راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

روستایی: سرویس‌های بانکی باید به سمت کارمزدمحور شدن بروند

حمید روستایی، کارشناس بانکداری الکترونیک و حوزه پرداخت با بیان اینکه بانکداری سنتی در پایان راه است، گفت: «توسعه بانکداری الکترونیک می‌تواند به کاهش شعب فیزیکی بانک‌ها منجر شود.»

به گزارش روابط عمومی پژوهشکده پولی و بانکی، حمید روستایی، افزود:‌ «گسترش بانکداری مجازی و ارائه خدمات الکترونیک بانک‌ها در چند سال گذشته وارد فاز جدیدی شده و هم‌زمان با استقبال روزافزون مردم در استفاده از ابزارهای جدید، بانک‌ها نیز به‌صورت جدی وارد فضای رقابتی در ارائه خدمات نوین بانکی شده‌اند.»

او ادامه داد:‌ «به‌زودی سیستم بانکی کشور از بانکداری سنتی فاصله خواهد گرفت و نسل جدیدی از بانک‌ها در کشور به فعالیت خواهند پرداخت که مشخصه اصلی آن، شاید حذف شعب فیزیکی و گسترش یک‌باره ارائه خدمات در بستر اینترنت و بانکداری الکترونیک باشد.»

او در پاسخ به این پرسش که وضعیت هوشمند سازی شبکه بانکی و نظام‌های پرداخت و همچنین زیرساخت‌های لازم را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ اظهار داشت: «جامعه به سمت استفاده از خدمات بانکداری الکترونیک و خدمات نوین حرکت کرده و رشد تقریباً مناسبی را نیز دارد اما آنچه باید در ایران باشد و هنوز به دست نیامده، این است که مجموعه شرکت‌هایی که در حوزه خدمات الکترونیک بانکی کار می‌کنند، باید تلاش بیشتری داشته باشند تا مشتریان را به استفاده از خدمات بانکداری نوین و نظام‌های جدید پرداخت بیشتر تشویق کنند.»

روستایی تصریح کرد:‌ «به‌صورت کلی رشد ۱۰ تا ۳۵ درصدی در حوزه دستگاه‌های خودپرداز و پایانه‌های فروش نشان‌دهنده این است که مردم به استفاده ازاین‌گونه خدمات الکترونیک و نوین بانکی گرایش پیدا کرده‌اند، اما این امر همچنان جای رشد بیشتری دارد.»

قائم‌مقام شرکت ثامن ارتباطات عصر ادامه داد: «تبیین فرهنگ استفاده از خدمات نوین بانکداری در بین مردم امر تقریباً سختی است زیرا مردم تا مدت‌ها عادت کرده بودند برای انجام امور بانکی به‌صورت سنتی به شعب مراجعه کنند و زمانی که مبلغی به دفترچه آن‌ها اضافه می‌شود آن را در دفترچه حساب بانکی خود ببینند و دیدن اینکه مبلغ جدید در دفترچه‌های بانکی وارد می‌شود، برای آن‌ها اطمینانی را ایجاد می‌کند؛ حال اینکه شما بتوانید از طریق کلیک کردن در تلفن همراه و یا اینترنت مبلغی را جابه‌جا کنید و تنها یک شماره پیگیری داشته باشید، شاید هنوز برای بسیاری از اقشار جامعه جا نیفتاده باشد که این موضوع می‌تواند مانند همان سیستم سنتی حضور در شعبه بانک باشد.»

او بابیان اینکه، بین پرداختی که با دفترچه‌ها و یا به‌صورت الکترونیک انجام می‌شود، تفاوتی وجود ندارد، اظهار داشت: «ممکن است جامعه یکسری خطرها را در استفاده کامل از بانکداری الکترونیک احساس کرده و برداشت مردم این باشد که شاید سیستم‌های الکترونیکی دچار ناامنی شوند و یا در آن، سرقت اطلاعات اتفاق بیافتد.»

این کارشناس حوزه بانکداری الکترونیک تصریح کرد:‌ «موضوع همان بی‌اعتماد مردم است و به‌بیان‌دیگر، آن اعتماد لازمی که باید شکل بگیرد، در بین مردم نهادینه نشده ولی کم‌کم این فرهنگ در جامعه ایجاد می‌شود و به‌هرحال در کشورهای دیگر، شعبه‌ها، رفته‌رفته هویت و موجودیت خود را از دست می‌دهند و اساساً در کشورهای پیشرفته، بانک‌هایی موفق می‌شوند که تعداد شعب کمتری داشته باشند و تمرکز آن‌ها بیشتر به سمت فعالیت‌های ستادی رفته است.»

روستایی درباره وضعیت کارمزدها در این بخش، گفت: «اگر بخواهیم به این بخش به‌صورت استاندارد و بر مبنای رویه‌های معمول در سایر کشورها نگاه کنیم، جا دارد که هنوز کارمزدها رشد پیدا کند. در خارج از ایران، بهره‌برداری از حداقل سرویس‌ها با کارمزدهای قابل‌توجهی همراه است درحالی‌که در ایران بسیاری از خدماتی که در این بخش ارائه می‌شود، رایگان است؛ اما به‌طور تدریجی حرکت به سمتی بوده که مردم برای استفاده از سرویس‌های الکترونیک بانکی، باید کارمزد بپردازند.»

ششمین همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت، ۱۳ و ۱۴ دی‌ماه ۹۵ توسط پژوهشکده پولی و بانکی در مرکز همایش‌های بین‌المللی برج میلاد تهران برگزار می‌شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.