راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

کارت اعتباری چیست؟ با ذکر مثال توضیح دهید

محمد عباسی‌فرد؛ وبلاگ زرین‌پال / کارت‌های اعتباری (Credit Card) وام‌های بدون وثیقه می‌باشند. یک سری وام کوچک بدون وثیقه که محبوب‌ترین و قابل‌انعطاف‌ترین منبع اعتبار برای اشخاص است. درواقع کارت‌های اعتباری شبیه وام هستند اما صرف هزینه‌ها و نیازهای روزانه می‌شوند به‌تدریج مصرف می‌شوند نه یک‌باره، مثل ویزا و مسترکارت.

احتمالاً همین دو خط برای سؤال کارت اعتباری چیست؟ با ذکر مثال توضیح دهید، کافی باشد و ۲ نمرهٔ کامل این سؤال را گرفته باشیم اما بهتر است بیشتر و بهتر راجع‌به آن توضیح دهیم و با جواب عالیه همین یک سؤال، نمرهٔ ۲۰ امتحان را بگیریم و بی‌خیال ۹ سؤال ۲ نمره‌ای دیگر.

برای اولین بار در سال ۱۹۵۰ در ایالات‌متحده آمریکا مفهومی به اسم کارت اعتباری به وجود آمد، آن هم توسط شرکت داینرز (‌Diners) که با قراردادی بین خود و چند رستوران سرویسی ارائه کرد تا با ارائهٔ کارتی، مشتری از رستوران استفاده کند و در آخر ماه بدهی خودش را بدهد.

کارت‌های اعتباری می‌توانند توسط بانک‌ها، فروشگاه‌ها و سایر مؤسسات مالی و براساس اعتبارسنجی‌ای که میزان درآمد و توان بازپرداخت شخص را موردبررسی قرار می‌دهد، صادر گردند.

به بیان خیلی ساده‌تر داشتن کارت اعتباری به معنی دسترسی به منابع مالی، بیش ازآنچه در حساب بانکی ما وجود دارد هست که بعد از خرید با کارت اعتباری، هنگام سر رسید به‌صورت یکجا یا به‌صورت اقساط پرداخت می‌شود که اگر به‌صورت یکجا پرداخت شود همان مبلغ خرید و استفاده شده است و اگر به‌صورت اقساط باشد مقداری به آن سود می‌خورد.

به این شکل اولین بار در سال ۱۹۵۹ Bank of America کارت‌های Bank Americard را صادر کرد که بعدها به ویزا کارت تبدیل شد و مثل مسترکارت از سیستم اعتباری بانک‌ها استفاده می‌کند.

در ایران تا به حال کارت اعتباری معنا و مفهوم دقیقی نداشته است و به غلط کارت‌های نقدی را همگان کارت اعتباری می‌دانند اما اخیراً بانک ملی تصمیم به صدور کارت اعتباری گرفته است که بعد از اعتبارسنجی مشتریان، کارت‌ها در سطح برنزی (۱۰ میلیون تومان)، نقره‌ای (۳۰ میلیون تومان) و طلایی (۵۰ میلیون تومان) صادر می‌شود.

با این کارت‌ها می‌شود هر نوع کالایی یا خدماتی را خریداری کرد و در پایان هر ماه به اندازهٔ میزان خرید و براساس توافق قبلی با بانک طی ۱۲ تا ۳۶ ماه اقساط خریداری شده را پرداخت کرد که نرخ سود تسهیلات ۱۸ درصد است که به نظر دیگر معنی کارت اعتباری را پیدا نخواهد کرد و می‌شود همان وام‌های با سود بالا و همان آش و همان کاسه.

سعی شد مطلبی ساده و شسته رفته باشد برای بهترین بهره‌مندی در کمترین زمان که امیدوارم نمرهٔ قبولی خوانندگان را هم به همراه داشته باشد.

9 دیدگاه
  1. ناشناس می‌گوید

    عالی و بسیار کامل بود ممنون از شما خصوصا نرخ سود و اقساطش رو که فر مودید

  2. مریم می‌گوید

    سلام
    ممنون بابت توضیحاتتون،عالی و کاربردی بود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.