و مشتری هم استفاده میکرد؛ اما مشتری محوری در بانکداری دیجیتال این فرایند را معکوس میکند.»
امروزه این شرکتهای دانشبنیان هستند که با ترکیب خدمات یک محصول متفاوت تولید میکنند و آن محصول در اختیار همه قرار میگیرد و این یک نکته کلیدی است که تا الآن بانک در حال تولید محصول بود اما از این به بعد یک شرکت فینتک با شناخت نیاز مشتری یک محصول تولید میکند و با کمک بانک آن را در اختیار مشتری قرار میدهد.
او در انتهای سخنان خود افزود: «بانک میتواند در حوزههای بانکداری باز، شعبه دیجیتال، روابط عمومی دیجیتال از پروژههای مختلف دانشجویی در سطح کارشناسی ارشد و دکترا که در این زمینه انجام میشود حمایت کند و دانشجویان رشتههای کارآفرینی، بازاریابی، علوم اجتماعی و فنآوری اطلاعات میتوانند در این حوزهها از حمایت بانکها برخوردار شوند.»
بانک ایرانزمین در راستای فعالیتهای توسعهای خود در آینده نزدیک ضمن ارائه خدمات بانکداری دیجیتال تلاش خواهد کرد در حوزههای مختلف بانکداری دیجیتال محصولات جدیدی را به مشتریان خود عرضه کند.