راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

کارت‌خوان وسیله‌ای در کیف ابزار

عبدالحمید منصوری؛ مدیرعامل شرکت سامانه های یکپارچه بزرگ فردا / چندی پیش در سرزمین سرسبز استان مازندران در کنار دوست عزیز و گران‌قدری بودم. در ساختمان ایشان که در حاشیه یکی از روستاهای جنگلی بود شاهد رویداد ذیل بودم.

ابگرمکن ساختمان مشکل پیدا کرده بود و آقا سعید (دوست من) یک تعمیرکار برای تعمیر صدا کرده بود. وقتی تعمیرکار برای برداشتن آچاری از کیف ابزار خود آن را باز کرد، متوجه وجود کارت‌خوان سیاری در کنار آچارهای دیگری مانند چکش، آچار فرانسه، پیچ‌گوشتی، انبردست و غیره شدم و با دیدن این صحنه شگفت‌زده و متعجب شدم.

pos-1-way2pay-95-08-25

ما استقرار و استفاده از کارت‌خوان در فروشگاه‌های کشور، شاهد وجود کارت‌خوان در دستان فروشندگان سیار بودیم و هستیم به‌گونه‌ای که در طبیعت‌گردی که در دشت لار داشتم فروشنده در کنار فروشگاه چادر برزنتی خود برای فروش عسل و گیاهان وحشی با پلاکارد «کارت‌خوان موجود است» را شاهد، بودم ولی وجود کارت‌خوان در کیف ابزار تعمیرکار حقیقتاً جای شگفتی دارد.

pos-way2pay-95-08-25

من از تعمیرکار پرسیدم آیا از کارت‌خوان استفاده می‌کنی و از آن رضایت داری؟

ایشان پاسخ دادند خیلی زیاد، خیلی عالیه و خدا به آن‌ها خیر بدهد که این کارت و کارت‌خوان را درست کرده و راه‌اندازی کردن فقط مشکل ظرفیت باطری دارد و علت رضایت را جویا شدم و دلایل ذیل را بیان کردند.

.

دریافت اجرت کار

نامبرده نقل کرد که در روستا و شهرهای کوچک بعضی از زمان‌ها به خاطر عدم وجه نقد در خانه اجرت کار پس از انجام قابل دریافت نیست و به زمان دیگری موکول می‌شد و اگر سرویس جدیدی نداشته باشم شامل مرور زمان می‌شود و در برخی موارد به فراموشی سپرده می‌شد.

.

دریافت پول‌های تقلبی

زمانی که پول نقد می‌گریم دریافت پول‌های تقلبی از مشکلات ماست که تشخیص اصالت آن برای ما تعمیرکاران ساده نیست.

.

بحث باقیمانده

فرض کنید اجرت کار پنجاه‌وپنج تومان شود و عدم وجه و پنج تومان برای پرداخت مجبورم هستم پنجاه تومان بگیرم ولی با کارت‌خوان این مورد وجود دارد. وجه را کامل می‌گیرم اگر باقیمانده به خرده ریال هم باشد قابل وصول است.

من سال 1374، با موجودی به نام کارت‌خوان که با خط Dial up با سرعت 300bps آشنا شدم و بعدها به‌صورت گسترده در سال 1381 با این موجود تعامل داشته‌ام هرگز تصور نمی‌کردم روزی نه‌چندان دور یعنی پس از 14 سال این موجود را در کنار ابزارهای مانند چکش، آچار فرانسه و آچار قفلی و… ببینم. به این میگویند «نفوذ فناوری» در تمام سطوح جامعه، دوستان عزیز و گرامی نظام پرداخت کشور به خود افتخار کنید که اکثریت اهالی شریف کشورمان از نظام پرداخت استفاده می‌کنند و چقدر دعای خیروبرکت غیرمستقیم شامل جامعه نظام پرداخت می‌گردد وقتی یک تراکنش با موفقیت انجام می‌گیرد. جایگاه کنونی صنعت نظام پرداخت در کشور عزیزمان وظیفه بازیگران این صنعت را چند برابر می‌کند که شامل موارد ذیل است:

  • افزایش پایداری نظام پرداخت
  • افزایش امنیت
  • افزایش دقت
  • حذف تراکنش ناموفق

لذا از تمام بازیگران مانند بانک مرکزی، شبکه تبادل اطلاعات بین‌بانکی (شتاب)، شبکه الکترونیکی پرداخت‌کارتی (شاپرک)، بانک‌ها، شرکت‌های ارائه خدمات پرداخت (PSPها)، تولیدکنندگان نرم‌افزارهای مربوطه و تأمین‌کنندگان سخت‌افزارها موارد فوق را در سرلوحه برنامه خود قرار دهند.

همچنین امیدوارم فروشندگان با پرداخت کارمزد بتوانند موارد ارائه‌شده سریع‌تر تحقق یابد و شاهد استفاده بیشتر شود.

در خاتمه یادمان نرود دعای خیروبرکت پشت تراکنش‌های موفق تبدیل به نفرین پشت تراکنش‌های ناموفق نشود.

1 دیدگاه
  1. ناشناس می‌گوید

    از چندين منظر جالب بود بجز اخرش كه ارزوي گرفتن كارمزد از مشتري ها را كرده بودند احتمالا ارزوي بعضي ها از جمله مسافر شمالمان باشد

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.