راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

چرا تجارت موبایلی برای توسعه‌دهنده‌ها یک فرصت ناب است؟

الناز غفور / درحالی‌که اپلیکیشن‌های بازی به اپلیکیشن‌هایی تبدیل می‌شوند که می‌توانید از طریق آن‌ها به خرید بپردازید به نظر می‌رسد آیندهٔ تلفن‌های همراه برای سرگرمی شما با بازی پیش نمی‌رود، بلکه موقعیتی فراهم می‌کند که به‌صورت آنلاین خرید کنید. تجارت از طریق موبایل کم‌کم به واقعیت می‌پیوندد.

می‌خواهید بدانید چقدر از تلفن همراه برای نقل و انتقالات استفاده می‌شود؟ در این فصل شلوغ حدود ۳۰% از سفارش‌های آنلاین از طریق تلفن همراه انجام می‌شوند. این عدد از سال گذشته تغییر بزرگی داشته بعلاوه نشان می‌دهد که آیندهٔ توسعه‌دهنده‌های (Developers) تلفن همراه خیلی روشن است.

.

بررسی رفتار آمریکایی‌ها در خرید آنلاین

از سال ۲۰۰۸ شاخص دیجیتالی Adobe یا ADI عملکرد آنلاین مشتریان آمریکایی‌ها را زیر نظر گرفت. تا آن زمان ۴۵۰۰ وب‌سایت تجاری بیشتر از یک تریلیون بار بازدید شدند و وب‌سایت‌های تجارت الکترونیک در ماه اکتبر سال ۲۰۱۴ به‌تنهایی ۲۰ میلیارد بار بازدید شدند. به دنبال بررسی‌ها متوجه شدند که ۷۰% از پولی که به‌صورت آنلاین پرداخت شد به خرید از ۵۰۰ فروشندهٔ برتر اختصاص یافته. همچنین پیش‌بینی‌هایی که برای خرید آنلاین سال گذشته در نظر گرفته شده بود تنها ۱% از مبلغ کل خرید آنلاین واقعی را تشکیل می‌داد.

به‌بیان‌دیگر ADI به خوبی توانسته از پس ثبت عملکرد مشتری‌های آمریکایی بربیاید. با چشم‌های خودتان به اعداد و ارقام نگاهی بیندازید.

modeve-1-way2pay-95-08-09

بعضی از این یافته‌ها کمک می‌کنند که مشتریان بهترین زمان برای انجام سفارش را بدانند. به‌عنوان‌مثال ADI معتقد است بهترین روز برای خرید آنلاین روز شکرگزاری است که تمام فروشگاه‌ها به‌طور متوسط تا ۲۴% تخفیف می‌خورند. اگر نمی‌توانید تا روز شکرگزاری منتظر بمانید می‌توانید در روزهای دیگری خرید آنلاین انجام بدهید. به‌عنوان‌مثال در روز ۲۴ نوامبر قیمت‌ها به پایین‌ترین حد خودشان در کل فصل می‌رسند.

.

پول بیشتر، استفاده از موبایل بیشتر

جالب‌ترین اطلاعات منتشر شده از ADI باید در مورد عملکردهای آنلاین روی تلفن همراه باشند.

در تمام کشورها نرخ تجارت الکترونیک سر به فلک کشیده. ثبت سفارش آنلاین در سه سال گذشته دو برابر شده و این بررسی تنها در ۱۲ مورد از ۲۲ دسته‌بندی مختلف انجام شده است و در سال ۲۰۱۴ با ۱.۵ تریلیون دلار خرید به اوج خودش رسیده است. همان‌طور که در ADI ذکر شده با توجه به اعداد و ارقام سال گذشته، در تعطیلات سال جاری این رقم ۲۸% افزایش خواهد داشت.

درهرصورت خرید آنلاین مسئلهٔ تازه‌ای نیست ولی رشد خرید آنلاینی که از طریق تلفن همراه انجام می‌شود به‌تازگی رواج پیدا کرده است.

در سال گذشته تجارت الکترونیک از طریق تلفن همراه تنها به بررسی وب‌سایت‌ها محدود می‌شد. مثلاً مشتریان به وب‌سایت‌ها وارد می‌شدند تا ببینند بهترین قیمت در چه سایتی ارائه شده است یا کالایی مثل ماشین ظرف‌شویی را به ظاهر می‌دیدند تا بعداً با خرید آنلاین آن را سفارش دهند.

در سال ۲۰۱۴ ADI پیش‌بینی کرد کل روند خرید کالا از بررسی گرفته تا تحویل آن، با تلفن همراه افزایش پیدا خواهد کرد، مخصوصاً توسط گوشی‌های هوشمند.

