پایگاه خبری راه پرداخت دارای مجوز به شماره ۷۴۵۷۲ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بخشی از «شبکه عصر تراکنش» است. راه پرداخت فعالیت خود را از دوم اردیبهشتماه ۱۳۹۰ شروع کرده و اکنون پرمخاطبترین رسانه ایران در زمینه فناوریهای مالی، بانکداری و پرداخت و استارتآپهای فینتک است.
تاریخچه پیپال: بزرگترین سیستم پرداخت الکترونیک جهان چگونه پدید آمد؟
مهری سیاهریش؛ وبلاگ زرینپال / قصد داریم در مجموعه مطالبی به روند شکلگیری و رشد پیپال بپردازیم. در اولین نوشته نگاهی به تاریخچه پیپال انداختهایم و به تدریج به جزییات وارد فراز و نشیبهای داستان پی پال خواهیم شد.
زمانی که مردم پولهای خود را از طریق حسابهای بانکی ردوبدل میکردند و نمیتوانستند چیزی فراتر از آن را تصور کنند، پی پال روند جدیدی را توسعه داد و در حال حاضر توانسته به یکی از بزرگترین استارتآپهای پرداخت اینترنتی در جهان تبدیل شود. پیپال ثابت کرد که با قدرت تخیل میتوان دنیا را به سطح کاملاً جدید و پیشرفتهای رساند.
.
سپتامبر سال ۱۹۹۸ داستان پی پال شروع میشود
پیتر تیل و مکس لوچین تنها یک ماه قبل با هم آشنا شدهاند، اما آنها خیلی زود به جریان استارتآپی جهان که تازه شکل گرفته بود پیوستند و به فکر راهاندازی یک کیف پول دیجیتال امن افتادند. امن بودن، از این لحاظ که این سیستم نسبت به کیف پول فیزیکی، قابل سرقت نبود. آنها این استارتآپ را کانفینیتی نامیدند. پیتر تیل با تلاش فراوان بسیاری از فارغالتحصیلان دانشگاه استنفورد را جهت توسعهٔ کانفینیتی جذب کرد.
.
اکتبر ۱۹۹۹: ادغام دو استارتآپ کوچک و شکلگیری غول پرداخت اینترنتی جهان
همهچیز بر وفق مراد کانفینیتی بود تا اینکه اواخر سال ۱۹۹۹ شرکت خدمات مالی اینترنتی ایلان ماسک راهاندازی شد. وی طیف گستردهای از افراد فنی و افرادی که مهارت خاصی در حوزهٔ کسبوکار داشتند را برای همکاری در پروژهٔ x.com جذب کرد. این دو استارتآپ به شدت در رقابت بودند، اما در نهایت پس از رایزنیهای طولانی به این نتیجه رسیدند که به جای قرار دادن موانع مختلف در مقابل یکدیگر میتوانند با هم ادغام شده و کار را با نیرو و انرژی بیشتری جلو ببرند.
مارس ۲۰۰۱: شکلگیری رسمی پیپال
در سال ۲۰۰۱ شرکت جدید که از ادغام دو استارتآپ مذکور ایجاد شده بود، جهت بازسازی برند خود به پی پال تغییر نام داد. پی پال بهعنوان یک سرویس انتقالدهندهٔ پول توانست از دولت ایالت متحده مجوز بگیرد. اگرچه پی پال یک بانک نیست، اما به بسیاری از قوانین و مقررات حاکم بر صنعت مالی ازجمله حمایت از مصرفکننده پایبند است.
در همین سال، پی پال سیستمی را برای کپچا ابداع کرد، سیستمی که بهصورت خودکار از دسترسی جعلی افراد به پی پال جلوگیری میکرد. اریک جکسون در کتاب جنگ پی پال اشاره میکند که پیپال هنوز هم از این سیستم استفاده میکند. بااینحال، برخی شواهد وجود دارد که کپچا در سال ۱۹۹۷ زمانی که پیپال هنوز وجود نداشت استفاده میشد، اما ازآنجاییکه در کتاب جنگ پیپال همهچیز بیطرفانه مطرح شده، ما به آن استناد کرده و مبدع این سیستم را پیپال میدانیم.
.
جولای ۲۰۰۲: شروع همکاری با ایبی
۱۵ فوریهٔ سال ۲۰۰۲ پیپال وارد بورس شد و سهام آن به اندازهٔ ۵۵ درصد در NASDAQ افزایش یافت، این سهام برای یک شرکت تازه تأسیس شده بهترین موقعیت بود. در ادامهٔ این موفقیتها ایبی نیز به پیپال پیوست و آن را بهعنوان سیستم پرداخت پیشفرض خود قرار داد. در واقع پیپال به قیمت ۱.۵ بیلیون دلار توسط ایبی خریداری شد.
.
سال ۲۰۰۵: شروع توسعهٔ بینالمللی
سال ۲۰۰۵ پیپال سرویس پرداخت verisign را به دست آورد و این سرویس برای پیپال امنیت بیشتر و امکان فعالیتهای تجاری بیشتری را فراهم کرد.
