راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

آینده بیت‌کوین و ارزهای دیجیتالی

علیرغم رمزآلود بودن و مورد سؤال بودن آینده بیت‌کوین و ارزهای دیجیتالی و همچنین عدم آشنایی مردم با این بازار و تکنولوژی جدید، عده‌ای بسیار از مردم در سراسر دنیا مشغول خریدوفروش این ارز دیجیتالی هستند و بسیاری از مردم، فروشگاه‌ها و شرکت‌های معتبر دنیا کالاهای خود را در ازای بیت کوین به فروش می‌رسانند. این اتفاق نه‌تنها در مورد بیت کوین بلکه در مورد صدها نوع ارز دیجیتالی دیگر در حال اتفاق افتادن است.

بر اساس اعلام وب‌سایت coinmarketcap.com تا اواست بهمن‌ماه سال ۹۳ ارزش سرمایه‌گذاری در کل بازار ارزهای دیجیتالی چیزی در حدود چهار و نیم میلیارد دلار برآورد شده است.

رشد جهانی این بازار دلایل عدیده‌ای دارد که ازجمله آن‌ها می‌توان به کم هزینه بودن (تقریباً سفر) نقل‌وانتقال پول آن‌هم بدون هیچ محدودیتی جغرافیایی اشاره کرد.

به احتمال زیاد یکی از دلایلی که منتقدان و مخالفان ارزهای دیجیتالی بیان می‌کنند آن است که این ارزها بر خلاف ارزهای سنتی هیچ‌گونه پشتوانه و ارزش زیر ساختاری ندارند. در مقابل حامیان ارزهای دیجیتالی میگویند که این بازار ارزش سرمایه‌گذاری بسیار بالایی دارد و علیرغم انتقاد و مخالفت بسیاری رشد خواهد کرد کما اینکه تا به امروز شاهد رشد و مردمی شدن آن در سراسر جهان بوده‌ایم.

این یک بحث بین طرفداران و مخالفان این تکنولوژی نوین است که قابل‌توجه است بخصوص از زمانی که قیمت بیت‌کوین در آذر ۹۳ به حدود یک هزار و یک‌صد و پنجاه دلار رسید و در سال بعد حدود ۸۰ درصد سقوط کرد و حال دوباره در حال رشد است.

اگرچه زمان به ما خواهد گفت که آینده ارزهای دیجیتالی چه خواهد شد و کدام یک از این ارزها خواهد توانست خود را در بازار تثبیت کند، فی الحال با این سؤال مواجه هستیم که آیا ما در آستانه یک تغییر بزرگ در سیستم پولی جهان هستیم؟ یا اینکه دودستی به کیف پول خودمان بچسبیم که تغییری در کار نخواهد بود؟

در مصاحبه‌ای که وال‌استریت ژورنال با دکتر Campbell R. Harvey انجام داده است این اقتصادان و استاد دانشگاه «دوک» در کارولینای شمالی به سؤال فوق این‌گونه پاسخ می‌دهد: «هر ابداً و اختراعی برای حل کردن یک سری مشکلات صورت گرفته است.»

با هم نگاهی به برخی از مشکلاتی که بیت‌کوین حل کرده است می‌اندازم و بررسی می‌کنیم که آینده بیت‌کوین و ارزهای دیجیتالی چه خواهد بود:

.

امنیت حفظ اطلاعات شخصی

بیت‌کوین به دارندگان آن اجازه می‌دهد که به راحتی پول خود را در دنیا جابجا کنند بدون اینکه نگران آن باشند که اطلاعات شخصی و حساب بانکی‌شان در دسترس دیگران در اینترنت باشند مثلاً هنگامی‌که شخصی بخواهد آنلاین پولی را پرداخت کند مجبور به وارد کردن اطلاعات شخصی و بانکی خود می‌باشند بخصوص در مورد کارت‌های اعتباری.

.

قابل‌استفاده در سراسر دنیا

تنها با یک تلفن ساده و دسترسی به اینترنت حتی کم سرعت می‌توان اقدام به نقل‌وانتقال پول خود کرد حتی مبالغ اندک. (این امکانی ویژه و مطلوب برای افرادی است که در کشورهای درحال‌توسعه زندگی می‌کنند که دسترسی به بانک‌های جهانی ندارند).

.

