راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

انواع کسب‌وکارهای مرتبط با پرداخت موبایلی

سپهر سپهوندی؛ بنیان‌گذار و مدیرعامل وین وین / بر اساس گزارش‌های ارائه‌شده توسط سازمان جهانی پرداخت‌ها در سال 2016، پرداخت و جابجایی پول از طریق گوشی‌های همراه به سرعت در بین مردم در حال رشد بوده و به جایگزین جدیدی برای روش‌های سنتی و رایج تبدیل شده است. دو روش NFC و QR code به‌عنوان پرداخت همراه از طریق تلفن‌های هوشمند معرفی شده‌اند که روش کیوآر کد با توجه به کارآمدی بیشتر و عدم نیاز به سخت‌افزار خاصی از جایگاه مناسب‌تری در بین کاربران برخوردار است.

می‌توان کسب‌وکارهای مرتبط با پرداخت همراه را به سه دسته خویش‌فرما، تجارت کوچک و تجارت بزرگ تقسیم‌بندی کرد که در ادامه برخی از شرکت‌های استفاده‌کننده از پرداخت همراه را ذکر خواهیم کرد.

.

معاملات خریداران با فروشندگان بزرگ

در این بخش می‌توان فروشگاه‌های زنجیره‌ای بزرگ را به‌عنوان مشتریان اصلی تکنولوژی پرداخت همراه دانست که سبب سرعت‌بخشی در فرآیند پرداخت مشتریان و همچنین جلب رضایت آنان با توجه به آسانی و امنیت بالای این نوع پرداخت می‌شود. در سال 2015 فروشگاه‌های زنجیره‌ای Walmart قابلیت پرداخت موبایل با کیوآر کد را به اپلیکیشن موبایل خود افزود که با استقبال گستردهٔ مشتریانش مواجه گردید.

همچنین کمپانی STARBUCKS از این تکنولوژی برای پرداختی‌های خود بهره گرفت که در حال حاضر بیش از 12 میلیون از مشتریانش از پرداخت همراه این شرکت استفاده می‌کنند که بر اساس آمار منتشر شده در هفته بیش از 6 میلیون از پرداختی‌ها با استفاده از پرداخت موبایلی صورت می‌پذیرد.

.

معاملات خریداران با فروشندگان کوچک

فروشندگان کوچک‌تر نظیر سوپرمارکت‌ها، فروشندگان پوشاک و البسه، رستوران‌ها و … از کاربران اصلی این بخش هستند که با استفاده از پرداخت موبایلی علاوه بر دستیابی به اطمینان هرچه بیشتر مشتریان خود، می‌توانند به شناسایی مشتریان دائمی پرداخته و با ارائهٔ تسهیلاتی به افزایش میزان خرید آنان و همچنین افزایش تعداد مشتریان وفادار خود بپردازند. کمپانی SHELL یکی از کاربران پرداخت همراه بوده که در پمپ‌بنزین‌های خود با استفاده از تکنولوژی کیوآر کد به دریافت مبلغ سوخت مشتریان خود می‌پردازد و این امر سبب سرعت در پرداخت و کاهش زمان حضور رانندگان در محل سوخت‌گیری شده است.

همچنین شرکت Paytm به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین عملگرهای پرداخت در کشور هند، پرداخت با استفاده از QR code را به اپلیکیشن موبایل خود افزوده است. در نهایت شرکت‌های تاکسیرانی در کشورهای مختلف را می‌توان یکی دیگر از کاربران این تکنولوژی معرفی نمود که با نصب کیوآر کد در خودروهای خود به دریافت کرایه از مسافران می‌پردازند.

.

معاملات کوچک یا شخص به شخص

این نوع پرداختی در زمانی صورت می‌گیرد که شخصی قصد داشته باشد به شخص دیگری پول دهد. برای مثال می‌توان به اعضای خانواده، دوستان و آشنایان اشاره کرد و همچنین می‌توان برخی کسب‌وکارها نظیر پزشکان را نیز از مشتریان اصلی این بخش دانست. با استفاده از پرداخت همراه دیگر نیازی به استفاده از شماره کارت نبوده و به راحتی می‌توان برای اعضای خانواده جابجایی پول را انجام داد و همچنین پزشکان می‌توانند به راحتی از تکنولوژی QR code برای دریافت هزینه‌های درمانی از بیماران خود پرداخته و سبب تسهیل و سرعت‌بخشی در فرآیند واریز پول در مطب‌های خود شوند.

در نهایت می‌توان گفت که هر کسب‌وکاری که با جابجایی پول همراه باشد می‌تواند یکی از کاربران پرداخت همراه (پرداخت موبایلی) باشد و با این روش علاوه بر سرعت‌بخشی به پرداخت‌ها، پرداختی ایمن را برای مشتریان خود فراهم کند. وین وین با بررسی موفقیت‌های به دست آمده توسط سیستم پرداختی با موبایل، اقدام به ارائه پرداخت همراه با کیوآر کد در ایران کرده است تا بتواند گامی بلند در جهت پرداخت‌هایی آسان و امن در تمامی فروشگاه‌ها و مراکز خرید ایران بردارد. همچنین وین وین با راه‌اندازی باشگاه مشتریان این امکان را برای کسب‌وکارها فراهم کرده است تا با بررسی میزان جابجایی پول، مشتریان دائم و وفادار خود را شناخته و با تحلیل رفتار خریدشان به ارائه پیشنهاد‌ها و تسهیلات تخفیف‌دار بپردازند تا علاوه بر دستیابی به رضایت مشتریان اصلی خود به افزایش تعداد مشتریان دائم نیز بپردازند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.