راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

علی‌بابا 4 دیتاسنتر ابری قدرتمند خارج از چین راه‌اندازی می‌کند

خدمات ابری شرکت علی‌بابا که با نام‌های Aliyun ،Alicloud و Alibabacloud شناخته شده هفته گذشته اعلام کرد که در اواخر سال 2016 از چهار مرکز داده جدید رونمایی خواهد کرد. به گفته این شرکت، مرکز داده‌های جدید در دبی، توکیو، سیدنی و یکی از شهرهای اروپایی مستقر خواهند شد.

به گزارش دنیای اقتصاد، با راه‌اندازی این مرکز داده‌ها، حضور قدرتمند علی‌بابا را در تمامی قاره‌ها به‌جز آمریکا و آفریقا مشاهده خواهیم کرد، بااین‌حال علی‌بابا باز هم از رقبای دیرینه خود ازجمله آی‌بی‌ام، مایکروسافت و آمازون کمی عقب‌تر خواهد بود. سرویس «کلاد» این وب‌سایت چینی در چند سال اخیر با سرعت بسیار بالایی پیشرفت کرده است، اما 224 میلیون دلار فروش این شرکت در سه ماه اخیر در مقایسه با فروش 231/ 3 میلیارد دلاری آمازون در همین دوره زمانی، رقمی بسیار اندک به نظر می‌رسد.

مدیرعامل سرویس «کلاد» وب‌سایت علی‌بابا دراین‌باره می‌گوید: «سرویس Alibaba Cloud درزمینهٔ پیشرفت تکنولوژی، پایه‌گذاری زیرساخت‌های تجاری به منظور تجارت خارج از مرزها، بازارهای آنلاین، پرداخت‌ها، تدارکات و تلفیق سرویس «کلاد» و داده‌ها و به‌کارگیری آن‌ها با یکدیگر، کشور چین را به شکل قابل‌توجهی یاری کرده است. حال با استفاده از فرصت‌هایی که این سرویس در اختیارمان قرار می‌دهد، تجارت در هر زمینه‌ای را در بازارهای جهان گسترش خواهیم داد.»

طبق گزارش تک کرانچ Alibaba Cloud که با نام Aliyun نیز شناخته می‌شود، نسبت به بخش‌های دیگر بالاترین سرعت رشد را در اختیار دارد و 6 دوره متوالی سه‌ماهه اخیر این سرویس، با رشد سه رقمی همراه بوده است.

بخش «کلاد» این شرکت به درآمد 224 میلیون دلار در سه ماه اخیر رسیده که البته در حال حاضر رقم خیلی بزرگی به حساب نمی‌آید اما در مقایسه با دوره مشابه در سال قبل (56 میلیون دلار)، پیشرفت قابل‌توجهی حاصل شده است.

برای ارائه‌دهندگان سرویس «کلاد»، مرکز داده‌ها مهم‌ترین نقش را در کسب‌وکار زیرساخت دارد. بدون داشتن مرکز داده‌ها و در نتیجه آن عدم حضور در عرصه رقابت جهانی، نمی‌توان عده کثیری از مشتریان را متقاعد به خرید کالا از وب‌سایت علی‌بابا کرد و انتظار داشت از خرید همان کالا از وب‌سایت‌هایی همچون آمازون، مایکروسافت یا گوگل چشم‌پوشی کنند. البته ممکن است با شکست قیمت‌ها بتوانید عده کثیری از مشتریان را به سمت خود جذب کنید، اما با وجود رقابت سنگینی که رقبای بزرگ بر سر کاهش قیمت به وجود آورده‌اند، این ایده به احتمال زیاد عملی نخواهد بود. هفته گذشته آمازون اعلام کرد به زودی نرخ سود کالاهای آماده ارسال و سود دریافتی از فروشنده‌های اجناس را 25 درصد کاهش خواهد داد و از زمان شروع به کار آمازون، این پنجاه و سومین بار است که آمازون نرخ قیمت‌گذاری‌ها را کاهش می‌دهد.

با رقابت داغی که میان این شرکت‌ها به وجود آمده، مجهز نبودن به یک مرکز داده تمام عیار به هیچ وجه قابل‌قبول نیست و به نظر می‌رسد علی‌بابا این موضوع را به‌خوبی فهمیده و پر رنگ جلوه دادن حضورش در عرصه رقابت را بهترین روش برای رقابت با دیگر شرکت‌ها می‌داند.

بازیگران قدرتمند در عرصه خدمات کلاد، شرایط را برای رقبای کوچک‌تری مانند علی‌بابا آسان نخواهند گذاشت و همچنین به تازه‌واردهای این عرصه همچون گوگل اجازه عرض‌اندام به نحو دلخواهشان نخواهند داد؛ اما تلاش و سرمایه‌گذاری این شرکت‌ها به منظور خدمات‌دهی هرچه بیشتر به کاربران را باید به فال نیک گرفت و امیدواریم به زودی درباره کاهش قیمت‌های آمازون برای صدمین بار مقاله بنویسیم و شاهد سودآوری هرچه بیشتر شرکت «Aliyun» در آینده باشیم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.