کارمزد تقریباً صفر نقل‌وانتقال

نقل‌وانتقالات ساده و کم هزینه بین‌المللی بدون هیچ محدودیتی در مقایسه با سیستم فعلی که هزینه‌ای در حدود ۱۰ درصد را شامل می‌شود.

.

قابل‌استفاده برای خرده‌فروشان و کالاهایی با قیمت پایین

کارمزد بالای نقل‌وانتقالات پول در سیستم فعلی بانکی این مانع را به وجود آورده است که کالاهایی با قیمت پایین امکان فروش در قبال نقل‌وانتقالات بانکی مقرون به صرفه نباشد چرا که در بسیاری از این موارد کارمزدی که بانک دریافت می‌کند از سودی که فروشنده بر روی کلی خود می‌برد بیشتر است و این امر فروشنده را مجبور به فروش کلی خود در قبال پول نقد می‌کند. ولی بیت کوین این امکان را به راحتی به وجود آورده که مبالغ حتی جزئی را بدون هزینه انتقال داد.

.

عدم وجود ریسک تورم

سرعت تولید بیت‌کوین به گونه‌ای است که بسیار کم و ثابت است، علاوه بر این میزان نهایی تولید بیت‌کوین محدود است و نمی‌توان بیت‌کوین جعلی تولید کرد در نتیجه بیت‌کوین هرگز دچار تورم نخواهد شد.

.

دریچه‌ای جدید برای کشورهایی که مشکلات اقتصادی و سیاسی دارند

بیت‌کوین دریچه‌ای جدید برای کشورهایی که مشکلات اقتصادی و سیاسی دارند را گشوده است. در واقع نقل‌وانتقال را به‌صورت امن و آزاد برای کشورهایی که با این قبیل مشکلات مواجه هستند را به وجود آورده است.

.

ارزیابی بیت‌کوین به‌عنوان یک تکنولوژی

درست است که بیت کوین هیچ پشتوانه دولتی ندارد ولی این موضوع مهم نیست. بیت‌کوین وجود دارد چون استفاده‌کنندگان آن به این ارز دیجیتالی ارزش بخشیده‌اند.

این درست نیست که بگویم این ارز چون پشتوانه دولتی ندارد پس قوانین نظام مالی جهان را نقض کرده است و تضمینی برای بقای آن وجود ندارد. در واقع باید آگاه باشیم که دولت‌ها هم نمی‌توانند ثبات ارزی را که خود تولید می‌کنند را تضمین کنند، کافی است که نگاهی بیندازیم به افت اخیر روبل روسیه و فرانک سویس. به همین شکل ممکن است که در آینده بیت کوین نیز در قیاس با ارزهای سنتی ارزشی برابر با صفر پیدا کند. این اتفاق ممکن است برای دلار، یورو و یا هر ارز دیگری بیافتد.

در واقع زمانی که شما پول نقد نگهداری می‌کنید این امکان وجود دارد که سرمایه خود را از دست بدهید چون ممکن است آن ارزی که شما نگهداری می‌کنید به یک شب بی ارزش شود ولی با این حال مردم بسیاری هستند که همچنان تمایل به نگهداری پول نقد چه در بانک و چه در گاوصندوق خود دارند.

حال بیایم برای لحظه‌ای بحث ارزها را کنار بگذاریم و به جنبه دیگر بیت کوین نگاه کنیم. هیجان‌انگیزترین چیز در مورد بیت‌کوین تکنولوژی بی‌همتای آن است که در پس آن نهفته است. زنجیره بلاک‌ها (Blockchain)  ثبت دقیق تمامی نقل‌وانتقالات بیت کوین در سراسر دنیا و نگهداری تک‌تک این نقل‌وانتقالات. زنجیره بلاک‌ها یک دفتر ملی عظیم است که به همگان تعلق دارد و برای تائید هر نقل‌وانتقال از آن استفاده می‌شود و در این روند به تولید بیت کوین نیز می‌پردازد. پتانسیل زنجیره بلاک‌ها بیت کوین را بسیار فراتر از یک ارز برده است. این تکنولوژی یک راه برای تائید مالکیت و تنظیم قرارداد در معاملات است.

تصور کنید که سوار خودروی خود می‌شوید، خودروی شما توسط موبایل شما می‌تواند که کد شناسایی شما را چک کند و خرید و پرداخت شما را برای خودرو توسط زنجیره بلاک‌ها تائید کند. حال فرز کنیم که شما پول خودرو را نداده‌اید و یا ۳ قسط آخر خود را برای خودرو پرداخت نکرده‌اید. علاوه بر این تکنولوژی زنجیره بلاک‌ها می‌تواند توسط این چک کردن و تائید گرفتن اطمینان حاصل کند که خودرو فقط و فقط توست صاحب آن و یا شرکتی که آن را لیزینگ کرده است روشن شود.