البته تبلت‌ها را از یاد نبریم. این وسایل گوشه‌گیر که کسی به آن توجه نمی‌کند وضعیت بدتری پیدا خواهد کرد. ممکن است تصور کرده باشید با صفحه‌نمایش بزرگ تبلت ها شاید بهترین وسیله برای خرید آنلاین باشند. وضعیت تبلت را از روزنامه وال‌استریت می‌خوانیم:

البته به نظر نمی‌رسد که تبلت ها کاملاً کنار گذاشته شوند. بااینکه تلفن‌های هوشمند روزبه‌روز بیشتر در مرکز توجه قرار می‌گیرند، تبلت ها هنوز هم در تجارت الکترونیک مقامشان را حفظ می‌کنند.

modeve-way2pay-95-08-09

با این اوصاف نقش تبلت ها روزبه‌روز کمرنگ‌تر می‌شود. به‌عنوان‌مثال در سال ۲۰۱۳ تبلت ها دو برابر بیشتر از تلفن‌ها هوشمند استفاده می‌شدند ولی امسال وضعیت به‌صورتی شده که به یک اندازه از این دو وسیله استفاده می‌شوند. در این صورت اگر در سال آینده شاهد پیشی گرفتن تلفن همراه باشیم نباید به خاطر این قضیه متعجب شویم.

در مرکزیت این جهش (از خرید با تبلت به خرید با گوشی هوشمند) عاملی جز آسودگی مشتری تعیین کننده نیست. تا چند سال گذشته اپلیکیشن‌ها و وب‌سایت‌ها قابل‌استفاده نبودند ولی حالا برای تسهیل در خرید آنلاین بهینه‌سازی شده‌اند.

شخصاً به خاطر ندارم که هیچ‌گاه به‌صورت آنلاین لباس خریده باشم. مخصوصاً خرید کفش که باید حتماً پیش از خرید یک ‌بار آن را بپوشم و از سایز آن مطمئن باشم.

ولی دیروز با استفاده از اپلیکیشن nordstrom یک جفت کفش خریدم. در محل کار بودم که به این فکر افتادم که به یک جفت کفش کار جدید نیاز دارم. به اندازهٔ کافی وقت در اختیار نداشتم که به نزدیک‌ترین فروشگاه Nordstrom سری بزنم درنتیجه اپلیکیشن آن را دانلود کردم و به کفش‌ها نگاهی انداختم. ده دقیقه بعد خرید انجام شده بود و کفش‌ها در راه رسیدن به منزل بودند.

.

این مسئله برای توسعه‌دهنده‌ها چه اهمیتی دارد؟

تمام صحبت‌های بالا به این منظور است که خبرهای خوبی برای توسعه‌دهنده‌ها و شرکت‌هایی که در آن‌ها به کار مشغول هستند در راه است. در گذشته برای موفقیت تنها یک روش وجود داشت. اپلیکیشنی بساز که به طرز وحشتناکی مورد استقبال قرار بگیرد. بعد آن را به قیمت ۱ میلیارد دلار به فیس‌بوک بفروش. درنهایت این اپلیکیشن به‌صورت مجانی در دسترس کاربران قرار می‌گرفت.

نتیجه می‌گیریم که توسعه‌دهنده‌های حد وسط وجود خارجی ندارند. افزایش درآمد توسعه‌دهنده‌ها به حدی ست که ۱.۶% از آن‌ها چند برابر بقیه دستمزد دریافت می‌کنند؛ یعنی حدود نیمی از توسعه‌دهنده‌ها اصلاً کار نمی‌کنند.

بخشی از این تفاوت‌ها به خاطر زمینه‌های کاری مختلف توسعه‌دهنده‌ها است. درحالی‌که دسکتاپ، بازاری مناسب برای تبلیغات فراهم می‌کند، تبلیغات برای تلفن همراه به کندی پیش می‌رود. اینکه توجه بقیه را به آن جلب کنیم و وادارشان کنیم که برای تبلیغات موبایلی سرمایه‌گذاری کنند کار بسیار مشکلی است.

.

تجارت از طریق تلفن همراه روش دیگری ارائه می‌دهد

تجارت از طریق تلفن همراه که کمی بیشتر از یک چهارم تمام تجارت‌های الکترونیکی سال ۲۰۱۴ را به خود اختصاص می‌دهد، در سال ۲۰۱۸ نیمی از خریدهای آنلاین را انجام می‌دهد؛ یعنی رشد تجارت موبایلی در طول زمان سه برابر افزایش داشته درحالی‌که در همین مدت زمانی رشد تبلیغات روی تلفن همراه تنها ۳۱% پیشرفت داشته است.

با توجه به این رشد آینده‌نگرانه، توسعه‌دهنده‌های تلفن همراه تنها نباید به فکر ساخت اپلیکیشن های بازی یا برنامه‌های پخش ویدئو باشند بلکه کاربران باید بتوانند از طریق آن‌ها خرید کنند. با توجه به رشد بانکداری الکترونیکی لازم نیست توسعه‌دهنده‌ها به دنبال ساخت اپلیکیشن برای شرکت‌ها باشند. آن‌ها می‌توانند برای خودشان اپلیکیشن بسازند.

همین‌طور که مشتریان با خرید از طریق تلفن همراه احساس راحتی می‌کنند، درآمد توسعه‌دهنده‌ها از حالت خرید اپلیکیشن توسط کاربران به خرید کالا مبدل می‌شود. همچنین نقش توسعه‌دهنده‌ها از خلق نوآوری به دریافت ارزش‌افزوده تبدیل می‌شود.

منبع: پارسیش

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.