اوایل سال ۲۰۰۵ پیپال آغاز به تمرکز بر رشد بینالمللی کرد تا اینکه در سال ۲۰۰۶ به بیش از ۱۰۳ بازار گسترش یافت و بیش از ۱۳۳ میلیون حساب را مدیریت میکرد. پیپال به مشتریان امکان ارسال و دریافت وجوه را با ۱۷ ارز در سراسر جهان فراهم کرد، ازجمله دلار آمریکا، دلار کانادا، دلار استرالیا، پوند استرلینگ، یورو، ین ژاپن، یوآن چینی، کرون دانمارک، دلار هنگ کنگ، فورینت مجارستان، کرون نروژی، زلوتی لهستانی، دلار سنگاپور، دلار نیوزلند، کرون چک، کرون سوئد و فرانک سوئیس. بعدها ۴۸ بازار دیگر نیز تحت سلطهٔ پیپال قرار گرفت و امروزه از هر نقطهای از جهان میتوان از پیپال استفاده کرد. برای دیدن لیست کامل بازارهای تحت پوشش پیپال میتوانید به سایت پیپال مراجعه کنید.
.
سال ۲۰۰۷: شروع همکاری با مسترکارت
پیپال در اوایل سال ۲۰۰۷ شروع به همکاری با مسترکارت کرد، این همکاری روشی فراهم کرد که به وسیلهٔ آن مشتریان میتوانستند روی وبسایتهایی که مسترکارت میپذیرند، اما زیرساختهای پیپال را پشتیبانی نمیکنند، پرداخت انجام دهند. هدف از این همکاری کاهش وابستگی پیپال در معاملاتی بود که از طریق ایبی صورت میگرفت.
در اواخر سال ۲۰۰۷ پیپال عملیات خود را از سراسر اروپا به لوکزامبورگ نقلمکان داد، این حرکت با هدف حضور بیشتر در سراسر بازار اروپا و توسعهٔ قدرت پردازشی صورت گرفت.
.
شروع همکاری با مسترکارت
در اواخر سال ۲۰۰۷ این شرکت بیش از ۱.۸ بیلیون دلار درآمد داشت. پسازآن در سال ۲۰۰۸ پیپال استارتآپ fraud sciences را به میزان ۱۶۹ میلیون دلار خرید که این استارتآپ امکان تائید معاملات و جلوگیری از تقلب را فراهم میکرد.
.
سال ۲۰۱۰: مسدود کردن ویکیلیکس و هک پیپال به دنبال آن
سال ۲۰۱۰ ویکیلیکس بسیاری از اسناد محرمانهٔ وزارت امور خارجه را در وبسایت خود منتشر کرد. پیپال نیز در پیرو این اتفاق تمام حسابهای ویکی لیکس را مسدود کرد. بدین ترتیب ویکیلیکس قادر به دریافت کمکهای مالی مردم نشد. پس از این اتفاق تعدادی از اعضای انانیموس که طرفدار ویکیلیکس بودند، به پیپال حمله کردند و پیپال مجبور شد تا عملیات خود را برای مدتی متوقف کند. در سال ۲۰۱۳ حدود ۱۳ نفر از اعضای انانیموس به جرم خود اعتراف کرده و زندانی شدند.
سال ۲۰۱۳: افزایش رقابتها و توسعهٔ محصول
پس از قوانین و سیاستهایی که سال ۲۰۰۸ در حوزهٔ بانکداری و مؤسسات مالی تنظیم شد، تعداد استارتآپهای فینتک افزایش یافت و از این رو پیپال وارد یک فضای به شدت رقابتی شد که خود را ملزم به اتخاذ استراتژیهایی متفاوت دید.
از همین رو، در سال ۲۰۱۳ پیپال توانست ironpearl را که یک نرمافزار تعاملی بود و پلتفرم برینتری را با هدف توسعهٔ محصول بیشتر خریداری کرد.
.
سال ۲۰۱۴: جدایی پیپال و ایبی
سال ۲۰۰۲ ایبی تصمیم به خرید پیپال گرفت و توانست همچنان به رشد خود ادامه دهد. پس از ۱۲ سال مدیران ارشد دو شرکت پیپال و ایبی به این نتیجه رسیدند که خواسته و چشمانداز این شرکتها در حال تغییر است و این کسبوکارها با توجه به چالشها و فرصتها باید مسیر متفاوتی را طی کنند. علاوه بر این، با این جدایی از میزان فشار کاری و مالی هر دو شرکت کاسته میشود و همچنین پیپال میتواند برای رقابت با سیستمهای جدید پرداخت الکترونیکی مثل اپلپی و اسکوایر آمادهتر شود.
.جدایی پیپال و ایبی
سال ۲۰۱۵: ایجاد سرویس paypal.me
در ماه جولای سال ۲۰۱۵ پیپال اعلام کرد که میخواهد سرویس انتقال پول xoom را بخرد. این اتفاق باعث شد که پیپال به ۱.۳ میلیون کاربر جدید دسترسی پیدا کند.
در اواخر سال ۲۰۱۵ پیشگام صنعت پرداخت الکترونیکی با هدف آسانتر ساختن انتقال پول با دوستان و همکاران، سرویس محبوب paypal.me را راهاندازی کرد. در واقع با این سرویس، کاربران یک لینک شخصی از پیپال دریافت میکنند و سپس میتوانند آن را با هر کسی که دوست داشتند به اشتراک بگذارند.
سال ۲۰۱۶: تلاش برای مقابله با رقبا
پیپال هماکنون بیش از ۱۷۰ میلیون حساب فعال دارد، اما از ضعفهای بسیاری در مقابل رقبای جدید، اما قدرتمند خود برخوردار است. استارتآپهای جدید توانستهاند از لحاظ محصولات و خدمات، سختافزارهای سازگار و هزینهها بر پیپال غلبه کنند؛ اما با این وجود، پیپال از لحاظ قدمت، خدمات به مشتریان و اعتبار بسیار قدرتمند است و هیچ کس نمیتواند ادعا کند رقبای پیپال قادر به شکست این غول خدمات خواهند بود یا نه؟