برای درست کردن یک قرارداد می‌توان با اضافه کردن یک «اگر، بعد (if, then)» در برنامه‌نویسی کامپیوتری آن را تنظیم کرد. تقریباً تمامی دستگاه‌های مالی و حسابداری، همچنین بورس سهام و اوراق قرضه و غیره می‌توانند از چنین تکنولوژیی برای گرفتن تائید استفاده کنند.

.

اختلال در بازارهای مالی

زنجیره بلاک‌ها به‌عنوان یک تکنولوژی نوین توانسته ارزهایی را به وجود آورد که برای تولید نیاز به هیچ بانکی ندارند و همچنین به کاربران و استفاده‌کنندگان این اجازه را می‌دهد که بدون نیاز به بانک وام بگیرند یا بدون نیاز به کارگزاران بورس و یا صرافی بتوانند سرمایه‌گذاری کنند.

درست است که ارزش بیت‌کوین در یک سال گذشته افت شدیدی داشته است ولی عاقلانه نیست که بخواهیم آینده بیت‌کوین و ارزهای دیجیتالی را با سایر ارزهای سنتی پیش‌بینی کنیم. در واقع بهتر است که معیار دیگری را برای این پیش‌بینی پیدا کنیم و آن چیزی نیست جز اینکه بدانیم سرمایه‌داران بزرگ و نامداری هستند که در حال سرمایه‌گذاری در بیت‌کوین و تکنولوژی زنجیره بلاک‌ها می‌باشند.

به نظر بسیاری با توجه به نوسان شدید قیمت بیت‌کوین این ارز را نمی‌توان برای سرمایه‌گذاری بلندمدت استفاده کرد ولی این بیشتر به خاطر عدم تائید بیت‌کوین از طرف همگان است و این موضوع همیشه برای تکنولوژی‌های جدید قبل پیش‌بینی است که در ابتدا با آن مقاومت می‌شود. در ماه ژانویه در نیویورک یک صرافی مختص بیت کوین افتتاح شد که از طرف بازار بورس نیویورک حمایت می‌شود و منطبق بر قوانین و شرایط آمریکا است. این خود می‌تواند به ایجاد ثبات بیت‌کوین و پذیرش آن منجر شود و در نتیجه این بازار را امن‌تر می‌کند.

البته که در این بازار ریسک وجود دارد. همان‌طور که سال گذشته صرافی Mt. Gox با رسوایی اعلام ورشکستگی کرد و میلیون‌ها دلار پول و سرمایه خود و مشتریان خود را بر باد داد. ولی باید به یاد داشته باشیم که همواره در بازارهای جدید مالی و تکنولوژی‌های نوین شرکت‌های بسیاری وارد می‌شوند که برخی خوب و برخی باد می‌باشند و باید در نظر داشته باشیم که هرچه شرکت‌های بیشتری وارد این بازار شوند رقابت نیز بیشتر می‌شود و این همیشه به نفع مردم و مشتریان است. حمایت سرمایه‌گذاران با تجربه این نوید را می‌دهد که شرکت‌های بزرگ در راه خواهند بود و این باعث رشد و ارتقا امنیت ملی مردم در این بازار می‌شود.

در پایان بد نیست به این موضوع اشاره شود که بسیاری از منتقدان بیت‌کوین را متهم به استفاده برای کارهای خلاف و غیرقانونی توسط تبهکاران می‌کنند. این در حالی است که بر همگان عیان است که پول نقد بهترین ابزار برای استفاده خلاف‌کاران و تبهکاران است چرا که هیچ جایی وجود ندارد که نقل‌وانتقال پول نقد را ثبت کند.

البته این بسیار جالب است که بدانیم از تمامی دلارهایی که در بازارهای جهان در گردش است ۷۸ درصد آن اسکناس‌های صد دلاری است. چند تا از این ۱۰۰ دلاری‌ها در جیب شما است؟

منبع: کوین‌ ایران

1 دیدگاه
  1. milad می‌گوید

    آینده این ارزها خیلی روشن است. حتما کمی جمع کنید لازم میشه

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.